Op dinsdag 10 december was Auxipress uitgenodigd door het business club B19 uit Bergen om te spreken over een onderwerp dat steeds vaker voorpaginanieuws werd de laatste maanden: esport.
Auxipress nodigde een sleutelfiguur uit de esport uit, namelijk Philippe Bouillon, zodat het de kennis van media-analyse kon combineren met die van esport. Hij stemde ermee in om op onze vragen, en die van het geïnteresseerde publiek, te antwoorden.
Philippe Bouillon heeft verschillende titels. Zo is hij de oprichter van LouvardGame, een Belgisch esportbedrijf dat professionele competities in België wil promoten, maar ook de manager van het esportteam van RCSC Charleroi en gedelegeerd bestuurder van het bedrijf Imperium. Al deze functies maken van hem een referentie in het vakgebied en een ideale partner voor Auxipress om het fenomeen esport toe te lichten tijdens deze afterwork georganiseerd door B19 in Bergen.
Auxipress, gesterkt door zijn 100 jaar ervaring in de media, presenteerde er zijn studie over esport. Die had als doel de media interesse in het onderwerp te analyseren. Het is vanzelfsprekend dat de discipline geëxplodeerd is in België de laatste jaren. Dat kunnen we zien aan de verhoogde zichtbaarheid in de media die tussen januari en december 2018 gestegen is met 1.467%. Op dit moment is esport meer ontwikkeld in het zuiden van het land, maar dat wil niet zeggen dat ze in Vlaanderen blijven steken: Daar is het fenomeen ook in volle groei. Via de thematische analyse werd duidelijk dat het de spelers waren die het meest met esport verbonden werden. Tot grote verbazing van sommigen in de zaal, toonde de studie eveneens aan dat het spelletje Fortnite het meest in de Belgische pers werd vernoemd in 2019. Onder de merken blijkt Twitch het meest vermeld, meer nog dan een pionier in de Belgische esport-wereld, namelijk Proximus.