Semantic search… searching for sense

Semantic search… searching for sense

De manier waarop wij naar informatie op het web zoeken is op een paar jaar tijd volledig veranderd. Het semantische web verrijkt het internet met intelligentie, het begrijpt hoe de gegevens worden gelinkt, contextualiseert informatie en kan de overvloed aan onderzoeksresultaten binnen deze massa gegevens weergeven.

Geheugenproblemen

Het internet heeft vandaag reusachtige proporties bereikt, wetende dat het geïndexeerde web minstens 4,73 triljoen pagina’s bevat (http://www.worldwidewebsize.com). Elke site heeft zijn eigen logica, zijn eigen links, zijn terminologie. In deze context kan de kleinste zoekopdracht een bron zijn van verwarring en totale frustratie. De mens denkt in termen van documenten waarbij de gegevens zin krijgen door de context terwijl computers “denken” in termen van voornamelijk digitale gegevens. Het resultaat is een totaal onbegrip. En het geheugen van het Internet blijft grotendeels ontoegankelijk.

Informatie vs kennis

Vandaag is de meeste content op het web ontworpen om gelezen te worden door mensen, niet door machines. Zij kunnen wel vormgegeven webpagina’s analyseren en routineverwerkingen uitvoeren, maar zijn tot nu toe niet in staat gebleken ook het semantische aspect op zich te nemen. De meeste zoekmotoren begrijpen niets van de zoekopdrachten die ze krijgen. Omdat ze de resultaten die ze doorsturen niet begrijpen. Het volstaat enkele zinnen in te tikken in een zoekmotor zoals Google om zich er rekenschap van te geven dat deze programma’s niet omkunnen met semantiek. Ze werken voornamelijk aan de hand van statistische hulpmiddelen. De booleaanse zoekopdrachten die bestaan uit trefwoorden leveren een onberekenbare hoeveelheid pagina’s op. Deze worden gerangschikt in functie van kwantitatieve criteria. Fonetisch of gelinkt zoeken is niet mogelijk, er worden geen verwante trefwoorden gesuggereerd, ook nominale groepen worden niet gevonden … het duurt dus allemaal erg lang.

Het intelligente web

Gelukkig komt er een oplossing aan: het semantisch zoeken. Zo kan men het hele web behandelen als een grote database en kan de online ervaring van de gebruikers verbeterd worden. Dat zal hun frustratie ten opzichte van de informatiechaos verminderen. De belangrijkste stap in het opbouwen van het semantisch zoeken bestaat uit het structureren en kwalificeren van gegevens aan de hand van metagegevens, toelichtingen enz. om semantische velden aan te maken. De volgende stap is dan het leggen van logische verbanden tussen deze gegevens, het maken van connecties om ze intelligent te maken.

In een dergelijke omgeving worden de machines in staat gesteld om de weergegeven data te begrijpen, om verbanden te leggen om er zin aan te geven. De gebruikers krijgen zo relevante antwoorden toegespeeld. Elk gegeven brengt weer een ander met zich mee, dat is logisch. De zoekmotoren kunnen ook precieze vragen beantwoorden, zoals “Ik zoek een hotel in New York voor minder dan 70 dollar per nacht, kindvriendelijk en honden toegelaten”. De gebruiker krijgt daarop voldoende en relevante informatie in context.

Het semantisch zoeken is een revolutie die machines in staat zou moeten stellen om verbanden te leggen, om echt intelligent te worden. Hoe meer vragen men stelt bij de verschillende informatiestromen, hoe meer men in staat is om nieuwe trends te creëren.

De beloften van het semantisch zoeken

Voor bedrijven kunnen we de voordelen van het semantisch zoeken in drie grote punten samenvatten:

Efficiëntie: ze maken het mogelijk om middelen en tijd te reduceren, om te besparen.Met het semantisch zoeken, wordt het gemakkelijker een grondige analyse te maken. Voor bedrijven zorgt het voor een radicale verbetering in de analyse van een merkimago. Men kan verder gaan en meer expliciete en relevante trends ontwaren om de evolutie van een merk via de media te analyseren bijvoorbeeld.

Conclusies

Hoe meer de bedrijven hun gegevens en informatie semantisch organiseren, hoe groter het verschil zal worden tussen de semantische en niet-semantische databases. Eens de inhoud snel en vlot toegankelijk wordt, kan iedereen meer precieze en relevante informatie leveren voor een betere gebruikerservaring.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP