Hoe beschermt u uw e-reputatie in België?

Hoe beschermt u uw e-reputatie in België?

Hebt u zich ooit afgevraagd wat er allemaal over u en uw merk te vinden is op het internet? Hebt u zich ooit voorgesteld welke resultaten zouden kunnen voortvloeien uit een Google-zoekopdracht met uw (merk)naam?

Tegenwoordig kan het belang van een online aanwezigheid voor bedrijven niet over het hoofd worden gezien.  Even belangrijk is het positieve karakter van deze aanwezigheid.  Een paar blogberichten, commentaren of negatieve recensies zijn genoeg om de reputatie die u jarenlang hebt opgebouwd te ruïneren.

Digitale reputatie, ook bekend als e-reputatie of cyberreputatie, kan van invloed hebben op alle aspecten van het leven zoals tewerkstellingskansen, de kans op lucratieve zakelijke contracten en  door potentiële partnerschappen of  iemands privéleven.  Daarom is het absoluut noodzakelijk om uw merkimago te bewaken en te beschermen, zowel op het web als op sociale media.

Een aantal spelers zijn omnipresent op het gebied van reputatiebeheer, waaronder Mention, Google Alerts,  reputation.com, Big Blue Robot en Metal Rabbit Media.  Deze diensten kunnen erg handig zijn voor grote merken en persoonlijkheden. Ze zijn zeker geen eerste keuze voor minder bekende merken of voor particulieren.

Lange tijd hebben merken niet genoeg aandacht besteed aan hun imago en e-reputatie. Velen hebben zich traag gerealiseerd dat een negatief imago op het web hun bedrijf in het echte leven kan beïnvloeden. Daarom is het cruciaal om uw online imago te bewaken als u geen nieuwe kansen wilt missen vanwege negatieve kritiek op u of uw merk.

Een positieve reputatie opbouwen

Het begint allemaal bij uzelf. U moet eerst en vooral inhoud creëren door te bepalen wat ‘gekend’ moet zijn en hoe deze informatie ter beschikking van potentiële zoekopdrachtgevers wordt gesteld. Uw sociale media-platformen moeten een trouwe weerspiegeling zijn van wie u bent en waar u voor staat. U kan bijvoorbeeld een blog creëren waarop u bepaalde artikels plaatst en becommentarieert. U kunt een blog maken waarop u artikels plaatst die u vervolgens deelt op uw verschillende sociale netwerken zodat ze door meer mensen worden gezien. Vergeet niet dat het creëren en publiceren van kwalitatieve inhoud het voordeel heeft dat het mensen informeert en geruststelt.

Vragen beantwoorden op websites zoals Quora kan bijdragen tot het bekendmaken van uw expertise en tot het creëren van positieve inhoud. Aarzel niet om positieve inhoud van uw klanten te delen (opmerkingen, beoordelingen, foto’s, enz.) om uw merk met een positief imago te associëren en zo uw reputatie en naamsbekendheid te versterken.

Google uzelf

Het is van levensbelang te weten wat mensen voor ogen krijgen als ze uw naam googelen. Waarom probeert u het niet zelf en doet u aan media monitoring?  Zoek naar uw merk en kijk wat Google Images oplevert. Het is eveneens aanbevolen om een Google Alert in te stellen die meteen elke bijkomende vermelding van uw naam opspoort.

Overweeg ook om alle sociale netwerken, platforms, forums, media en blogs die uw merk vermelden op een rijtje te zetten. Vervolgens moet u de verschillende geïdentificeerde kanalen rangschikken op basis van hun belang om het bewaken van uw digitale reputatie te vergemakkelijken. Hoewel het misschien niet mogelijk is om negatieve inhoud in verband met uw bedrijf te verwijderen, is het altijd mogelijk om positieve inhoud te creëren die negatieve inhoud naar beneden duwt in de zoekresultaten.

Uw online reputatie beschermen

U kan uw online reputatie beschermen door:

Uw eigen domeinnaam aan te kopen

De meningen zijn verdeeld over hoeveel geld en moeite besteed moeten worden aan deze strategie. Er wordt vaak aangeraden om verschillende domeinnamen aan te kopen (yourname.com, yourname.blogspot.com, yournameonline.com). Het kan echter efficiënter zijn om slechts één domeinnaam te bezitten, maar dan meer geld en aandacht te besteden aan de duurzame inhoud die u op deze ene website wenst te plaatsen.

Uw eigen domeinnaam aan te kopen

De meningen zijn verdeeld over hoeveel geld en moeite besteed moet worden aan deze strategie. Er wordt vaak aangeraden om verschillende domeinnamen aan te kopen (yourname.com, yourname.blogspot.com, yournameonline.com). Het kan echter efficiënter zijn om slechts één domeinnaam te bezitten, maar dan meer geld en aandacht te besteden aan de duurzame inhoud die u op deze ene website wenst te plaatsen.

Gebruik software om uw naamsbekendheid te controleren

Gezien de overvloed aan informatie op het web is het niet eenvoudig om alle vermeldingen van uw merk te vinden zonder gebruik te maken van tools voor digitale reputatiebewaking. Er bestaan tal van tools waarmee u uw merkimago kunt bewaken door real-time analyses te maken. Ze zijn essentieel om een communicatiestrategie doeltreffend te bewaken en het effect ervan te meten.

Uw privacy te behouden

Zelfs in tijden waar privacy een rekbaar begrip is geworden, blijft het behoorlijk cruciaal om erg selectief aan de slag te gaan bij het bepalen van welke informatie u online wilt zetten. Geef geen informatie vrij die u niet openbaar wilt maken.

Voortaan moet een merk zijn digitale imago beschermen: de meest doeltreffende manier om het imago van uw bedrijf op het internet te verzorgen is een permanente bewaking van uw cyberreputatie. Deze monitoring moet globaal zijn: er bestaan heel wat tools om u te helpen een optimale monitoring uit te voeren op verschillende kanalen. Een slechte online reputatie kan desastreuze gevolgen hebben voor een merk. Daarom is het interessant om deze mediamonitoring te combineren met werkzaamheden om uw reputatie te verbeteren, met name via sociale netwerken en commentaren van klanten. Houd er rekening mee dat veranderingen tijd kunnen vergen en moeten worden beschouwd binnen een globalere strategie.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP