Micro- of macro-influencers, welke moet je kiezen?

Micro- of macro-influencers, welke moet je kiezen?

In een wereld waar overinformatie heerst en je publiek voortdurend belaagd wordt, is het steeds moeilijker om een geslaagde reclame- of communicatiecampagne op te zetten. Vandaar dat influencer marketing alsmaar populairder wordt, zowel bij de kleinere als de grote adverteerders, zoals we reeds uit de doeken deden in een vorig artikel.

Influencers hebben een doorslaggevende rol in onze huidige maatschappij. Ze hebben vertrouwen en een reputatie opgebouwd, bij particulieren en bij merken, wat hen toelaat om hun boodschappen efficiënt over te brengen en vaak bij te dragen aan het succes van sommige producten.

Volgens een studie van MédiaKix in 2019, meent 89% van de bevraagde marketingprofessionals dat de ROI van influencer marketing hoger dan of gelijk is aan die van andere kanalen.

De vraag is dan ook hoe je de influencers kan identificeren die het meest relevant zijn voor een campagne. Wel, het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen een macro- en een micro-influencer.

Macro-influencers

Het belangrijkste kenmerk van macro-influencers is het aantal volgers dat ze hebben. Ze hebben er vaak honderdduizenden (of zelfs miljoenen) op sociale netwerken. Door die aantallen kunnen ze een enorme zichtbaarheid aanbieden en constant verkeer naar de site van hun partnermerken gidsen.

Door met macro-influencers te werken, kunnen merken een groot bereik* halen in korte tijd. Het is doorgaans ook professioneler werken dan met micro-influencers, aangezien ze in sommige gevallen van hun invloed een beroep hebben gemaakt of omgeven worden door een team van medewerkers, wat meestal niet het geval is bij micro-influencers.

Toch staat het engagement en de conversie van deze influencers niet altijd in verhouding met de omvang van hun netwerk. Hun posts kunnen razendsnel viraal gaan, maar bieden nauwelijks langetermijnresultaten. Een ander nadeel is de geloofwaardigheid van sommige influencers bij het doelpubliek. Het gaat dan om slimme “Celebrity Marketing” en de juiste associaties tussen beroemdheid en product. Maar het succes van een campagne blijft bovenal afhangen van de band die deze beroemdheden hebben met de consument.

*Bereik en andere begrippen uit de influencer marketing werden in een voorgaan artikel uitgelegd: Hoe meten we de impact van een influencer marketingcampagne?

Micro-influencers

Micro-influencers hebben doorgaans een publiek van 1.000 tot ongeveer 30.000 volgers. Hun bereik is dan wel kleiner dan dat van macro-influencers, maar ze staan bijzonder dicht bij hun gemeenschap, waardoor ze een veel groter engagement hebben.

Micro-influencers ontwikkelen een nauwe band met hun fans die het vertrouwen van hun community in hun reclameboodschappen versterkt. Met micro-influencers geldt ook het principe van sociale homofilie: Hoe dichter men bij de influencer staat, hoe groter zijn invloed op de consumptie. Al deze factoren culmineren in wat men noemt een “Tie Strength”, een zeer sterke sociale band die de volger en de influencer dichter bij elkaar brengt en die influencer marketing des te krachtiger maakt.

Wat we zien is dat merken zich meer en meer tot micro-influencers wenden. Een micro-influencer genereert gemiddeld zeven keer meer engagement dan een macro-influencer. Hij mag dan minder volgers hebben, die volgers hebben wel een echte interesse voor zijn content en zijn dus meer geneigd om daar iets mee te doen, ook al is een post gesponsord. Volgens een studie van Collective Bias zou amper 3% van de consumenten de aankoop van een product overwegen dat gesponsord werd door een macro-influencer of een beroemdheid, terwijl 30% van hen misschien wel een product zou kopen dat door een micro-influencer werd gesponsord.

Het is in het algemeen dus veel voordeliger voor een merk om met micro-influencers te werken, aangezien ze heel vaak gepassioneerd en onderlegd zijn in een bepaald domein. Hierdoor bereik je een doelpubliek dat veel meer afgelijnd is dan bij een macro-influencer. Dat is een echte troef voor merken die een meer geëngageerde community zoeken, een afgebakend publiek en influencers die voor betrouwbare bronnen voor koopaanbevelingen staan.

Als het gaat om een nieuw publiek aan te boren, gebruikers te sensibiliseren, de reputatie van het merk te verbeteren of een betere conversie te halen, is influencer marketing een uitstekend alternatief voor een merk, zowel wat rendabiliteit als kosten betreft.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP