Wie schuilt er achter de verschillende beroepen bij Auxipress? In dit interview neemt Tim Puttemans - Head of Print, ons mee achter de schermen van zijn job.
Met de expertise van meer dan 160 medewerkers is Auxipress de Belgische marktleider op vlak van mediamonitoring en het opvolgen van digitale doelgroepen. Wie schuilt er achter deze verschillende beroepen? Wat doen ze dagelijks om merken te ondersteunen in hun groei? In dit interview neemt Tim Puttemans – Head of Print, ons mee achter de schermen van zijn job.
Hallo Tim! Bedankt om onze vragen te beantwoorden. Kan je ons vertellen welke functie je bij Auxipress bekleedt en hoelang al?
Ik werk al 13 jaar bij Auxipress. Ik ben journalist van opleiding en toen ik begonnen ben als lezer, combineerde ik dit met mijn job als freelance journalist. Als lezer bij Auxipress is het onze taak de media, kranten en tijdschriften te lezen om zo de artikels te selecteren die onze klanten vermelden. Ik ben sinds twee jaar verantwoordelijk voor de “print”, wat betekent dat ik voor alle gedrukte media zorg, waaronder kranten, tijdschriften en de gespecialiseerde pers. Dagelijks coördineer ik het team van lezers, help ik de sales-afdeling en de klantendienst met de verschillende klantenverzoeken, enz.
Als verantwoordelijke voor print publicaties, maak je dus deel uit van het bredere “productie”-team. Kan je uitleggen wat de rol van de lezers in dit productieteam is?
Het productieteam van Auxipress is onderverdeeld in twee takken: de lezers en de redacteurs. De leesploeg bestaat uit zeven personen die vanaf 5 uur ‘s ochtends de kranten lezen met behulp van algoritmes. Hierna knippen ze de artikels uit waar klanten in genoemd worden en sturen ze deze naar ons systeem zodat het redactieteam er op hun beurt aan kan werken. De zeven redacteurs vatten de artikels samen en vertalen deze naar het Frans, het Nederlands of het Engels om zo het meest relevante nieuws naar onze vroege klanten te sturen.
Hoe werkt het “knippen” van de artikels precies?
Toen ik hier bij Auxipress begonnen ben, kregen we dagelijks vier grote zakken vol kranten en tijdschriften. Vervolgens moesten vier mensen de kranten handmatig uitknippen en op een A4-tje plakken om ze per post naar onze klanten te sturen. Met de digitalisering is dat heel anders geworden!
Wij beschikken nu over twee computerschermen: op het linkerscherm staat de krant, waar het knipwerk gebeurt aan de hand van een digitale schaar. Op het tweede scherm rechts kan je de artikels selecteren die je naar klanten of naar het redactieteam wilt doorsturen.
Kan je je “typische dag” bij Auxipress beschrijven?
‘s Ochtends, als ik aankom, verwerk ik aanvragen van klanten, nieuwe bestellingen en retourzendingen van klanten. Bovendien coördineer ik de teams en controleer ik of alle kranten correct zijn verwerkt en of alle supplementen en weekbladen aanwezig zijn. Ik zorg er ook voor dat alle kranten en tijdschriften op tijd in het systeem terecht komen zodat de lezers om 5 uur aan de slag kunnen met hun werk. Ik ben ook verantwoordelijk voor het bijhouden van onze lijst van bijna 1.500 publicaties.
Heb je in de loop der jaren veranderingen in je job waargenomen?
Ja, de gezondheidscrisis heeft heel wat veranderingen teweeggebracht in mijn job en vooral in de manier waarop mijn team samenwerkt. De meeste lezers telewerken nu voornamelijk omdat ze rond vijf uur ‘s ochtends aan de slag moeten, zodra de eerste media binnenkomen. Met de covid-situatie heeft men gemerkt dat telewerken voordeliger was voor de lezers die pendelen. Persoonlijk kom ik liever nog een paar dagen ter plaatse om een evenwicht tussen telewerken en face-to-face te behouden.
En heb je een verandering opgemerkt bij klanten en hun specifiekere verzoeken?
Ja, zeker. De eisen van de klant zijn steeds specifieker geworden. Sommige klanten willen een complete dienstverlening, anderen niet. Vroeger was het beter om een artikel te veel aan te bieden dan een artikel te weinig. Als je dit nu doet, wordt dat niet altijd goed ontvangen.
Heeft er de laatste jaren een verandering in de media plaatsgevonden?
Ja, de grote verandering is dat sommige publicaties en tijdschriften verdwijnen omdat steeds meer mobiele apps een digitaal formaat met gratis inhoud aanbieden. Andere tijdschriften zijn echter populairder geworden omdat lezers de voorkeur geven aan papieren tijdschriften, die gemakkelijker te lezen zijn wanneer er veel bladzijdes zijn. Het evolueert constant.
En tenslotte, wat vind je het leukst aan je baan?
Ik hou ervan dat mijn job veelzijdig is, het omvat namelijk teamcoördinatie, projectcoördinatie en andere gevarieerde taken. Ik kom in contact met nieuwe klanten, met verkoopmensen, enz. Elke dag verschilt van de vorige en dat is wat ik er zo boeiend aan vind.
Nogmaals bedankt aan Tim om deel te nemen aan dit interview. Als u meer wilt weten over de verschillende jobs bij Auxipress, stay tuned …