Heb je je ooit afgevraagd hoe de monitoring van de geschreven pers verloopt bij Auxipress? Duik in het verhaal van Auxipress en ontdek hoe we onze media intelligence expertise in de loop der jaren hebben ontwikkeld!
Er was eens, Auxipress
Het begon allemaal in 1919, toen Auxipress werd opgericht. De pers was toen natuurlijk nog niet digitaal, dus werden alle kranten en tijdschriften besteld om geen enkel nieuws te missen! Bovendien bestelden we van verschillende dagbladen meerdere exemplaren, afhankelijk van het aantal klanten.
Daarna was het tijd om te lezen. Ooit had Auxipress een dozijn lezers die de verzoeken en bestellingen van elke klant uit het hoofd kenden en handgeschreven leeskaarten gebruikten. Ze lazen dus alle artikels van alle kranten van begin tot eind, en spoorden handmatig de trefwoorden en vermeldingen van de klant op.
Titanenstrijd
Vóór het digitale tijdperk was de geschreven pers veel prominenter aanwezig. Er waren dus veel meer publicaties maar ook veel meer artikels, meer dan 50% extra inhoud in vergelijking met vandaag! Bovendien was het klantenbestand van Auxipress veel groter. Momenteel tellen we meer dan 800 gerenommeerde klanten, waaronder Deloitte, Ikea, L’Oréal, Infrabel, Engie, Disneyland Parijs, pharma.be, en vele anderen. Maar in onze begindagen hielpen we voornamelijk kleine lokale bedrijven, met toen meer dan 2.000 klanten. Het was een echt titanenwerk voor ons team!
Auxipress Scissorhands
Wanneer het leeswerk voltooid was, werden alle geannoteerde kranten naar onze knippers gebracht. Elk relevant artikel werd dan met de hand uitgeknipt en op een A4‘tje geplakt. Deze term voor deze methode, “clipping“, wordt trouwens nog steeds gebruikt door onze lezers, ondanks de digitalisering! Alle informatie over de bron, de journalist, de datum, enzovoort worden vermeld op een banner bovenaan de pagina.
Back to the future
De digitalisering begon voor Auxipress in 1993, met de lancering van de elektronische dienst. Hoewel deze technische vernieuwing zonder grote moeilijkheden verliep, lag de belangrijkste uitdaging bij het team, dat bijna 75 jaar gewend was aan een andere manier van werken. Bovendien doken er nieuwe obstakels op, met name op het auteursrecht op de digitale reproductie van artikels. Ondanks deze uitdagingen slaagde Auxipress erin te innoveren en een kwalitatieve monitoringdienst aan te houden dankzij onze experts.
Jungle Book
Tegenwoordig worden persoverzichten heel anders gemaakt. Om overeind te blijven in de journalistieke jungle, moesten keuzes worden gemaakt: wij hebben beslist om eerst de betrouwbare bronnen te lezen over de populaire bronnen.
Onze lezers controleren voortdurend de instructies van onze klanten voordat ze aan het werk gaan:
- Algemene instructies voor alle lezers, zo dat ze allemaal op dezelfde manier tewerk gaan.
- Instructies per klant, omdat trefwoorden van dag tot dag kunnen veranderen.
15 jaar geleden waren 90% van de bestellingen gestandaardiseerd. Nu is elke bestelling bijna volledig op maat. Het is zelfs mogelijk om alleen een specifieke selectie van bronnen te volgen als de klant hierom vraagt, zowel op papier als online. Het is bijvoorbeeld mogelijk om alleen artikelen te vragen van de 20 meest relevante bronnen in België. De klant is koning, en Auxipress past zich aan!
Twintigduizend mijlen onder zee, vissen naar informatie
Voor de gedrukte pers sturen de belangrijkste uitgevers alle inhoud van hun leesportfolio. We zijn ook geabonneerd op de meeste papieren kranten. Zo garanderen we onze lezers voortdurende toegang tot alle bronnen, ontsnapt niets aan onze aandacht, en verzuipen we niet in de vloedgolf aan informatie!
Auxipress, uw gepersonaliseerde Mr. Postman
Na de leesronde ontvangen onze klanten een persoverzicht, met alle essentiële informatie van elk artikel: bron, datum, journalist, foto(‘s), enz. De meeste klanten ontvangen dit overzicht per e-mail in de morgen.
Vroegtijdige leveringen zijn ook mogelijk. We bieden een multimediaal persoverzicht aan, waarbij print, web en RTV (radio en tv) worden gecombineerd, en ook gecategoriseerde kunnen worden per artikel of alert. De artikels zijn beschikbaar via ons Universal Insights platform, dat ook sociale media monitoring biedt. De ontvangstmethode wordt aangepast aan de wens van elke klant.
Moge de AI met ons zijn!
Auxipress innoveert voortdurend. Daarom geloven we dat we de massa informatie die we verzamelen best kunnen benutten met hybride intelligentie. Daarmee bedoelen we een mix van technologie en menselijke expertise. AI wordt ook bij Auxipress ingeschakeld. Voor de media monitoring maken we gebruik van AI bij de selectie tijdens het lezen. Ongetwijfeld zal artificiële intelligentie steeds meer geïntegreerd worden in onze expertise, waardoor onze dienstverlening continu beter wordt. Sinds het begin weerspiegelt het verhaal van Auxipress ons oprechte streven naar kwalitatieve persoverzichten, een missie die ons in de toekomst zal blijven leiden in Media Intelligence.