België, land van de festivals. Festivals, land van de sponsors?

België, land van de festivals. Festivals, land van de sponsors?

Het is onbetwistbaar, in België heerst er een festivalcultuur. België wordt vaak beschouwd als het land met de meeste festivals per inwoner per vierkante meter ter wereld en is daarom een succesverhaal in de sector.

Tomorrowland, Rock Werchter, Pukkelpop, Dour en ook Graspop Metal Meeting om er maar enkele te noemen, hebben enorm veel succes in België en het buitenland. Hun succes kan gemeten worden door te kijken naar de artiesten die er optreden, naar het aantal festivalgangers die aanwezig waren of naar de prijzen die ze gekregen hebben.

Rock Werchter, bijvoorbeeld, heeft in 2017 de prijs gekregen voor het Beste Grote Festival en in 2016 kreeg het de prijs voor Favoriete Festival van Artiesten op de European Festival Awards. Die prijs is even prestigieus als de gerenommeerde namen die op Werchter spelen zoals Paul McCartney, Radiohead, P!nk, Muse en nog veel anderen. Aan de reputatie van Tomorrowland moet niet meer gewerkt worden. Het wordt beschouwd als hét beste Electronic Dance Music festival ter wereld. In 2018 waren er 400.000 festivalgangers aanwezig. Vorig jaar werd het festival live uitgezonden op sociale media. Online werd het door meer dan 200 miljoen fans bekeken, goed voor meer dan 1,2 miljard views. Door dit enorme succes heeft het festival ook een winter editie gelanceerd in 2019 genaamd Tomorrowland Winter. Ook heeft het een eigen radiostation, One World Radio.

Zo’n succes trekt natuurlijk sponsors aan. In België gaat sponsoring, zoals elders, hand in hand met festivals. Om echt te kunnen profiteren van de mogelijkheden die festivals bieden, is er aanwezig zijn echter niet genoeg. Men moet deelnemen en een impact hebben op de festivalgangers om deze te bereiken. Een recente studie heeft aangetoond dat 49% van de festivalgangers een positiever beeld heeft van een sponsor als deze goodies uitdeelt op een evenement. 47% heeft een positief beeld van sponsors als ze een praktisch festivalgadget uitdelen, zoals bijvoorbeeld zonnecrème. Ze stijgen zelfs tot respectievelijk 62% en 63% als het gaat over millenials. Die cijfers kunnen voor zeer doelgerichte adverteerders belangrijk zijn, maar voor velen blijven ze een utopie.

Behalve met hun fysieke aanwezigheid en uitgedeelde goodies, moeten merken ook rekening houden met de media context van het evenement. Het evenement is niet gelimiteerd tot de drie/vier dagen wanneer de artiesten optreden. Dit zorgt voor een lange periode waarin er veelvuldige communicatiemogelijkheden zijn. Zo vindt 54% van de communicatie rond het festival plaats nog voor de festiviteiten beginnen en concentreert ongeveer 29% van de communicatie zich na het einde van het festival. Het is dus belangrijk om uw communicatie uit te spreiden over een langere periode.

Ook is het interessant om te weten dat sommige sectoren meer aanwezig zijn dan anderen. Volgens een Amerikaanse studie, is het plausibel dat 42% van de festivalgangers verandert van dienstenmaatschappij. Tijdens een normale week, zouden zij ook 84% meer geneigd zijn om muziek te streamen via een app ten opzichte van de rest van de bevolking. Het zijn zulke cijfers die belangrijk zijn, vooral voor sectoren zoals bijvoorbeeld telecom, en mogelijkheden scheppen voor merken die wensen hun doelpubliek te bereiken.

Nochtans is het volgens 80% van de marketeers moeilijk om de impact van sponsoring op festivals te meten. Dat legt voor een deel uit waarom bepaalde merken nog bang zijn om de sprong te wagen. Media Monitoring kan hiervoor een oplossing bieden. Het laat toe om de voordelen van de media impact van zo’n samenwerking te analyseren. Als men monitoring en media analyse combineert, heeft het merk een beter inzicht in de globale context rond het festival en een beter idee van hoe het zijn merk moet positioneren.

Auxipress heeft recent een studie gepubliceerd over de media-aandacht rond Belgische festivals. Voor meer informatie, klik hier.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP