Artikel / 04/12/2020 / Baptiste Collard

De opkomst van de podcast

Kan je het beluisteren van een podcast vergelijken met iets bekijken op Netflix?

Het zijn allebei digitale en non-lineaire versies van hun entertainment-voorgangers, radio en televisie. Tot op zekere hoogte gaat de vergelijking wel op, maar de realiteit is anders. De podcast – een samentrekking van de woorden iPod en broadcast – is een geluidsbestand dat je kan downloaden op het internet en offline kan beluisteren. Daarnaast heb je ook de native podcast, een format dat gemaakt wordt door en voor het internet. We hebben het hier dus niet over
heruitzendingen van radioprogramma’s, maar wel degelijk over een podcast die speciaal gemaakt werd om online te beluisteren. Via podcasts kan je alle mogelijke onderwerpen bespreken. Of het nu over de liefde, misdaad (al dan niet fictief), drama, komedie, geschiedenis of de actualiteit gaat, of zelfs over een heruitzending van een populair radioprogramma: Er bestaan honderden podcasts over deze onderwerpen.

En industrie in volle groei

Overal ter wereld is het podcast-fenomeen aan het groeien, iets wat jaren geleden al voorspeld werd. Dat wil niet zeggen dat podcasts overal al in hetzelfde stadium zitten. In België staat het fenomeen nog in de kinderschoenen, terwijl het al een miljardenindustrie is in de Verenigde Staten. Een studie van het Interactive Advertising Bureau toont aan dat in 2019, de advertentie-inkomsten verbonden aan podcasts 708,1 miljard dollar bedroegen. Dat is een stijging van 48% in vergelijking met 2018. Er zijn nog niet veel cijfers over de advertentie-inkomsten op de Belgische markt, maar dat zal in de toekomst wel veranderen. Beetje bij beetje is de podcast-wereld vorm aan het krijgen in België. Een studie van Reuters* toont aan dat 26% van de Belgische bevolking de afgelopen maand naar minstens een podcast geluisterd heeft. Dat is 3% meer dan in 2019. In de VS, dé referentie wanneer je het hebt over podcasts, bedraagt dat percentage 36%.

Welk publiek beluistert podcasts in België?

Wie zijn de luisteraars? Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) bekeek die vraag vorig jaar. In België gaat het vooral om mensen jonger dan 45 uit hogere sociale klassen, met een bovengemiddeld opleidingsniveau. Dat geldt zowel voor het noorden als het zuiden van het land. Toch kan je vaststellen dat podcasts in het bijzonder populair zijn bij jonge Nederlandstaligen, tussen 12 en 24 jaar oud. Daarom zijn podcasts zo aantrekkelijk voor adverteerders: Ze kunnen een specifiek doelpubliek bereiken dat niet op dezelfde manier naar traditionele media kijkt of luistert.

Een belangrijk aspect om in gedachten te houden in de analyse van de luisteraars, is de relatie die ze hebben met de “podcasters”, en omgekeerd. Die kan soms zeer intiem zijn, omdat luisteraars daar zijn speciaal voor die podcaster. Het zijn mensen met wie ze zich gemakkelijk kunnen identificeren, met wie ze kunnen lachen of huilen. Het is een zeer nauwe, bijna persoonlijke relatie. Er is dus een belangrijk vertrouwenselement. Dat is cruciaal, wetende dat een Edelman-studie uit 2019 aantoont dat bij 81% van de consumenten, vertrouwen een belangrijk aspect is voor de beslissing tot aankoop. Het is dus in het belang van adverteerders dat ze podcasts gebruiken in hun media-mix. De bijzondere relatie en de toon van de podcaster zullen weerklinken in de reclame wanneer die door de presentator van de podcast zelf wordt uitgesproken, wat vaak het geval is. Dat is een groot voordeel voor de merken die, dankzij podcasts, de kans hebben om hun bericht met de luisteraars te delen, op een zeer persoonlijke, bijna intieme manier, via een vertrouwenspersoon met wie ze zich wellicht al identificeren.

De podcast, een vervanger van de radio?

De podcast werd vaak aangeduid als de opvolger, of zelfs de vervanger, van de radio. Op dit moment zien we eerder dat beide complementair zijn. Zo luistert het podcast-publiek in België vaker naar de radio dan de gemiddelde Belg, volgens de CIM-studie. Podcasts stelen dus niet het publiek van de radio.

We kunnen ook de ontwikkeling van de podnews-niche vaststellen. Podnewsuitzendingen zijn informatie-boodschappen die heel erg op traditionele nieuwsbulletins op de radio lijken. Ze zijn bezig hun plaats op de markt te veroveren. Op dit moment worden ze hoofdzakelijk beluisterd via smart speakers, en is het aantal luisteraars nog heel beperkt. Zou de opkomst van podnews op een dag onze luistergewoontes kunnen doen veranderen?

Deel deze post
© Auxipress 2021 - CSR - Privacy policy
Deze website maakt grebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.