Hoe beheer je de e-reputatie van je merk?

Hoe beheer je de e-reputatie van je merk?

Iedereen weet dat het ongelooflijk belangrijk is om je merk e-reputatie te beheren. Met meer dan 3 miljard actieve internetgebruikers spreekt het voor zich dat een doordacht reputatiemanagementplan geen overbodige luxe is.

Hieronder een stappenplan dat je kunt volgen om zelf je e-reputatie te beheren.

1. Zoek jezelf

De eerste stap om je e-reputatie te beheren is nagaan waar je aanwezig bent. De eenvoudigste manier om dit te doen is door jezelf te googlen.  Typ je bedrijfsnaam of producten in en kijk zelf welke resultaten Google vindt. Vergeet niet dat dit de informatie is die klanten ook te zien krijgen als ze naar je zoeken. Idealiter komt in de bovenste resultaten eerst een link naar jouw website, gevolgd door je sociale media en ten slotte artikels die door jou geschreven zijn of websites die naar je verwijzen. Als je merkt dat content die door een derde partij gemaakt is, die je met andere woorden niet zelf bezit en niet zelf kan beheren, voor jouw eigen content verschijnt, stop dan onmiddellijk en begin met een sterke SEO-strategie te ontwikkelen.

2. Eis je profielen op

De tweede stap bestaat erin om je profielen op te eisen. Je moet je profielen opeisen en bezitten, of je nu plannen hebt om actief deel te nemen aan sociale media of niet. Deze profielen (Facebook, LinkedIn, en Twitter) zijn allemaal unieke platformen om je boodschap te delen als je dat wilt.

Naast de gebruikelijke sociale media mag je ook je andere profielen niet vergeten. Je weet wel, de profielen op niet-sociale media, ook gekend als listings, zoals je Google business address, Yelp business address, sectorspecifieke listings zoals TripAdvisor, enz.

3. Treed toe tot je community

Sluit je aan bij sectorwebsites en -groepen om interactie met je community aan te gaan. Je moet er altijd voor zorgen dat de mensen in je sector precies weten wat je doet. Dit is niet alleen offline een voordeel, maar ook online. Het internet is georganiseerd volgens een reeks van verbindingen, het wereldwijde web. Websites linken naar elkaar en bezorgen elkaar zo autoriteit. Hoe meer websites naar jouw website linken volgens een gelijkaardig thema, hoe meer zoekrobots jouw website, en dus je bedrijf, zullen herkennen en linken aan dit thema.

4. Luister naar wat rond jou wordt gezegd

Je bedrijf maakt onderdeel uit van een ecosysteem. Je hebt partners, leveranciers, concurrenten en klanten die allemaal deel uitmaken van dit ecosysteem. Het is van levensbelang om op de hoogte te blijven van wat er rond jou allemaal gebeurt. Zeker voor je eigen reputatiemanagement is het belangrijk om een trend op te pikken of om snel te kunnen reageren op veranderingen binnen de sector. Dit geeft je een voorsprong op de concurrentie en laat je tevens toe om altijd controle te houden over je merkreputatie.

5. Luister naar wat over jou gezegd wordt

Zorg er tenslotte altijd voor dat je op de hoogte bent over wat over jezelf wordt gezegd. Niets is schadelijker voor je reputatie dan als allerlaatste te weten te komen hoe het met je reputatie is gesteld. Gelukkig zijn er verschillende manieren om dit te doen.

Ben je echter op zoek naar instant real-time alerts die melden wanneer je merk of product vermeld wordt, probeer dan zeker eens de nieuwe AuxiAlert applicatie van Auxipress. Gebruikers krijgen onmiddellijk informatie op basis van door hen gekozen zoekwoorden, bijvoorbeeld: merk, bedrijf, producten, concurrenten en zelfs sectoriële sleutelwoorden. Je kan het zo gek niet verzinnen. Vraag vandaag nog meer informative.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP