Lessen getrokken uit het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen

Lessen getrokken uit het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen

Enkele weken geleden is het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen 2019 afgelopen met een eerste plaats voor de Verenigde Staten.

Enkele weken geleden is het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen 2019 afgelopen met een eerste plaats voor de Verenigde Staten. Het is de vierde overwinning voor het team dat de overhand heeft in de discipline. Over het algemeen was deze wereldbeker een succes, op het terrein en daarbuiten.

Een recordaantal kijkers

Zoals vermeld in een vorig artikel (De overweldigende opmars van het damesvoetbal), was er een enorm aantal kijkers voor de wereldbeker en niet alleen voor het vrouwenvoetbal. Verschillende records werden gebroken, of het nu in Frankrijk, Italië of Engeland is. De wedstrijd Frankrijk-Brazilië is zo met 59 miljoen kijkers de vrouwelijke voetbalmatch geworden die het meest bekeken werd ter wereld, maar de populariteit gaat verder dan dat. Op het moment dat dit artikel geschreven wordt, is in Engeland het meest bekeken programma in 2019 de halve finale tussen Engeland en de VS. In Frankrijk komt men tot bijna dezelfde conclusie. Met een piek van 12 miljoen kijkers, is de achtste finale tussen Frankrijk en Brazilië het grootste televisiepubliek dat Frankrijk heeft gehad voor al zijn uitgezonden programma’s in 2019.

Deze recordaantallen zijn synoniem voor financieel succes voor merken die hebben ingezet op vrouwenvoetbal. In Frankrijk was het TF1 die het grootste succes genoot, om maar een concreet voorbeeld te geven. Door de uitzonderlijke kijkcijfers van de eerste match van het Franse team (ter herinnering, 9,8 miljoen kijkers hebben gezien hoe Frankrijk Zuid-Korea versloeg in de openingsmatch) heeft de commerciële omroep zijn tarieven voor reclamespotjes met 60% tot 70% kunnen verhogen. Daarbij komt nog dat de uitzendrechten voor het evenement zeer weinig hebben gekost. Voor het WK vrouwenvoetbal kostte dit €10 miljoen tegenover €70 miljoen voor het WK mannen. Voor TF1 zou dit dus heel rendabel kunnen zijn. Volgens bepaalde analisten was dit WK vrouwen meer renderend dan het WK mannen in 2018 voor het grootste televisiekanaal in Frankrijk.

Een kijk op de toekomst

Vrouwenvoetbal is aan het groeien. Als er van publiek, advertentietarieven of ticketverkoop gesproken wordt, is er een constante vooruitgang te zien. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, kostte een standaard advertentie van 30 seconden tijdens dit WK bijna $140 000. Dat is drie keer zoveel als tijdens het WK vrouwenvoetbal in 2015 ($40 000). Wanneer het gaat over media-aandacht, hebben 62 landen betaald voor de televisierechten in 2019 tegenover 37 in 2015. En nog nooit zijn er zoveel tickets verkocht.

Als er gekeken wordt naar de populariteit en de cijfers, wordt er verwacht dat het vrouwenvoetbal verder zal groeien. Er zijn al verschillende nodige investeringen voor de ontwikkeling van de discipline gelanceerd, zoals de volgende voorbeelden illustreren:

  • De baas van Alibaba gaat €130 miljoen doneren aan het Chinese nationale vrouwenteam om het team te ondersteunen en ontwikkelen.
  • Twee van de rijkste teams in de wereld zijn Real Madrid en Manchester United. Zij hebben recent een vrouwenploeg opgestart, wat investeringen en ontwikkeling garandeert.

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor deze sporttak die nog in volle ontwikkeling is en voor merken een goedkope manier biedt om aan sponsoring te doen.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous