Sportsponsoring: de onderschatte voordelen van een sterke marketingstrategie

Artikel / 21/03/2019 /

Bedrijven in sectoren zoals verzekeringen, telecom, financiën en verschillende andere, hebben één gemeenschappelijk kenmerk: ze maken allemaal gebruik van de voordelen die sportsponsoring hen kan bieden. Deze communicatiemethode bestaat al geruime tijd en is nog steeds zeer sterk. 

Dit heeft verschillende redenen. De meeste daarvan zijn zeer gekend en goed gedocumenteerd:

  • Efficiënte sportsponsoring kan naambekendheid opbouwen voor uw merk. Een merk kan een nieuw relevant doel bereiken of een nieuwe markt aanspreken door zorgvuldig zijn doelpubliek te verbinden met de fans van een sportteam. Het publiek zal door zijn liefde voor het sportteam of de atleet extra geëngageerd zijn.
  • Meer nog, deze verhoogde zichtbaarheid in de media kan helpen om vertrouwen op te bouwen bij uw gebruikers, waardoor uw verkoopcijfers de hoogte in gaan.
  • Sportsponsoring is een krachtig hulpmiddel om de houding tegenover uw merk te verbeteren of te veranderen. Het kan bijvoorbeeld helpen om het imago van uw merkt te verjongen.

Dit zijn natuurlijk niet de enige voordelen van een sportsponsoring strategie. Er zijn ook minder bekende voordelen die niet vergeten mogen worden. Sport is zeer emotioneel en de fans zijn dat ook, waardoor er verschillende marketingkansen ontstaan die gegrepen kunnen worden. 

  • Sportsponsoring heeft door de waarden van de sport het potentieel om zowel een positieve impact te hebben op de doelgroep van een merk, maar ook op alle medewerkers. Door een merk te associëren met een sportteam, kan er binnen het bedrijf een gevoel van samenhorigheid en teamspirit gecreëerd worden.
  • Medewerkers kunnen een zekere trots voelen door geassocieerd te zijn met een team dat of atleet die op het hoogste niveau sport.
  • Meer nog, een effectieve sportsponsoring kan originele en ongewone storytelling kansen bieden.

De kansen liggen daar om te grijpen. Er zijn talrijke opties. Zo kan men samenwerken met een team, een atleet, een evenement of zelfs een stadium. Voor elk merk is er een oplossing. Een goed uitgedachte strategie en een goede inschakeling zullen een merk helpen om van alle voordelen van sportsponsoring ten volle te profiteren.

De resultaten van zo’n strategie zijn intern evenwel moeilijk te meten. Een effectieve manier om de media impact van de campagne te analyseren is door een extern bedrijf in te roepen dat een globaal overzicht heeft van de informatie die u wenst. Dat is de beste manier om tot een objectieve beoordeling van de resultaten van de actie te komen.

Auxipress heeft recent een studie gepubliceerd over de media-aandacht door sportevenementen in België. Indien u meer informatie wenst over dit onderwerp: https://auxipress.be/nl/nieuws/het-seizoen-van-sportwedstrijden-staat-vood-de-deur

 

© Auxipress 2018 - CSR - Privacy policy
Deze website maakt grebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.