Universiteiten: Vijf essentiële PR-strategieën om de beste studenten aan te trekken

Universiteiten: Vijf essentiële PR-strategieën om de beste studenten aan te trekken

Hoe trek je de knapste koppen aan en bouw je tegelijkertijd vruchtbare samenwerkingen op met bedrijven? Dat is dé uitdaging voor Belgische universiteiten, vooral in de huidige zeer competitieve arbeidsmarkt, waar talent steeds schaarser wordt.

In dit artikel nemen we de vijf belangrijkste strategieën onder de loep waarmee Belgische universiteiten hun PR-kunnen versterken, vanuit Media Intelligence als analytisch perspectief.

Onderzoek promoten en belonen

Niets is aantrekkelijker voor een student bio-ingenieur dan een universiteit die samenwerkt met de grootste farmaceutische bedrijven van België. Universiteiten kunnen monitoren en analyseren hoe hun onderzoek in de media komt. Door baanbrekende ontdekkingen, innovatieve projecten en vruchtbare samenwerkingen in de kijker te zetten, kunnen faculteiten zichzelf positioneren als leiders in hun vakgebied en het beste talent aantrekken.

Een sterke online aanwezigheid opbouwen

In het digitale tijdperk is de virtuele aanwezigheid van een universiteit vaak het belangrijkste contact met het publiek. Die online aanwezigheid moet je dus koesteren en onderhouden! Door de online reputatie in de gaten te houden en het sentiment rond het merk te begrijpen, wordt het voor een universiteit heel eenvoudig om haar imago onder controle te houden. Met het extra voordeel van realtime feedback kunnen universiteiten een positieve buzz creëren die een grote impact heeft op hun imago bij studenten en partners.

Pas je inhoud aan je doelgroep aan

De interesses en voorkeuren van studenten begrijpen is geen sinecure. Daarom moet je je doelgroep beter leren kennen. Of het nu gaat om persberichten, blogberichten of social media-updates, universiteiten moeten hun content aanpassen aan de interesses van hun doelgroep.

De strategieën van concurrenten monitoren:

In de strijd om het beste talent en de meest vruchtbare samenwerkingen in wetenschappelijke onderzoek, kunnen universiteiten maar beter de PR-strategieën van hun concurrenten in de gaten houden? Op die manier kan je leren van de meest doeltreffende tactieken. Door op de hoogte te blijven van trends in de sector en van wat hun concurrenten zoals doen, kunnen universiteiten zich positioneren als leiders op academisch en bedrijfsniveau.

Commerciële samenwerkingen optimaal benutten

Samenwerkingen met onderzoeksinstellingen zijn voor universiteiten een bron van onschatbare middelen, financiering en kansen voor studenten en vorsers. Door goed gebruik te maken van Media Intelligence kunnen universiteiten trends in de industrie volgen, potentiële nieuwe partners identificeren en het succes van bestaande samenwerkingen evalueren. Door deze banden in hun PR in de verf te zetten, kunnen universiteiten niet alleen hun publieke profiel opkrikken, maar ook hun banden met R&D in België en internationaal versterken.

Doeltreffende PR blijft een krachtig middel om studenten aan te trekken en tegelijkertijd sterke relaties met onderzoeksleiders te onderhouden. Door Media Intelligence slim in te zetten kunnen universiteiten ervoor zorgen dat hun PR-acties doelgericht zijn, datagestuurd, en afgestemd op hun strategische doelen.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP