10 Years Challenge: Mislukte hype of gegronde controverse?

Artikel / 07/02/2019 / Gloria von Beust & Joël Elshout

De ‘10 Years Challenge’ werpt de vraag ‘hoe gebruikt sociale media gezichtsherkenning’ op. Meedoen aan de challenge houdt in dat u twee foto’s van uzelf post waartussen 10 jaar verstreken is. Dit vergemakkelijkt de taak voor algoritmen om uw online aanwezigheid te detecteren, maar dat is niet alles. Het gezicht wordt bijna een digitale vingerafdruk die het toelaat aan artificiële intelligentie om personen en hun emoties te herkennen. Dat zijn natuurlijk gegevens die adverteerders wel interesseren. Bijvoorbeeld: Personen die in de tienjarige periode zijn bijgekomen, kunnen gebruikt worden als een basis voor de verkoop van dieetproducten.

Facebook ontkent dat het aan de basis ligt van de challenge. Het bedrijft zegt dat er geen enkel bewijs bestaat dat de ’10 Years Challenge’ meer is dan amusement voor de gebruikers van hun platform. De website Intelligencer (een deel van New York Magazine) plaatste een artikel online dat het tegendeel beweerde: “Facebook doesn’t need to fool you

In dat artikel kunnen we lezen dat Facebook alle geüploade foto’s bewaart en ze gebruikt om hun gegevensbank aan te vullen. Het zal hen waarschijnlijk ook helpen bij de verbetering van hun gezichtsherkenningstool. Maar als we ons zorgen maken over het feit dat al onze gegevens bewaard worden door een privébedrijf, kunnen we ook blij zijn dat de data helpt in de vooruitgang van de gezichtsherkenningstechnologie. Die technologie wordt momenteel al gebruikt in de ontknoping van politieonderzoeken en om verdwenen kinderen terug te vinden verschillende jaren later. We kunnen dus proberen om het positieve van deze uitdaging mee te nemen als Facebook ooit beslist om zijn gezichtsherkenningssoftware te delen.

facebook-1103707_1280.jpg

Ten eerste, geeft de auteur van het artikel aan dat Facebook al over een grote database van foto’s beschikt, die de algoritmen helpen. Het gaat over de website Facebook zelf. Indien het bedrijf nog bijkomende data zocht, was het mogelijk om tientallen andere toegankelijke websites te vinden. Verder bezit Facebook al een immense databank met gegevens die u aanbelangen en die kunnen gebruikt worden voor marketing doeleinden. Het platform blijft zulke gegevens verzamelen telkens u actief bent op de website, maar ook via applicaties van derden. We komen even terug op de angst die de meeste mensen hebben bij het gebruik van Facebook. Facebook vergaart met onze toestemming al miljarden van onze foto’s. Kunnen we ons inbeelden wat de impact van twee extra foto’s zou zijn op ons privéleven? Niet meteen. Maar natuurlijk bestaat het risico dat die gegevens worden gebruikt door bedrijven voor biometrische toepassingen. De vraag wordt daarom terug aan de gebruiker gesteld: Facebook staat zijn gebruikers toe om gezichtsherkenning te deactiveren via de instellingen. Maar als men foto’s importeert naar de website, accepteert men daardoor dat een vreemde persoon die kan bekijken.

De grote hype werd op grote schaal gebruikt en hergebruikt vooral voor het goede doel. Organisaties zoals Greenpeace en het WWF postten foto’s waarmee ze de toestand van de planeet wilden aankaarten.

We kunnen concluderen dat deze challenge ons toont dat we zorgvuldig moeten kiezen wanneer en hoe we onze gegevens afstaan, indien we niet willen dat die informatie foutief gebruikt of misbruikt wordt.  

© Auxipress 2018 - CSR - Privacy policy
Deze website maakt grebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.