Topic Targeting Report / 12/06/2020 / Pub.be & Auxipress

Topic Targeting Report : E-commerce

In samenwerking met PUB Magazine publiceert Auxipress in de vorm van een widget, een verzameling van informatie over het thema e-commerce.

In deze editie ontdekt u een korte samenvatting van de media-aandacht voor e-commerce, de thema's en de bijbehorende merken.

E-commerce groeit wereldwijd en lijkt de trend te zijn voor het begin van 2020! Het moet gezegd worden dat het gebruik ervan breed is geworden, vooral dankzij de inperking die in veel landen wordt opgelegd. Vandaag de dag bestaat e-commerce voor alle producten.

Ontdek wat zijn plaats is in de Belgische media! 

ecomnl-slide_1.jpg

E-commerce kent vandaag een enorme toename van de belangstelling van de Franstalige en Nederlandstalige Belgische media (+28,51%) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit kan gemakkelijk worden toegeschreven aan de covid-19-crisis, die het gebruik van deze sector vertienvoudigde terwijl fysieke winkels gedwongen werden te sluiten of ook online gingen verkopen.

ecomnl-slide_2.jpg

Wat de media-aandacht betreft, constateren wij dat ecommerce evenzeer door de Franstalige als door de Nederlandstalige pers wordt behandeld.

Op het vlak van mediastrategie kunnen merken die met de Nederlandstalige media willen communiceren over e-commerce en zich daarin willen positioneren, terecht bij de volgende Nederlandstalige hoofdmedia die voornamelijk e-commerce nieuws brengen: De Tijd Online, Het Laatste Nieuws, De Tijd, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Standaard Online en Trends.

Terwijl merken die willen communiceren over ecommerce in de Franstalige media, zullen ze zich moeten wenden tot: Le Vif Online, La Libre Belgique Online, Le Soir Online, L'Echo, Sud Presse, RTL Info en La Libre Belgique.

ecomnl-slide_3.jpg

Op het niveau van het publiek dat betrokken is bij de media-aandacht voor e-commerce, merken we een aantal interessante elementen op.

In de eerste plaats zijn de lezers met de meeste informatie over e-commerce de hoogste sociaal-professionele klassen, die vooral worden gekenmerkt door zelfstandigen, bedrijfsleiders en topmanagers. Aan de andere zijde zijn de sociaal-professionele categorieën 7-8 (beschouwd als de inactieve), zoals studenten of gepensioneerden, de sociaal-professionele categorieën die het minst te maken hebben met de media-aandacht voor de e-commerce.

Ten tweede blijkt dat de leeftijdsgroep die het meest te maken heeft met de context en de media-aandacht voor e-commerce, de 35- tot 54-jarigen zijn.


Als we kijken naar de mediapubliekscijfers en hun affiniteit met het thema "ecommerce", zien we een aantal belangrijke elementen.

Ten eerste lijkt ecommerce meer media-impact te hebben bij het Nederlandstalige publiek.

Ten tweede heeft de media-aandacht voor e-commerce een enorme impact op de lezer, die te maken heeft met zelfstandigen, bedrijfsleiders en leidinggevenden. Daarentegen heeft het thema minder media-impact op arbeiders en bedienden. Afhankelijk van de thema's die verband houden met e-commerce, kan dit een impact hebben op de mediapreventie op e-commerce die minder zichtbaar zou zijn voor een arbeider/werknemer lezer, die ook blootgesteld zou zijn aan het risico van het delen van gegevens, overconsumptie, enz.

Ten derde hebben alle leeftijdsgroepen op dezelfde manier te maken met informatie over de ecommerce, zonder onderscheid te maken tussen jongere en oudere mensen.

ecomnl-slide_4.jpg

Op merkniveau is Amazon nog steeds het meest invloedrijke en referentiemerk in de Belgische media op het gebied van e-commerce, ver voor Google en Apple.

We stellen vast dat naast de online verkoopplatformen die een belangrijk media-aura behouden (Amazon, Alibab), meer en meer merken zich keren tot de ecommerce en in media-aandacht winnen op dit gebied van communicatie en media-aandacht.

Deel deze post
© Auxipress 2020 - CSR - Privacy policy
Deze website maakt grebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.