5 gangbare misvattingen over Media Intelligence

5 gangbare misvattingen over Media Intelligence

Media Intelligence wordt soms verkeerd begrepen, wat kan leiden tot gemiste kansen en foute strategieën. In deze blogpost ontkrachten we vijf van deze gangbare misvattingen over Media Intelligence.

Slimme mensen denken vooruit. Media Intelligence leent zich daartoe, omdat je er als leider geïnformeerde beslissingen mee kunt nemen. Als marketeer kan je er de sterkte van je merk mee volgen, als strateeg kan je je branche beter begrijpen en risicomanagers kunnen er crisissituaties doeltreffender mee aanpakken.   

1 Media Intelligence is gewoon Media Monitoring

Een van de meest voorkomende misvattingen is dat Media Intelligence slechts een chique term is voor Media Monitoring. Monitoring hoort er zeker bij, maar het is slechts het topje van de ijsberg. Media Intelligence gaat verder dan het volgen van vermeldingen en sentimentmetingen. Het omvat een uitgebreide analyse van mediagegevens en biedt bruikbare inzichten die strategische besluitvorming kunnen sturen. Een beetje zoals een arts die niet alleen je gewicht, je cholesterol en je bloeddruk controleert, maar ook aangeeft wanneer iets problematisch wordt en wat je eraan kan doen.

2 Media Intelligence is alleen voor PR-professionals

Een andere vaak voorkomende mythe is dat Media Intelligence uitsluitend bedoeld is voor PR-professionals. In werkelijkheid is Media Intelligence een veelzijdig instrument waar verschillende afdelingen binnen een organisatie aan de slag mee kunnen. Marketingteams kunnen het gebruiken om de effectiviteit van campagnes te meten, productontwikkeling kan er klantensentiment mee peilen en sales kan er nieuwe opportuniteiten mee identificeren. Media Intelligence kan ook een cruciale rol spelen in crisismanagement en het identificeren van doelgroepen. Het is een echt Zwitsers zakmes!

3 Media Intelligence is duur en complex

Velen geloven dat het implementeren van Media Intelligence duur en ingewikkeld is. Hoewel sommige high-end oplossingen inderdaad duur en uitgebreid kunnen zijn, zijn er ook betaalbare en gebruiksvriendelijke platforms beschikbaar. Die bieden vaak aanpasbare functies, waarmee je ze kan afstemmen op jouw specifieke behoeften. Iedereen kiest volgens zijn eigen budget en behoefte. Net als een fiets of een tennisracket!

4 Media Intelligence gaat alleen over traditionele media

Sommige mensen denken dat Media Intelligence alleen kranten en uitzendmedia omvat, zoals radio en tv. Maar eigenlijk omvat Media Intelligence zowel traditionele als digitale mediabronnen, waaronder sociale media, blogs, forums en online nieuwsplatforms. Het biedt een integraal beeld van de aanwezigheid van je merk op alle mogelijke kanalen, zodat je geen enkel waardevol inzicht meer mist, van welke mediabron dan ook, van geschreven pers tot vlogs.

5 Media Intelligence is een eenmalige inspanning

Tot slot geloven velen dat je een Media Intelligence pakket één keer opzet, en dat je daarna achterover kan leunen, ontspannen en de boel kan laten draaien. Zo werkt het niet. Media Intelligence is een proces van voortdurend leren en aanpassen. Het medialandschap verandert en competitief blijven betekent zich aanpassen aan deze veranderingen in real-time.

Er doen dus wel enkele misvattingen de ronde over Media Intelligence. Maar het is niet alleen voor PR-professionals en het is geen eenmalig project; het is een veelzijdig en dynamisch instrument dat je organisatie in verschillende facetten succes kan helpen boeken. Dankzij Media Intelligence kan je geïnformeerde beslissingen nemen, de concurrentie voorblijven, crisissen doeltreffend beheren, doelgroepen identificeren en uiteindelijk je zakelijke doelstellingen bereiken in het steeds veranderende medialandschap van vandaag.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP