Auxipress wordt binnenkort 100 en richt zich op analyse en media-advies

Auxipress wordt binnenkort 100 en richt zich op analyse en media-advies

2019 wordt een feestelijk jaar voor Auxipress! Ons familiebedrijf, eigendom van ondernemer Joachim von Beust, viert binnenkort zijn 100-jarig bestaan.

Ondanks die respectabele leeftijd zijn we mee met onze tijd. Auxipress – dat destijds het levenslicht zag als “Auxiliaire de presse” – is actief in een micro-niche: mediamonitoring en -analyse. Het bedrijf werd in 1919 opgericht door een bankier voor recensies van evenementen en tentoonstellingen. Later werd dat uitgebreid met politiek en economie.

CV

Auxipress, gespecialiseerd in mediamonitoring, viert zijn 100-jarig bestaan in 2019.

“Clipping” is nog steeds goed voor 2/3 van de omzet.

Maar het bedrijf richt zijn business model nu op media-analyse en ontwikkelde voorspellende analysemethodes.

Aanvankelijk was het een vrij eenvoudig beroep. Medewerkers namen de volledige pers grondig door op zoek naar elke vermelding van klanten of hun sector. Het artikel werd uitgeknipt en met de post naar de klant gestuurd. “We leverden persoverzichten per kilo aan”, grapt COO Thierry Cornez.

Door het internet werd die manier van werken verdrongen. Een eenvoudige zoekmachine dreigde Auxipress overbodig te maken. “We hebben ons aanbod moeten uitbreiden, gaat Thierry Cornez voort; we leveren nu via e-mail, via ons platform en via onze app, een volledige dienstverlening.” Verschillende geautomatiseerde filters gaan de menselijke analyse vooraf. Medewerkers bepalen vervolgens het type artikel, de context (positief of niet), maken statistieken op, vatten samen, vertalen… Dat geldt ook voor radio- en televisieprogramma’s.

“Clipping” is nog steeds goed voor 2/3 van onze inkomsten, en TV/radio voor 10%. Onze grootste klanten komen uit de distributie, energie, telecom en de financiële sectoren. “Toch gaat deze activiteit achteruit, zegt Thierry Cornez, omdat er minder media zijn en minder content in die media; bovendien worden klanten steeds selectiever.”

Strategische omslag

Auxipress blijft vandaag overeind omdat het zich meer heeft toegespitst op analyse, met name de contextuele analyse. Die omslag hebben we te danken aan Grégory Piet, doctor in de politieke wetenschappen, die drie jaar geleden aan boord kwam. Hij identificeerde 12.000 thema’s, onderverdeeld in vijf niveaus, die dagelijks worden opgevolgd. “Daardoor kunnen we trends spotten, uitspraken van stakeholders analyseren en zien hoe de media deelnemen aan het publieke debat, licht hij toe; we kunnen dus uitleggen aan onze klanten hoe de media het gesprek contextualiseren en hoe ze zelf het debat kunnen beïnvloeden.” De klanten, dat zijn bedrijven (80%), maar ook instellingen, ngo’s, lobbygroepen en de media zelf.

Volgens Grégory Piet maakt deze methode voorspellende analyses mogelijk: “We hebben bijvoorbeeld aan onze klanten kunnen uitleggen dat de gewijzigde communicatie van Volvo een voorteken was voor de overgang naar volledig elektrische wagens. We hebben ook de intrede van een bekend merk in de verkoop van zonnepanelen voorspeld.” Dit helpt ook bij crisissituaties in het milieu, de voedselketen enz. Auxipress heeft een lijst met een vijftiental crisisscenario’s waar bedrijven mee te maken kunnen krijgen. “We kunnen die situaties analyseren, om te bepalen welke berichtgeving er vanuit de media zal volgen en hoe het publiek daarop zal reageren.”

Infobesitas

Voor Auxipress is dit analyserend vermogen onmisbaar in het huidige medialandschap. “De smartphone heeft alles veranderd, we leven in een tijd van infobesitas, we worden constant geïnformeerd, legt Didier Chevalier, die verantwoordelijk is voor innovatie, uit. Sociale media verspreiden fake news en de reputatie van een merk kan in een handomdraai in elkaar storten, wij zijn er om dat te zien aankomen.” Sociale netwerken maken als vanzelfsprekend deel uit van de analyses van Auxipress, “maar de invloed van de traditionele media op die netwerken blijft enorm, merkt Grégory Piet op: 70% van de gesprekken op sociale media worden gevoed door klassieke media.” Om ze beter te kunnen vatten, is Auxipress gaan samenwerken met start-ups als Piximate (beeldanalyse) en SoPrism (gedragsanalyse op Facebook). Die strategische omslag lijkt te lonen. Auxipress, date en zestigtal medewerkers telt, zette in 2017 een omzet van om en bij de 8 miljoen euro neer, waarvan meer dan 15% door analyse. Binnen deze activiteit zal de contextuele analyse zelfs verdubbelen in 2018.

Interview met l’Echo

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP