6 tips voor merktrouw

6 tips voor merktrouw

"Een trouwe klant kost tot vijf keer minder dan een nieuwe winnen." - Dawkins en Reichheld

Als PR-bureau is het altijd interessant om nieuwe merken te vinden en nieuwe samenwerkingen aan te gaan, maar nog belangrijker: het gaat erom je klanten trouw maken aan uw merk.

“Een trouwe klant kost tot vijf keer minder dan een nieuwe winnen.” – Dawkins en Reichheld

Een merk dat u al heeft vertrouwd en waarmee u een langdurige relatie heeft opgebouwd, is voor uw agentschap een gemakkelijkere en vooral winstgevendere optie. Merkentrouw is nummer één voor elk PR-bureau dat wil overleven. Daarom geven we je 6 tips om een duurzame relatie met je klanten op te bouwen.

  • Bespaar uw klanten tijd

Een merk of bedrijf zal altijd behoefte hebben aan de extra toets die u hen brengt, maar zal de tijd die u hen bespaart nog meer waarderen. U moet hen dus laten zien dat u het beste bureau bent voor hen en dat u aan hun behoeften kan voldoen dankzij uw expertise, maar ook dat u degene bent die hen kostbare tijd zal besparen die ze aan andere dingen kunnen besteden.

In tegenstelling tot het merk of bedrijf dat een beroep doet op uw diensten, heeft u al bevoorrechte relaties en expertise over wie u moet contacteren in bepaalde media. Aarzel niet om ze naar voren te brengen, want dat is waarom uw klanten u vertrouwen om hun public relations te beheren. Laat ze zien dat ze gelijk hebben!

Aarzel ook niet om uw ideeën en acties met uw klant te delen in de vorm van een beknopt, gebruiksklaar rapport. Door duidelijke en gedetailleerde rapporten over het merk en zijn reputatie bespaart u hun tijd en laat u hun zien dat zij er goed aan doen u te vertrouwen.

  • Luister naar hen

Het is belangrijk dat de klant voelt dat u betrokken bent bij hun merk en hun doelstellingen. U moet dus de tijd nemen om naar hen te luisteren, om hun ideeën, hun behoeften en hun problemen te begrijpen. Creëer een klimaat van vertrouwen dat gunstig is voor uitwisselingen, waardoor zij zich gemakkelijk kunnen uiten en hun standpunt gemakkelijker kunnen delen. Bovendien kunt u zo de doelstellingen van het merk echt begrijpen en oplossingen voorstellen die aangepast zijn aan de uitdagingen van het merk.

“Op de eerste dag hebben we een bijeenkomst van maximaal één of twee uur om een gevoel te krijgen voor de problematiek van de klant en om ons hun problemen toe te eigenen”. (Bron: trustfolio.co)

Dankzij de bijzondere relatie die u met het merk hebt opgebouwd en het aandachtige luisteren dat u aan de dag legt, kunt u de meest geschikte strategie ontwikkelen om de gestelde doelen te bereiken. Zo worden uw inspanningen geoptimaliseerd om uw klant tevreden te stellen en ervoor te zorgen dat u aan hun hoge eisen voldoet.

  • Evalueer uw initiatieven

Aarzel niet om uw initiatieven vanuit verschillende invalshoeken te evalueren, en deel de conclusies met uw merken, dit zal aantonen dat u in staat bent kritisch te zijn en een stap terug te nemen van uw acties. Uw klant zal het waarderen dat u de tijd neemt om uw vooruitgang te analyseren en uw resultaten te verbeteren.

Vraag ook om feedback over jullie samenwerking, wat het merk vindt van de geleverde dienst en waar jullie kunnen verbeteren. Dit zal hen het vertrouwen geven dat u er alles aan doet om uw diensten voortdurend te verbeteren, aan hun doelstellingen te voldoen en aan hun behoeften te voldoen. Dit zal het vertrouwen van het merk in u vergroten en de betrokkenheid van het merk sterk vergroten.

  • Houd uw klanten proactief op de hoogte

Zodra het merk u het beheer van hun public relations toevertrouwt, verwachten zij resultaten en verbeteringen van hun imago. Daarom is het belangrijk om merken op de hoogte te houden van de voortgang van uw werk, stap voor stap, maar ook van de evolutie van hun reputatie.

Aarzel ook niet om elke verandering die een (directe of indirecte) impact kan hebben op het imago van het merk door te geven: zo kan de klant feedback geven en u een mening geven over elke actie. Dit zal uw klant geruststellen door hem op de hoogte te houden en u zult een beter idee hebben van de te volgen strategie voor zijn doelstellingen.

  • Ontwikkel een vertrouwensrelatie met de media

Uw relaties met media zijn een groot deel van het voordeel dat u de merken biedt. Dit is de belangrijkste reden waarom een merk zal kiezen om met uw PR-bureau te werken. Als agentschap zijn uw relaties uw kracht. Dankzij uw ervaring hebt u sterke banden opgebouwd met de pers en andere opinieleiders: benadruk dus het belang van uw bevoorrechte relaties met de media en hun nut voor het vergroten van de bekendheid van het merk.

U moet strategische en solide relaties ontwikkelen met de verschillende mediakanalen: uw adresboek bevat de contacten van vele journalisten, maar ook die van beïnvloeders en bloggers, waardoor u alle soorten media kunt bestrijken (tv, radio, kranten, elektronische pers en sociale netwerken).

Deze vertrouwde relaties zullen uw expertise aantonen, evenals het serieuze voordeel dat u het merk biedt. Uw klant zal ervan overtuigd zijn dat uw agentschap over de juiste contacten en relaties beschikt om het publieke imago van het merk te verzorgen.

Conclusie

Als PR-bureau moet klantentrouw de kern van uw bedrijfsstrategie zijn. Om dit te bereiken moet u werken aan verschillende aspecten van uw bedrijf, met als doel het vertrouwen van het merk te winnen en zijn comfort te verzekeren tijdens de duur van uw samenwerking. Verwaarloos ook de kracht van mond-tot-mondreclame niet: een tevreden klant zal waarschijnlijk anderen over u vertellen en u tegelijkertijd promoten zonder dat het u iets kost. Deze strategie verzekert de levensduur van uw agentschap en verbetert uw inkomsten, terwijl uw concurrenten voortdurend op zoek zijn naar nieuwe klanten.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous