Artikel / 29/11/2019 / Julien C Robert

Black Friday: Overconsumptie of een kans om niet te missen?!

Na het klinkende succes van de Singles Day van de Alibaba Group en de gigantische sommen die hun evenementen binnenbrachten, zijn nu alle ogen gericht op Amazons Black Friday.

Hoewel dit evenement in de Verenigde Staten unaniem geadopteerd werd, heeft het met moeite België bereikt. De eerste Google zoekresultaten bij ons betreffende Black Friday dateren van minder dan tien jaar geleden, maar het is pas in 2016 dat het concept echt voet aan de grond kreeg. Het heeft slechts drie jaar geduurd voor het fenomeen deel van ons dagelijks leven werd.

Waarom wordt nu precies deze vrijdag gevierd?

Black Friday komt (niet verbazingwekkend) uit de Verenigde Staten en volgt daar traditioneel gezien op Thanksgiving. Ooit was het de dag waarop Amerikanen startten met hun kerstaankopen. Black Friday ontleent zijn naam aan de Politie van Philadelphia die besloot het een “zwarte vrijdag” te noemen omdat alle wegen overspoeld werden door verkeer.

Ondertussen heeft Black Friday een heel ander gezicht gekregen door de digitalisering en de overmacht van e-commerce in onze communicatie. Zelfs al doen fysieke winkels nog altijd mee met het concept, toch kan men online pas echt zijn slag slaan. Bijna 90% van de consumenten zal in deze periode online aankopen doen, terwijl maar ongeveer de helft naar een fysieke winkel gaat. 

artboard-2-copy-compressor.png

Conclusie: Black Friday, een kans om niet te missen of een truc om meer te consumeren?

We kunnen niet ontkennen dat het moeilijk is om de verleiding te weerstaan: Hoe weigert u de kans dat ene apparaat tegen 60% korting aan te kopen, of dit voordeelaanbod van twee voor de prijs van één. Niemand zal u tegenhouden, maar u moet ook onthouden dat het een keerzijde heeft. Alle marketingmiddelen die ingezet worden, duwen u richting overconsumptie. De hele dag (en zelfs week) scheren de kortingen hoge toppen, maar de dag is ook een van de grootste pieken van het jaar vanuit een logistiek oogpunt. Het merendeel van de magazijnen van Amerikaanse ondernemingen draait op volle toeren tijdens dit evenement. Dit impliceert natuurlijk ook vertragingen of verliezen tijdens de lange afstandsleveringen. 

Ondertussen bestaat er een alternatief: Het wordt aangeraden om uw aankopen uit te voeren bij Belgische webwinkels. De distributiecentra zijn goed verdeeld en de grote van de markt is beperkter. Hierdoor riskeert u geen slechte verrassingen en verkleint u ook uw impact op de planeet door deze duurzame praktijk aan te meten.

Franse merken hebben zelfs een tegenhanger van Black Friday op poten gezet met hun beweging: “Make Friday Green Again”. Hieraan nemen 200 merken deel met als doel de consument bewust te maken van overconsumptie en de nadelen die dat meebrengt op lange termijn. Dat is waarom zijn Black Friday boycotten.  

© Auxipress 2019 - CSR - Privacy policy
Deze website maakt grebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.