Topic Targeting Report / 19/05/2020 / Auxipress & PUB

Trends Topic by PUB and Auxipress: Coronavirus - Week 8

In deze crisisperiode bundelen PUB magazine en Auxipress hun krachten om u elke week een uitzonderlijke widget aan te bieden in verband met het Coronavirus.

Elke week kunnen jullie volgende onderwerpen verwachten : de evolutie van het Coronavirus & Covid-19 in de Belgische media, de gevolgen gelinkt aan de crisis, een top 5 van de meest vermelde merken in deze context, de sectoren en persoonlijkheden die het meest genoemd werden tijdens de voorbije week en nog veel meer! 

Wenst u dit te ontvangen met een focus op uw merk en/of sector? Neem contact met ons op! 

Insights week 8 (09/05/2020 – 15/05/2020)

Het aantal vermeldingen en artikelen waarin het Coronavirus wordt genoemd, blijft van week tot week dalen. Een daling van 2,52% in het aantal artikelen en 1,73% in het aantal vermeldingen ten opzichte van de voorgaande week.

Brussels Airlines is voor de 3e achtereenvolgende week het Belgische merk met de meeste media-aandacht voor het Coronavirus deze week. In 8 weken van mediamonitoring op het Coronavirus had een merk nog nooit de 1000 vermeldingen in een week van monitoring bereikt. Met maar liefst 2352 vermeldingen deze week overtreft Brussels Airlines deze symbolische balk ruimschoots. Het nieuws van de luchtvaartmaatschappij is duidelijk de oorzaak van deze overmatige media-aandacht voor het merk. De aankondiging van het waarschijnlijke verlies van 1000 banen (of 25% van de werknemers) heeft een mini-aardbeving in het land veroorzaakt. Er wordt echter nog steeds een zeer groot aantal vermeldingen van "Brussels Airlines" per artikel gemaakt, wat ongetwijfeld heeft bijgedragen tot dit uitzonderlijke cijfer.

Onder de andere merken die deze week in het nieuws kwamen in verband met het Coronavirus is de MIVB bijzonder opmerkelijk. De staking van het personeel kreeg veel aandacht in de Belgische media. Net als Brussels Airlines is ook touroperator TUI in het nieuws als gevolg van de vrees voor banenverlies en ontslagen. Tenslotte behoren KBC en Colruyt deze week ook tot de 5 meest genoemde merken.

Sophie Wilmès is de Belgische persoonlijkheid die ook deze week weer het meest genoemd wordt in verband met het Coronavirus. Onze minister-president heeft een voorsprong op 4 Nederlandstalige persoonlijkheden in deze rangschikking. Deze "asymmetrie" is zeer interessant omdat ze niet samenhangt met het feit dat het aantal artikelen waarin het Coronavirus wordt vermeld in de Nederlandstalige pers hoger is dan in de Franstalige pers. Integendeel, sinds het begin van deze follow-up hebben we een groter aantal Franstalige artikels waarin het Coronavirus wordt vermeld dan het aantal Nederlandstalige artikels. Ook deze week hebben Alexander De Croo, Nathalie Muylle en Marc Van Ranst dan ook veel media-aandacht gekregen in de Belgische media. Voor het eerst in 8 weken kwam politicus Ben Weyts, lid van de N-VA, in de top 5 terecht.

Gezien het aantal vermeldingen van Brussels Airlines is het luchtvervoer, met niet minder dan 5829 vermeldingen, een van de meest genoemde sectoren in verband met de huidige crisis, die nog steeds achterblijft bij de distributiesector. Het toerisme is een van de grootste uitdagingen voor de Belgen in deze periode van deconfiniëring en wordt daarom zeer sterk vermeld in de pers.

Deel deze post
© Auxipress 2020 - CSR - Privacy policy
Deze website maakt grebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.