Waarom is customer marketing essentieel voor een bedrijf?

Waarom is customer marketing essentieel voor een bedrijf?

In de afgelopen jaren zien we een heroriëntatie in de marketingmix. Digitalisatie is hier voor een groot deel verantwoordelijk voor.

Sociale media, websites, maar ook de meningen van andere consumenten die men online kan vinden, zijn manieren om zich te informeren over een potentiële klant, product of service. Kortom, de klant blijft de kern van de marketingstrategie via het product of de dienst.

Deze transformatie zorgt ervoor dat er een constructieve en langdurige commerciële relatie kan opgebouwd worden met klanten. Een goede klant is niet noodzakelijk een klant die direct tekent, maar een klant die trouw is aan een merk en die aan mond-tot-mondreclame doet. Verschillende bedrijven wachten tot het laatste moment om een klantenstrategie uit te bouwen. Spijtig genoeg zijn ze daardoor vaak te laat en zakken hun cijfers in het rood. De levenscyclus van een klant is over het algemeen bekend en bestudeerd, maar wordt vaak niet gerespecteerd. In theorie zou niemand ooit een klant durven verwaarlozen nadat hij is binnengehaald, maar in de praktijk gebeurt dit soms wel.

Het is belangrijk voor een merk om een klantenservice op te zetten. Deze dienstverlening wordt grotendeels opgevolgd door een salespersoon, maar ook een goed gepland mailingsysteem laat toe om een klant te begeleiden tijdens de hele levenscyclus. Het geeft de klant een mogelijkheid om direct antwoord te krijgen op vragen. Op die manier kan een mailing mogelijk de negatieve ervaringen over een merk aanzienlijk verlagen. Daarnaast zou een merk zijn klantenstrategie kunnen herzien of verbeteren na het vertrek van belangrijke klanten of negatieve recensies.

Waarom vertrekken sommige klanten bij een merk terwijl andere klanten zo trouw blijven? Wat zijn de redenen voor deze trouw? De antwoorden op deze vragen kunnen merken echt helpen om hun klantenmarketing beter te vatten en te verbeteren. Het begrijpen van de noden en verwachtingen van uw klanten is een springplank om uw bedrijf te laten groeien.

Wat is klantenmarketing concreet?

Ten eerste wordt een marketingstrategie opgebouwd aan de hand van databases. Er bestaan verschillende soorten databases gaande van een eventkalender tot een lijst met klanten die geïnteresseerd zouden zijn in een nieuw product. De belangrijkste database wordt Customer Relationship Management of nog CRM genoemd. Het maakt niet uit hoe men de tools gebruikt of hoe men ermee omgaat, de gouden regel is om zo georganiseerd en consequent mogelijk te zijn.

Vervolgens zijn er verschillende aspecten in het onderhouden van een goede relatie met uw klanten. Een klant wordt niet enkel gecontacteerd door zijn leverancier. Tijdens zijn levenscyclus bij een bedrijf wordt een klant ook geconfronteerd met de after-salesdienst, de klantendienst, het marketing- en misschien zelfs het IT-team. Informatie moet zorgvuldig worden bijgehouden om deze achteraf gemakkelijker op te kunnen vragen zodat klanten tevreden blijven.

Als men aan mailings en databases denkt, denkt men aan target marketing. Mailings kunnen verschillende doelen hebben, maar een gemeenschappelijk kenmerk is dat ze allemaal de interesse van de lezer moeten opwekken. Iedereen is anders en heeft andere interesses. Daarom is het bericht dat naar klanten wordt verzonden niet noodzakelijk interessant voor de hele database. Een slechte aanpak kan ervoor zorgen dat veel klanten het merk verlaten, dus is het up-to-date houden van uw database noodzakelijk. De keuze van ontvangers is ook cruciaal voor het succes van de campagne.

Men mag niet vergeten dat klantenmarketing ook verschillende andere departementen raakt en een zorgvuldig, goed gedefinieerde organisatie vereist. Ten slotte, is het essentieel of zelfs elementair om klantenmarketing een belangrijke plaats te geven in de marketingstrategie van een bedrijf, omdat de klant nu het middelpunt is van alle marketingbeslissingen.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous