Black Friday: Overconsumptie of een kans om niet te missen?!

Black Friday: Overconsumptie of een kans om niet te missen?!

Black Friday vindt elk jaar plaats op de laatste vrijdag van november, net na Thanksgiving. Bij deze gelegenheid maken zowel grote als kleine detailhandelaren van de gelegenheid gebruik om hun verkoop te stimuleren.

Hoewel dit evenement populair is in de VS, heeft het België moeilijk bereikt. De eerste Google-resultaten voor Black Friday in België dateren van nog geen tien jaar geleden en pas in 2016 begon het concept echt ingang te vinden. Het duurde slechts drie jaar voordat het fenomeen mainstream werd. Vandaag de dag is Europa na Noord-Amerika de tweede speler als het gaat om Black Friday.

Waarom wordt nu precies deze vrijdag gevierd?

Black Friday komt (niet verbazingwekkend) uit de Verenigde Staten en volgt daar traditioneel gezien op Thanksgiving. Ooit was het de dag waarop Amerikanen startten met hun kerstaankopen. Black Friday ontleent zijn naam aan de Politie van Philadelphia die besloot het een “zwarte vrijdag” te noemen omdat alle wegen overspoeld werden door verkeer.

Ondertussen heeft Black Friday een heel ander gezicht gekregen door de digitalisering en de overmacht van e-commerce in onze communicatie. Zelfs al doen fysieke winkels nog altijd mee met het concept, toch kan men online pas echt zijn slag slaan. Bijna 90% van de consumenten zal in deze periode online aankopen doen, terwijl maar ongeveer de helft naar een fysieke winkel gaat.

Black Friday, een kans om niet te missen of een truc om meer te consumeren?

We kunnen niet ontkennen dat het moeilijk is om de verleiding te weerstaan: Hoe weigert u de kans dat ene apparaat tegen 60% korting aan te kopen, of dit voordeelaanbod van twee voor de prijs van één. Niemand zal u tegenhouden, maar u moet ook onthouden dat het een keerzijde heeft. Alle marketingmiddelen die ingezet worden, duwen u richting overconsumptie. De hele dag (en zelfs week) scheren de kortingen hoge toppen, maar de dag is ook een van de grootste pieken van het jaar vanuit een logistiek oogpunt. Het merendeel van de magazijnen van Amerikaanse ondernemingen draait op volle toeren tijdens dit evenement. Dit impliceert natuurlijk ook vertragingen of verliezen tijdens de lange afstandsleveringen.

Ondertussen bestaat er een alternatief: Het wordt aangeraden om uw aankopen uit te voeren bij Belgische webwinkels. De distributiecentra zijn goed verdeeld en de grote van de markt is beperkter. Hierdoor riskeert u geen slechte verrassingen en verkleint u ook uw impact op de planeet door deze duurzame praktijk aan te meten.

Franse merken hebben zelfs een tegenhanger van Black Friday op poten gezet met hun beweging: “Make Friday Green Again”. Hieraan nemen 1300 merken deel met als doel de consument bewust te maken van overconsumptie en de nadelen die dat meebrengt op lange termijn. Dat is waarom zijn Black Friday boycotten.

Dus hoe haal je het meeste uit Black Friday? Wat is de beste marketingstrategie? Wat zijn de trends die u niet mag missen of die u moet vermijden? Met Universal Insights ontdekt u in real time alle gegevens die u nodig hebt om van dit evenement te profiteren.

Ontdek Universal Insights

Universal Insights

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous