Hoe meet je de impact van een influencer marketingcampagne?

Hoe meet je de impact van een influencer marketingcampagne?

Influencer marketing raakt meer en meer sectoren. Zoals we in een vorig artikel uitleggen, zegt slechts 34% van de consumenten dat ze vertrouwen hebben in de merken die ze kopen.

Dit gebrek aan vertrouwen is een deel van de reden waarom ze steeds vaker de communicatie van merken afwijzen en zich eerder wenden tot influencer marketing. Adverteerders die deze nieuwe strategie gebruiken, staan voor nieuwe uitdagingen.

Hoe integreer je influencer marketing in je globale marketingstrategie? Hoe vind je nieuwe influencers of kies je influencers? De lijst is ellenlang! De belangrijkste uitdaging voor het merendeel van de adverteerders blijft om vast te stellen  wat het investeringsrendement is op zo’n campagne.

Influencer marketing gebruikt specifieke concepten die belangrijk zijn om te beheersen. In dit artikel worden deze concepten opgesomd en uitgelegd om deze marketingstrategie en zijn functionaliteit te verduidelijken. De begrippen worden beschreven als KPI’s of Key Performance Indicators. Dit zijn prestatie-indicatoren die toelaten om de efficiëntie van een campagne te analyseren en de marketingstrategie aan te passen.

Het bereik

Eerst en vooral, wanneer we kijken naar de statistieken van een publicatie, worden we vaak geconfronteerd met views en bereik. Het bereik, dat in marketing termen ‘Reach’ wordt genoemd, wordt beschouwd als het effectieve publiek of bereik van een publicatie. De reach van een campagne wordt bepaald door het aantal unieke personen dat dezelfde publicatie heeft gezien. In dat geval wordt een persoon die dezelfde publicatie verschillende keren bekeek, geteld als één unieke persoon in de telling van het bereik.

We kunnen hier een onderscheid maken tussen het organisch bereik en het gesponsord bereik. Organisch bereik stemt overeen met content die op een natuurlijke manier wordt bekeken, terwijl gesponsord bereik verwijst naar posts die door een adverteerder werden betaald om aan een specifiek doelpubliek te tonen.

Views

Vervolgens verwijzen views naar het aantal keer dat een publicatie bekeken wordt. Het verschil met het bereik is dat hier zelfs als eenzelfde persoon een publicatie vijf keer bekijkt, dit overeenkomt met vijf views. We kunnen views ook definiëren als het aantal keer dat een publicatie in totaal getoond werd op sociale media.

Engagement

Er moet ook gesproken worden over engagement. Het is zonder twijfel een van de belangrijkste indicatoren in de ogen van vele marketeers, maar het cijfer is moeilijk te berekenen aangezien het anders wordt becijferd voor verschillende bronnen. Over het algemeen wordt het als volgt berekend: Het aantal betrekkingen (reacties, likes en shares) gedeeld door de grootte van het publiek (het aantal volgers). Het engagement kan ook geraamd worden op basis van het aantal views or zelfs het bereik van een publicatie. Als men engagementen vergelijkt of raadpleegt, moet met altijd bekijken met welke cijfers het engagement is berekend.

Conversies

Elke keer als een consument een gewenste actie uitvoert, spreekt met van een conversie. Meestal bepaalt het doel van de campagne wat een conversie precies inhoudt. Dit kan gaan van een link aanklikken tot een abonnement aanschaffen, tot een product kopen, en zo voort.

Er bestaan natuurlijk nog verschillende andere indicatoren die de impact van een influencer campagne meten. Zo kan men kijken naar het verkeer van het aantal gebruikers die op de website van de adverteerder zijn beland via het sociale netwerk van de influencer, of naar EMV (Earned Media Value) dat de onbetaalde media-activiteit rond een merk aanduidt.

Welke KPI er ook gekozen wordt, men moet er zich van bewust zijn dat deze op een totaal andere manier berekend worden in functie van het doel van de campagne. Het is dus belangrijk om overeen te komen over de gewenste doelen, de definitie van de KPI en ook over hoe deze berekend zal worden.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP