Van knippen en plakken tot... Big Data

Artikel / 15/03/2019 / Charlotte Behzad & Joris De Brucker

Merken geven vorm aan de wereld. Ze weven een identiteit rond een bepaald concept; luxe, schoonheid of welzijn.

Hoewel ze elk hun eigen niches bekleden, hebben ze één ding gemeen: trefwoorden. Achter elk merk zit een bedrijf dat orde wil scheppen in de zee van informatie die de media dagelijks over hen verspreiden. Auxipress kan hen daar bij helpen.

De naam Auxipress betekent letterlijk «pershulp». Met onze expertise in media en data houden we voor ondernemingen de vinger aan de pols. Uit kranten en andere media filteren we haarfijn de informatie die hen beter kan positioneren in de markt van hun keuze. Dat gaat van energie over auto’s tot zelfs Kerstmis. Auxipress weet exact wat er allemaal verschijnt over het bedrijf, het evenement of de sector in kwestie.

De onderneming werd opgericht in 1919, precies 100 jaar geleden. Joachim von Beust, de man die vandaag aan het roer staat, maakte er een familiebedrijf van. Toen was Brel één van onze klanten.

In september 1994 ging Bea aan de slag bij de dienst Lectuur: “We werkten in een rokerig lokaal aan tekentafels vol magazines,” vertelt ze. In die periode waren we met een tiental knipsters dagelijks in de weer met scharen en lijm, om de artikels uit te knippen die door de lezers werden geselecteerd. Die manier van werken is intussen wel geëvolueerd, maar de lezers vertrouwen nog altijd op hun scherpe blik. Cindy herinnert zich nog de drie maanden opleiding voor nieuwkomers net als zij. Dat was 25 jaar terug.

Op de dienst Analyse wordt nagegaan welke impact informatie heeft. Virginie, nu Analyses Operations Manager, heeft al 26 jaar op de teller. Ze vertelt ons haar mooiste herinnering; een zakenreisje naar Wattens in Oostenrijk, op bezoek bij een klant, ook een familiebedrijf, hoog in de bergen.

Volgens huidig CEO Christophe hebben familiebedrijven een streepje voor op de grote ondernemingen, «waar het beslissingsproces een zaak van lange adem is.» Christophe is al sinds 1998 bij Auxipress. Volgens hem kunnen familiebedrijven vaak rekenen op trouwe medewerkers zoals Bea, Cindy en Virginie, en leggen ze meer de nadruk op het talent dat intern aanwezig is.

Uiteraard kan Auxipress de kranten 24u/24 opvolgen dankzij technologie. Maar het succes van het bedrijf ligt bij de werknemers, die vaak drietalig zijn en mee konden evolueren met de tijd en de innovaties aangereikt door de directie, zoals deze newsroom, pas enkele weken oud. Hier moedigen we de verschillende teams aan om synergieën op te zetten en kennis te delen. De impact van een evenement of de bijval van een politieke beweging bij het grote publiek wordt hier besproken. In de newsroom wordt gediscussieerd, gedeeld, en vooral geanticipeerd.

Dat is zonder twijfel de grootste troef van onze onderneming. Op het jongste economisch forum van Davos liet Manpower verstaan dat de competentie van de toekomst learnibility is, het vermogen om permanent bij te leren. Als dat zo is, mag je er zeker van zijn dat familiebedrijven in de komende jaren aan belang zullen winnen. Het status-quo is geen optie meer. Merken zullen zich moeten aanpassen aan de nieuwe eisen van hun consumenten: traceerbaarheid, eerlijke vergoedingen voor producenten, ecologie. Auxipress is klaar voor de wereld van morgen, de wereld die vorm geeft aan merken.

© Auxipress 2018 - CSR - Privacy policy
Deze website maakt grebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.