Welke kansen moet u grijpen om optimaal uit de lockdown te komen?

Welke kansen moet u grijpen om optimaal uit de lockdown te komen?

Het is onnodig om de moeilijke situatie te beschrijven die bedrijven nu meemaken anno COVID-19 en tijdens de (ont)lockdown. Deze crisis, die door sommigen beschreven wordt als de ergste sinds de Tweede Wereldoorlog, heeft de samenleving ongetwijfeld geraakt op alle niveaus.

De media en communicatiesector is niet gespaard gebleven, integendeel. Thuiswerk, digitale verschuivingen, digitalisering 2.0 en andere e-vergaderingen zijn woorden die zowel onzekerheid als twijfel doen rijzen over de toekomst van ons beroep. Bestaat er een positieve noot in dit alles? Lees in dit artikel hoe u op de juiste manier moet communiceren tijdens een crisis.

De meest aanwezige mediatrend van deze periode is de stijgende vraag naar geverifieerde informatie. Nadat sociale media massaal werden gebruikt als primaire bron van informatie de laatste vijf jaar, stelt men in 2020 duidelijk een terugkeer vast van de professionele media, die betrouwbare en kwalitatieve informatie leveren. In deze onzekere tijden grijpen mensen terug naar zogenaamde conventionele bronnen, zoals televisie, radio en de geschreven pers. Al gebeurt dat vaker online, omdat dat makkelijker bereikbaar is. Twee op de drie Belgen zeggen dat ze de pers vaker dan gewoonlijk raadplegen. Verschillende kanalen hebben een stijging tot 50% in hun publiek waargenomen.

Eigenlijk is dit de eerste crisis waarin het grote publiek toegang heeft tot zoveel informatie. Uit recente cijfers van L’Echo[1] blijkt dat 53% van de jongeren, die vroeger vooral hun informatie op sociale media haalden, terug televisiekijkt of print media leest (vergeleken met 33% in normale tijden). De traditionele media blijven daarom een communicatievector, maar beïnvloeden vooral weer alle generaties. Dit is ook een grote zegen voor de merken.

Huishoudens en consumenten hebben hun kritisch gevoel voor merken en de manier waarop zij reageren tijdens deze onrustige periode aangescherpt. Geen enkele sector is gespaard gebleven en  dat is de consument niet ontgaan. Zij bereiden zich nu ook voor op de heropening. De manier waarop merken in de media communiceerden, hun advertentiestrategie en de inhoud die ze publiceerden, werd bijgehouden. Hebben ze zich gepositioneerd in het onderwerp? Hebben ze hun woordgebruik aangepast aan de omstandigheden? Zijn hun acties nog steeds zinvol in deze crisisperiode? Media-analyse kan deze vragen en zoveel meer beantwoorden. Het is tijd voor transparantie, empathie, optimisme en kernwaarden, in plaats van product placement op korte termijn. Dit is een goede gelegenheid om de waarden van een merk, hun betekenis en basis, onder de aandacht te brengen.

Na twee maanden lockdown,n vormt de komende periode van heropening en afbouw een geweldige kans voor communicatieprofessionals. Of het nu gaat over doelgroepen, advertentiestrategieën of contentmarketing, de kaarten zijn opnieuw geschud. Welke media men ook zou kiezen (pers of web), het tweede deel van dit jaar belooft veel kansen te bieden.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous