Esports in B19 Mons: Interview met Philippe Bouillon

Esports in B19 Mons: Interview met Philippe Bouillon

Op dinsdag 10 december was Auxipress uitgenodigd door het business club B19 uit Bergen om te spreken over een onderwerp dat steeds vaker voorpaginanieuws werd de laatste maanden: esport.

Auxipress nodigde een sleutelfiguur uit de esport uit, namelijk Philippe Bouillon, zodat het de kennis van media-analyse kon combineren met die van esport. Hij stemde ermee in om op onze vragen, en die van het geïnteresseerde publiek, te antwoorden.

Philippe Bouillon heeft verschillende titels. Zo is hij de oprichter van LouvardGame, een Belgisch esportbedrijf dat professionele competities in België wil promoten, maar ook de manager van het esportteam van RCSC Charleroi en gedelegeerd bestuurder van het bedrijf Imperium. Al deze functies maken van hem een referentie in het vakgebied en een ideale partner voor Auxipress om het fenomeen esport toe te lichten tijdens deze afterwork georganiseerd door B19 in Bergen.

Auxipress, gesterkt door zijn 100 jaar ervaring in de media, presenteerde er zijn studie over esport. Die had als doel de media interesse in het onderwerp te analyseren. Het is vanzelfsprekend dat de discipline geëxplodeerd is in België de laatste jaren. Dat kunnen we zien aan de verhoogde zichtbaarheid in de media die tussen januari en december 2018 gestegen is met 1.467%. Op dit moment is esport meer ontwikkeld in het zuiden van het land, maar dat wil niet zeggen dat ze in Vlaanderen blijven steken: Daar is het fenomeen ook in volle groei. Via de thematische analyse werd duidelijk dat het de spelers waren die het meest met esport verbonden werden. Tot grote verbazing van sommigen in de zaal, toonde de studie eveneens aan dat het spelletje Fortnite het meest in de Belgische pers werd vernoemd in 2019. Onder de merken blijkt Twitch het meest vermeld, meer nog dan een pionier in de Belgische esport-wereld, namelijk Proximus.

Vervolgens was het tijd voor het interview met Philippe Bouillon.

Esport wordt nog heel vaak verkeerd begrepen. Mr Bouillon begint met het ontmantelen van enkele clichés die vandaag de dag nog altijd geassocieerd worden met esport. Hij spreek over de professionaliteit van spelers: “Men moet niet denken dat ze 8-10 uur spelen per dag. Professioneel speler zijn vraagt natuurlijk training in een spel, maar ook een cleane levensstijl.”  Hij geeft toe dat er nog te weinig vrouwen in de esport zijn, maar onderstreept het feit dat er veel inspanningen geleverd worden om dat recht te zetten: “We hebben bijvoorbeeld het eerste CS:GO toernooi voor vrouwen gelanceerd.”

Philippe Bouillon is heel positief wanneer hij het heeft over de media-aandacht voor esports. Het fenomeen groeit in zowel de endemische media (bijvoorbeeld Twitter) als in de traditionele media. Hij duidt aan wat hij erg belangrijk vindt: “Traditionele media zijn zich ook aan het specialiseren. Neem bijvoorbeeld een journalist van een bekende krant die voltijds is aangenomen om over de discipline te schrijven. Dat is positief!”

Ondanks zijn positie en passie blijft onze gast objectief wanneer hij spreekt over het CES Charleroi toernooi dat voor een deel georganiseerd werd door zijn bedrijf LouvardGame. Voor de eerste keer in België werd er een internationaal Counter-Strike toernooi georganiseerd. Met een geldprijs van €100.000 was het een enorm event in België. Het succes van het evenement staat ter discussie en de meningen hierover zijn verdeeld. Mr Bouillon is voorzichtig over het onderwerp: “Over het algemeen ben ik tevreden, en moeten we dat ook zijn. Een evenement van deze grootte was een primeur in België, en met meer dan een miljoen online views tijdens het weekend kunnen we zeggen dat het succes was op dat niveau. Aan de andere kant was de hal verre van vol en dat is jammer, maar er is in België nog geen verplaatsingscultuur naar de stadions om esports te bekijken.”

Philippe Bouillon is voorzichtig positief naar het einde van de bijeenkomst in de B19. Hij weet waar de sport vandaan komt en wat er nog moet gebeuren voordat de discipline het niveau van de Verenigde Staten of enkele Aziatische landen kan bereiken in de komende jaren: “We zitten echt in een sleutelperiode in België. Er zijn meer en meer merken die investeren en er gaat meer en meer geld om in de esport in België. Het is dus essentieel dat men goed geadviseerd wordt.” De inzet is hoog, maar ook het toekomstperspectief is goed.

De samenwerking tussen Auxipress en Philippe Bouillon was vanzelfsprekend een succes tijdens deze bijeenkomst in B19 Hainaut! Mediakennis in combinatie met esportervaring heeft een veeleisend publiek in verrukking gebracht en misschien zelfs interesse gewekt in een discipline waarvan de toekomst hopelijk rooskleurig is.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP