Slow fashion en e-commerce: vriend of vijand?

Slow fashion en e-commerce: vriend of vijand?

In onze huidige omgeving en het besef dat de planeet achteruitgaat, kunnen we niet anders dan onze consumptiepatronen in vraag te stellen en na te gaan wat de reële gevolgen zijn van de overconsumptie. De bedoeling is niet noodzakelijk om minder te kopen, maar vooral om beter te kopen. We moeten dan ook een circulaire economie uitbouwen waarin de ene zijn afval de andere zijn grondstof wordt. Dit is een recent gegeven dat snel aan populariteit wint. Het is tevens een nieuwe communicatiemethode voor merken in 2020. Sommigen hebben dat al heel goed begrepen.

“Minder produceren, maar beter”

“Minder produceren, maar beter” is de leuze van de slow fashion, de manier van leven die draait om minder hysterie en meer kwaliteit. Het draait allemaal om de vier R’en: Reduceren, heRgebruiken, Repareren en heRverkopen. Dat uit zich in tal van nieuwe concepten, zoals tweedehands, ruilhandel, switching, recycleren, huren, herstellen of delen. Sinds kort worden al deze concepten zichtbaarder in de media. Langzaam maar zeker zien we onze manier van leven veranderen, alsook de verwachtingen van consumenten. Ook merken passen hun manier van handelen en communiceren aan.

E-commerce en tweedehands, een paar apart

In het afgelopen jaar is slow fashion enorm populair geworden. E-commerce heeft grotendeels kunnen meesurfen op het succes van deze tweedehandse markt. Nu is het moment dat iedereen makkelijk aan deze trendy markt kan deelnemen, aangezien er niet noodzakelijk een fysieke ruimte voor vereist is. E-commerce is duidelijk een groeihefboom voor de tweedehandsmarkt, omdat het ook een echte sociale trend is. Er is een sterke correlatie tussen de groeiende interesse voor slow fashion en e-commerce. E-commerce heeft immers het succes mogelijk gemaakt van verscheidene websites die zich aan slow fashion wijden. Tal van webpagina’s duiken op van lokale handelaars die ethisch werken en ook tweedehands verkoopplatformen boomen.

In het mobile first-tijdperk zien we bij de tweedehands verkoop-apps een ongekend succes. We hebben het dan over Vinted, Vestiaire Collective of Facebook Marketplace. Deze apps organiseren eenvoudige transacties tussen particulieren en leveringen – uitgevoerd in samenwerking met pakjesdiensten. Dit heeft een directe, positieve invloed op de zichtbaarheid in de media van deze pakjes- en verzendingsdiensten.

Deze veelbelovende tweedehandssector omvat evenveel luxeartikels als vintage-artikels. Grote luxemerken eisen eveneens hun plaats op binnen de slow fashion, en met veel succes.

We kunnen dus moeilijk ontkennen dat onze huidige consumptiepatronen de planeet schaden. Daarom passen consumenten zich aan en veranderen ze hun gewoonten. Ook merken zitten volop in een transitie, en we zien dat de design- en de modesector neigt naar betere praktijken. Factoren als de economie, het milieu en vooral e-commerce stuwen de slow fashion nog verder vooruit. Voor bedrijven die zich nog niet groener gedragen of een meer ethische remake overwegen, biedt het inspelen op deze opkomende trends een opportuniteit om de leiding te nemen in een veelbelovende communicatiesector, en vooral om het imago van hun merk op te frissen.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous