Waarom zou esport populairder kunnen worden dan traditionele sport?

Waarom zou esport populairder kunnen worden dan traditionele sport?

Esport is een fenomeen dat de jongste drie jaar sterk is komen opzetten en die wereldwijd exponentieel blijft groeien.

Voor esport of elektronische sport zou 2019 zou wel eens een kantelpunt kunnen zijn. De esport-industrie is immers in een kritieke fase van zijn ontwikkeling beland. Er werd aanzienlijk geïnvesteerd, er worden nieuwe structuren opgezet en het wereldje trekt stilaan de aandacht van grote merken. De sponsoringbudgetten zijn niet langer experimenteel maar houden aan, wat de overtuiging sterkt dat deze industrie binnenkort wel eens zou kunnen doorwegen op de financiële balans.

Maar wanneer precies, en hoe snel zal dat gaan? En waar komt dat fenomeen vandaan? Dat spitten we uit in het eerste artikel van onze reeks over deze nieuwe discipline.

Wat is esport?

Esport omvat de wereld van competitieve, georganiseerde videospelletjes. Een van de eerste gekende wedstrijden vond plaats in 1972 in de universiteit van Stanford op Spacewar maar in het begin van de jaren 2000 nam het fenomeen in Zuid-Korea pas echt een hoge vlucht, om zich daarna razendsnel te verspreiden. Het gaat zowel om amateurs als profs. De spelers in de verschillende liga’s of ploegen spelen tegen elkaar. Die spelers worden bekeken en gevolgd door miljoenen fans over de hele wereld, die de evenementen live op televisie of online volgen. Streamingdiensten zoals Twitch tonen kijkers hun favoriete spelers in real-time, en dat is doorgaans waar de meest geliefde spelers hun fanbasis opbouwen.

Welk publiek bereik je met esport?

Door het groeiende publiek richten bedrijven zich steeds nadrukkelijker op dit fenomeen, om er met een eigen ploeg aan deel te nemen, of om een bestaand team te sponsoren en meer zichtbaarheid te verwerven. Het is uiterst interessant om via nieuwe media te communiceren om millennials te bereiken, die steeds vaker de traditionele mediakanalen zoals televisie en klassieke pers links laten liggen.

Het spreekt voor zich dat gekende merken in de wereld van de videospelletjes en de elektronica, zoals Intel, Asus, Alienware of Micromania de esport in Frankrijk ondersteunen. Maar merken zoals EDF, BMW en Volvic sponsoren tegenwoordig ook teams. Deze interesse verspreidt zich wereldwijd en over steeds meer merken, met name Coca-Cola en Adidas, wat voor een deel de groei van de markt verklaart. Belangrijk is dat 42% van de kijkers zelf geen gamers zijn, maar een occasioneel publiek. Het gaat dus niet enkel om het cliché van de nerds die beter willen worden in hun favoriete spel. Dit circuit is een legitieme entertainmentmarkt aan het worden, en een ontmoetingsplaats voor liefhebbers en experten.

Enkele cijfers:

De groei van thema’s gelinkt aan esport geeft geen enkel teken van vertraging. Integendeel, de cijfers blijven verbazen, aan een ongebreidelde snelheid:

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP