Interview: Joachim Von Beust

Interview: Joachim Von Beust

Als je dacht je dat de wereld van mediamonitoring na onze eerste twee hoofdstukken geen geheimen meer voor je zou hebben... Hier is het laatste deel in ons drieluik over mediamonitoring, het interview met de voorzitter van Auxipress: Joachim Von Beust. Van zijn eerste stappen tot zijn toekomstvisie, vertelt hij ons wat hij zo leuk vindt aan zijn werk, en het zal je verbazen!

Kunt u ons vertellen over uw beginperiode bij Auxipress?

Ik kwam in België in 1978 toen het bedrijf “Auxiliaire de la Presse” werd overgenomen door Argus Media, dat ook actief was in mediamonitoring in Duitsland en Europa. Dankzij mijn vader, eigenaar van Argus Media, konden we snel de structuur van de dienstverlening en de prijzen hervormen, ook door de naam te veranderen in Auxipress. De uitdaging was aanzienlijk, omdat ik nog steeds mijn studie moest afronden, tegelijkertijd het monitoring vak moest leren (in België) en mijn Frans moest verbeteren.

Wat vindt u het leukste aan uw werk?

Wat mij altijd heeft aangetrokken in dit vak, en wat me nog steeds boeit, is de actualiteit en ons vermogen om er de essentie te halen. Het selecteren uit de massa gepubliceerde informatie en het interpreteren van die gegevens heeft me altijd geboeid, en is de reden waarom ik in dit vak ben gebleven. Het is steeds moeilijker geworden om waarheid van leugen te onderscheiden, met alsmaar meer interpretaties, distributiekanalen en betrokken actoren, vooral in de zakenwereld. Om klanten effectief te kunnen helpen, moet het professionalisme omhoog. Dat is altijd mijn passie en ambitie geweest. Ook vandaag brandt dat vuur nog steeds, omdat de uitdagingen zowel ingewikkeld als spannend zijn.

Welke samenwerking of klant heeft u het meest getroffen?

Ik heb veel rechtstreeks contact gehad met klanten, maar een verhaal is me bijgebleven omdat het dit vak goed illustreert; vooral het geduld dat nodig is om een relatie met de klant op te bouwen.

Op een gegeven moment wilde ik onze banden met Europese instellingen aanhalen, gezien onze locatie in Brussel. Dus besloot ik mijn relaties met besluitvormers binnen de Commissie en het Europees Parlement te versterken. Ik legde contact met een lobbyist, waarmee we tweeënhalf jaar samenwerkten om toegang te krijgen tot een van de belangrijke directeuren voor ons. Na een overtuigende presentatie opende hij de deuren naar Europese regio’s voor ons. Het was een klant met een zeer hoog potentieel! We hadden een zeer indrukwekkende presentatie gegeven, en de directeur was zeer enthousiast. Echter, met de Europese verkiezingen werd hij vervangen en werden we aan de kant gezet. We moesten helemaal opnieuw beginnen. Dit is niet ongebruikelijk en benadrukt het belang van geduld en doorzettingsvermogen.

Zijn de verwachtingen van klanten door de jaren veranderd?

Heel wat klanten weten tegenwoordig niet precies wat ze willen en vooral wat ze nodig hebben. Ze moeten kiezen wat ze kunnen, maar vooral hoe ze deze grote hoeveelheid informatie moeten interpreteren. Daar kunnen wij hen bij helpen. We helpen onze klanten uit te zoeken wat ze willen en leiden hen in de juiste richting.

Bovendien dwingt de evolutie van het medialandschap ons daar ook toe. Toen ik begon, was er alleen de geschreven pers. We hadden enorme stapels kranten, maar de informatie was duidelijker en gemakkelijk te identificeren. Met de komst van audiovisuele media en digitalisering is de informatie aanzienlijk verspreid, wat de vraag oproept: wat is het werkelijke belang van elk medium voor onze klanten? Opnieuw kregen onze klanten het moeilijk om relevante keuzes te maken. Het nieuws interpreteren en de essentie eruithalen wordt steeds complexer. Het is een echte Gordiaanse knoop geworden die alleen maar groter wordt. Dat maakt onze rol zo belangrijk.

Hoe heeft de komst van internet en sociale media later de ontwikkeling van Auxipress beïnvloed?

Zelfs lang daarvoor was er de fax die ons vak veel meer heeft veranderd dan je zou denken! In tegenstelling tot post verzenden, kon de fax extreem veel snelheid winnen. Zo konden we al vanaf 4 uur ‘s ochtends een ochtendservice opzetten. We waren de eerste in België die de productie digitaliseerden voor wat we toen Morning Info noemden, de voorloper van digitale diensten. Het internet versnelde vervolgens dit proces, vooral met de komst van e-mails.

In het potentieel van sociale netwerken geloofde ik niet onmiddellijk. Ik dacht dat dat werkelijk alle kanten op kon gaan, en dat de meeste mensen ze niet zouden accepteren. Ik had het natuurlijk helemaal fout! Het kostte vele jaren om echt een dienst gerelateerd aan sociale media te structureren die aan de verwachtingen van klanten voldeed. Niet alleen om ze op het niveau van andere media te brengen, maar ook om ze de plaats te geven die ze verdienen in het huidige medialandschap.

Tegenwoordig is de trend omgekeerd. De traditionele pers is volledig in verval, audio- en televisiemedia hebben nooit de omvang gekregen die ze in andere landen hebben, en sociale netwerken hebben een belangrijke plaats ingenomen. Vandaag hebben we het juiste evenwicht gevonden en geven we elk medium het gewicht dat het verdient in het huidige medialandschap.

Wat maakt volgens u het aanbod van Auxipress uniek en onmisbaar?

We zijn experts in het aangeven van het belang en de waarde van informatie ten opzichte van de bron. Auxipress is de enige speler met een uitgebreide kennis van alle nieuwsbronnen voor alle traditionele en sociale media. In een steeds complexere wereld is onze expertise in het interpreteren van informatie als onafhankelijke en neutrale speler een unieke vaardigheid in België. Al meer dan 60 jaar wordt Auxipress ondersteund door een netwerk van collega-agentschappen in meer dan 70 landen. Sindsdien houden we onze expertise op peil, interpreteren, analyseren en vatten we de media ook samen op internationaal niveau.

Hoe ziet u de toekomst voor deze sector?

Ik wou dat ik een glazen bol had! Ik heb altijd verder proberen kijken dan wat er nu gebeurt. Dat is waar elke ondernemer vandaag mee bezig is. De concurrentie is hevig en de veranderingen gaan zo snel dat problemen vaak uit onverwachte hoek komen. Dus als je mij vraagt waar we naartoe gaan, zou ik me niet zozeer richten op technologische ontwikkeling, maar eerder op een evolutie naar een optimale combinatie van mens en technologische ontwikkeling. Mijn doel is niet om een louter technologische speler te worden, maar eerder om menselijke vaardigheden te blijven ontwikkelen en vooral het aanpassingsvermogen van Auxipress. Ik denk dat onze toekomst daar ligt,  alles wat te maken heeft met onze expertise in media en market intelligence.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP