Social Proofs: De kunst om te gebruiken wat mensen over u zeggen

Social Proofs: De kunst om te gebruiken wat mensen over u zeggen

Laat ons eerlijk zijn: We zijn altijd meer geneigd om binnen te gaan in een restaurant waar veel volk zit en te geloven dat ze daar beter eten serveren, dan dat we een leeg restaurant zullen binnenstappen. Hetzelfde geldt voor openbare evenementen en plaatsen, maar ook voor mensen. De wetenschap achter dit denken staat bekend als ‘social proof’ (sociaal bewijs), en de verschillende soorten emoties en vooroordelen worden gelabeld als ‘social proofs’ (sociale bewijzen)

Wat zijn sociale bewijzen en hoe worden ze gebruikt?

We weten allemaal dat het niet correct is om onze beslissingen altijd te baseren op percepties. Toch doen we dit meestal, het is eenvoudigweg wat het merendeel van de mensen doet en hoe de realiteit van vandaag in elkaar zit.

En toch …

Hebt u zich ooit afgevraagd wat ervoor nodig is om dit vanuit een ander standpunt te bekijken? Met andere woorden: Hoe u deze sociale bewijzen kan gebruiken in plaats van erdoor misbruikt te worden?

De waarheid is dat u deze sociale bewijzen zeker en vast in een heel nieuwe manier kan gebruiken. Meer nog, er is een grote kans dat ze al tegen u en uw manier van denken gebruikt werden – meestal door de media, PR-bureaus en de entertainment-sector.

Neem nu het woord van een “deskundige op dit gebied”, of misschien een “beroemdheid”, of beter nog, de “gemiddelde gebruiker” of de “wijsheid van uw vrienden”. Dit zijn allemaal groepen van mensen die gemodelleerd zijn om op eenzelfde manier te denken, hun succesverhalen te delen en vooral een ideologie te creëren die u kan volgen.

Hoe kan u profiteren van sociale bewijzen en ze gebruiken om uw bedrijf te promoten?

Er zijn veel manieren om sociale bewijzen te gebruiken en in feite gewoon uw publiek vertrouwen in te boezemen, maar ook om u te helpen van uw bezoekers klanten te maken. Het belangrijkste wat u moet doen is waarde leveren, maar dan wel op een speciale manier.

Of op verschillende manieren, zoals:

  • Productevaluaties – Wanneer u producten verkoopt, moet u zeker in detail gaan wanneer u ze evalueert, en moet u elk voordeel aan uw publiek tonen.
  • Testresultaten – Test uw producten in verschillende situaties en laat de conclusies zien op een gedetailleerde manier.
  • Video’s – Huur een professionele videomaker in om uw product of dienst op een unieke manier te laten zien. Indien op de juiste manier aangepakt, kunnen professionele video’s een geweldige indruk achterlaten en één van die ‘sociale bewijzen’ zijn waar u het meeste aan heeft.
  • Getuigenissen – Vraag aan uw werkelijke klanten om iets te zeggen over uw product of de dienst die u aanbiedt. Deze eerlijke getuigenissen moet u dan op uw website plaatsen of vlakbij de ‘oproep tot actie’, om uw kopers vertrouwen in te boezemen.
  • Steunbetuigingen van ‘influencers’, beïnvloeders – Zoek een gereputeerd persoon in uw sector en betaal hem of biedt hem een gratis test aan met uw product of dienst. Zo kan die ‘invloedrijke persoon’ het product of de dienst evalueren en er op zijn/haar blog van spreken. Bij deze techniek maakt u gebruik van sociale bewijzen via ‘influencer marketing’.
  • Promotiemateriaal – Zorg voor badges met uw logo, folders en posters die u kan gebruiken om de bewustwording rond uw merk, promoties en campagnes te verbeteren.
  • Tel uw abonnees – Wees niet bang om uw publiek te tonen hoe groot uw aantal volgers is, op elk sociaal netwerk. Tonen dat een gemeenschap van mensen u volgt is een sterk sociaal bewijs.

Wat houdt u dan tegen om vanaf nu deze sociale bewijzen te gebruiken als go-to strategieën?

Niets.

Zorg ervoor dat u ze doeltreffend gebruikt en verover uw bezoekers – vandaag nog!

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP