Nieuwsconsumptie bij Vlamingen Vermindert, Verandert

Nieuwsconsumptie bij Vlamingen Vermindert, Verandert

5 Belangrijke Inzichten voor Merken, NGOs en Openbare Instellingen

De mediawereld beweegt voortdurend, net als de manier waarop mensen nieuws consumeren in Vlaanderen. Dat heeft rechtstreekse gevolgen voor de manier waarop organisaties aan mediamonitoring en -analyse doen. Uit recente cijfers van Nieuwsgebruik.be blijkt dat de frequentie van nieuwsconsumptie onder Vlamingen de jongste jaren afneemt, met enkele opvallende verschillen naar leeftijd, opleidingsniveau, inkomen en politieke oriëntatie. Merken, NGO’s en overheidsinstellingen kunnen hier nuttige inzichten uithalen om hun PR-, marketing- en mediabeleid te optimaliseren. Hier zijn vijf trends waar organisaties maar beter rekening mee houden.

1. Zorg voor relevantie

Vlamingen checken steeds minder vaak het nieuws. In 2017 raadpleegde 60% van de mensen meerdere keren per dag het nieuws; in 2024 is dat nog maar 44%. Consumenten worden dus kieskeuriger in wat ze lezen. Voor merken en organisaties betekent dit dat ze hun boodschap nog relevanter moeten maken om op te vallen. Content die rechtstreeks inspeelt op de interesses en zorgen van het publiek heeft immers een grotere kans om opgemerkt te worden.

Een grafiek die de dalende trend in dagelijkse nieuwsconsumptie bij Vlamingen weergeeft.

2. Gebruik sociale media slim

Jongeren tussen de 18 en 24 jaar haken grotendeels af voor dagelijkse nieuwsconsumptie, van 44% in 2017 naar slechts 29% in 2024. Deze doelgroep laat traditionele nieuwsbronnen steeds vaker links liggen, en zoekt informatie vaker op sociale media. Merken en NGO’s kunnen daarom niet meer zonder een sterke sociale media-strategie, waarbij korte, visueel aantrekkelijke content de voorkeur heeft. Anders wordt het heel moeilijk om nog jongeren te bereiken en te engageren. Merken moeten beseffen dat het nieuws nu ook op sociale netwerken gelezen wordt, en dat ze ook de sociale media moeten monitoren om de impact van het nieuws op jongere doelgroepen te meten.

Een grafiek die de dalende trend in dagelijkse nieuwsconsumptie bij Vlamingen van 18 tot 24 weergeeft.

3. Stem je boodschap af op opleidingsniveau

Mensen met een hoger opleidingsniveau raadplegen vaker nieuws dan mensen met een lager opleidingsniveau. In 2024 consulteert 51% van de hoogopgeleiden meerdere keren per dag het nieuws, tegenover 38% van de laagopgeleiden. Dit vraagt om een gedifferentieerde communicatie. Organisaties moeten hun boodschap afstemmen op de interesses en behoeften van verschillende opleidingsniveaus, door bijvoorbeeld inhoudelijke diepgang te bieden aan hoogopgeleiden en meer toegankelijke content voor een breder publiek.

4. Een boodschap voor elk inkomen

Ook inkomen speelt een rol in hoe vaak mensen het nieuws raadplegen. Mensen met een hoog inkomen raadplegen aanzienlijk vaker het nieuws dan die met een laag inkomen. Dit vraagt om aandacht voor de toegankelijkheid van informatie. Overheidsinstellingen en NGO’s moeten ervoor zorgen dat hun communicatie ook doelgroepen bereikt die mogelijk minder frequent nieuws consumeren, bijvoorbeeld door informatie via meerdere kanalen en in begrijpelijke taal aan te bieden.

5. Geen politieke voorkeur = weinig interesse voor nieuws

Nieuwsconsumptie varieert ook sterk naargelang de politieke oriëntatie. Terwijl mensen met een linkse, centrale of rechtse oriëntatie relatief regelmatig nieuws kijken, is er een sterke daling te zien bij mensen die geen duidelijke politieke voorkeur aangeven. Met andere woorden, niet alle groepen worden even goed bereikt met standaard nieuwsinhoud. Voor merken en overheden betekent dit dat het belangrijk is om hun inhoud en kanaalkeuze zorgvuldig af te stemmen op het publiek dat ze willen bereiken, waarbij de tone of voice en thematische accenten kunnen verschillen.

Een grafiek die de verschillen in dagelijkse nieuwsconsumptie bij Vlamingen in 2024 weergeeft, volgens opleidingsniveau, Inkomen en Politieke voorkeur.

Conclusie: Inzicht in Mediaconsumptie is de Sleutel tot Succesvolle Communicatie

De trends in nieuwsconsumptie in Vlaanderen bieden waardevolle lessen voor hoe merken, NGO’s en overheden hun communicatie strategieën moeten aanpassen. Door doelgroepen zorgvuldig te segmenteren, relevante content aan te bieden en de juiste mediakanalen te kiezen, kunnen organisaties hun impact vergroten en beter inspelen op de noden en verwachtingen van hun publiek. Moderne Media Intelligence en diepgaande nieuws- en media-analyse zijn daarbij onmisbaar geworden om voortdurend de vinger aan de pols te houden en tijdig te anticiperen op nieuwe trends.

Voor wie effectief wil communiceren in een snel veranderende mediaomgeving, biedt Auxipress de expertise en de instrumenten om inzichten om te zetten in actie. Omarm Media Intelligence om steeds relevant en altijd een stapje voor te blijven. Wil u graag dieper ingaan op deze trends en mogelijke manieren om ermee om te gaan, dan kan u steeds vrijblijvend contact opnemen met onze experts.

Bron: De data in dit artikel zijn afkomstig van het Nieuwsgebruik.be project, dat deel uitmaakt van het Digital News Report van het Reuters Institute for the Study of Journalism, ondersteund door Mediapunt, het Kenniscentrum Mediaonderzoek van de Vlaamse overheid. Wie raadpleegt nieuws in Vlaanderen? – nieuwsgebruik.be

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP