Of je het nu leuk vindt of niet, beste politicus, je bent een merk.
De PR- en communicatiegemeenschap C Square brengt de knapste koppen uit het vak samen, en Reinout Van Zandycke van Exposure is daarop geen uitzondering. In zijn recente presentatie “De keukengeheimen van de politieke marketing” onthulde hij dat niet alle politici volledig begrijpen hoe marketing werkt. Of dat ze er alleszins niet allemaal naar handelen. Politici, als u dit leest, let goed op.
De one-liner die de meeste toehoorders van Reinouts uiteenzetting zich zullen herinneren gaat als volgt: “Data is King, Budget is Queen, and she wears the pants”. Voor de politici die niet vertrouwd zijn met marketing, of die een opfrissertje kunnen gebruiken, lichten we dit even toe. Marketing is eigenlijk het gebruik van media intelligence om het gedrag van mensen te sturen. Voor merken is het gewenste gedrag meestal dat consumenten hun product of dienst kopen en/of andere consumenten overtuigen van de kwaliteit ervan. Voor politici is de gewenste gedragsverandering natuurlijk dat kiezers op hen stemmen, en mogelijk anderen overtuigen dat ook te doen.
Het is niet zo moeilijk, beste politicus, om de wetten van de marketing wat verder uit de diepen en ze in uw voordeel te gebruiken. Om het gewenste gedrag bij uw publiek te bereiken, moet u een evenwicht vinden tussen owned, earned en paid media. Dat komt hierop neer: op uw eigen kanalen vertelt u waar u in gelooft, voor welke waarden u staat en wat u wilt bereiken als u verkozen raakt. U kunt deze kanalen gebruiken om uw boodschap te verspreiden en in contact te komen met uw publiek. Eigenlijk is dit de manier om uw persoonlijke merk vorm te geven.
Earned media bestaan uit de kanalen of de stemmen in de media die u niet controleert. Dit zijn mensen die praten over u en wat u vertegenwoordigt. Positieve reacties, reposts van uw boodschap of persartikels kunnen wonderen doen voor uw geloofwaardigheid, maar de enige manier om ze zelfs maar een beetje te beïnvloeden, is door uitstekend beleid te voeren. Als u nog niet verkozen bent, of uw beleid wordt niet zo vaak opgepikt in de media, hoe krijgt u dan de aandacht van mensen die u nog niet kennen?
Daar hebben we paid media voor; reclame dus. Dit is een uitstekende manier om uw bereik uit te breiden tot ver buiten uw bestaande volgers of kiezers. Met andere woorden, met het juiste budget koopt u meer zichtbaarheid op uw boodschap en uw merk, en mogelijk een grotere aanhang.
Om de kracht van media intelligence te illustreren, beste politicus, geven we deze vier weetjes mee.
- Twitter wordt vaak gezien als dé arena voor politiek debat. Georges-Louis Bouchez is een voorbeeld van een fervente Tweep. In België is politiek Twitter echter een relatief kleine bubbel van ongeveer 20.000 gebruikers, waarvan sommigen de politiek op de voet volgen.
- In de top 100 van meest boeiende berichten op sociale media in België zijn er 94 afkomstig van Vlaamse politici. De overige 6 komen van Raoul Hedebouw van PVDA/PTB.
- Kijken we naar het budget dat wordt besteed aan politieke reclame op sociale media, dan gaan Vlaams Belang en N-VA veruit aan de leiding.
- Op één dag oogstte Tom Van Grieken van het Vlaams Belang evenveel reacties als de CD&V in een heel jaar, door 23 filmpjes te posten op zijn eigen Facebook-kanaal tijdens een wandeling waar hij aan deelnam.
Of je het nu leuk vindt of niet, beste politicus, je bent een merk. Media intelligence is wat je merk sterker maakt, en alleen sterke merken blijven overeind in de verkiezingen!