De banken door de ogen van sociale netwerken

De banken door de ogen van sociale netwerken

In samenwerking met PUB Magazine, vindt u maandelijkse de barometer van een sector door het oog van Auxipress. Ontdek deze week de bank- en verzekeringssector door het prisma van de sociale netwerken.

Banken en verzekeringsmaatschappijen op Facebook

De sector is erg populair, vooral op Facebook. Hun “fans” kunnen bij sommige banken tot in de tienduizenden of zelfs honderdduizenden lopen.

AXA voert de categorie aan wat betreft het aantal nieuwe volgers in de afgelopen maand: 786. Dit is in absolute cijfers veel meer dan KBC en CBC, zoals uit deze ranglijst blijkt. Als we echter de stijging van het aantal abonnees van de pagina berekenen, is het CBC (+0,55%) die de eerste plaats inneemt in deze rangschikking, vóór KBC (+0,15%).

Een andere prestatie-indicator voor merken is het meten van de activiteit van de community op de sociale netwerken. Wat we hier kunnen zien is dat de rangorde is omgedraaid. KBC ligt voor op ING Belgique (de Franstalige pagina van ING), en AXA. Maar een actieve community betekent nog niet een tevreden community. Terwijl de meeste commentaren over KBC verband houden met een wedstrijd en dus als positief kunnen worden beschouwd, zijn die over ING grotendeels negatief, in antwoord op een post waarin melding werd gemaakt van de terugkeer van de inflatie.

Banken en verzekeringsmaatschappijen op Twitter

Op Twitter richtte de studie zich op de thema’s die de merken in deze periode opriepen.

Een veelgebruikte hashtag, maar voor een zeer beperkte periode, #BNPPFimmo, volgend op een “Live Tweet” van een BNPPF-persconferentie over hypotheken op 25 februari.

De #FootballMadness verwijst naar de campagne van de Rode Duivels in samenwerking met ING. De komiek Kody stelt een reeks uitdagingen voor om Belgen de voetbalgekte van thuis uit te laten beleven!

Tot slot positioneerde AXA zich op het gebied van klimaat en ecologie met een reeks tweets over de On-Board Fuel Consumption Meter, via de #Climat, #emissionCO2.

Banken en verzekeringsmaatschappijen op Instagram

Elk netwerk heeft zijn eigen codes. Op Instagram, bijvoorbeeld, is het identificeren van de meest gelikete posts van de afgelopen maand een manier om de prestaties van merken op dit netwerk te meten. In dit spel wint KBC met een ruime marge. Hun wedstrijden #KBCKind en #KBCHond waren populair, en zo konden ze schitteren op Instagram, tot groot plezier van hun publiek.

De zeer inspirerende foto van Belfius ter gelegenheid van de Vrouwendag maakte ook veel indruk en was tot op heden (18/03) de op twee na meest bekeken foto van de sector.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous