Het digitale kantelpunt voor radio komt eraan in 2024

Het digitale kantelpunt voor radio komt eraan in 2024

Luisteren Belgen nog steeds naar de radio? Dat is wat MaRadio.be probeerde te achterhalen. Auxipress was aanwezig op de Digital Radio Day 2024 waar MaRadio.be de resultaten van zijn onderzoek voorstelde. In 2023 werden 1500 Belgen tussen 12 en 74 jaar oud bevraagd over hun gebruik van FM- en digitale radio, en de resultaten zijn duidelijk: de radio moet zichzelf heruitvinden! In dit artikel presenteren we de vijf belangrijkste inzichten over de Belgen en hun radio.

1. De Digitale Verschuiving

Digitale radio (DAB+, internet, digitale tv) wint al enkele jaren aan momentum, maar dit jaar wordt de FM-radio voorbijgestoken! Het luistervolume van digitaal en analoog zal immers kruisen in 2024, zoals bevestigd door MaRadio.be. Analoge radio staat momenteel op 56% vergeleken met 55% voor digitaal. De digitale verschuiving is niet meer tegen te houden!

2. Een Kwestie van Leeftijd?

Niet alle Belgen luisteren op dezelfde manier naar de radio, en dit heeft veel te maken met hun leeftijd. Voor de leeftijdsgroep van 12-44 jaar is digitale radio de belangrijkste gebruikte bron. De leeftijdsgroep van 45-65+ is nog steeds iets meer gehecht aan traditionele radio.

Specifiek geven 12-34-jarigen de voorkeur aan muziekstreaming en podcasts, terwijl 45-65+ de voorkeur geeft aan FM/DAB+ radio:

3. Mobiele Radio

De verkoop van digitale radiotoestellen en andere elektronische apparaten daalt, behalve voor smartphones. De smartphone is het belangrijkste apparaat geworden voor het consumeren van inhoud onder 12-34-jarigen en vormt de belangrijkste bedreiging voor radio’s. Bovendien hebben streamers en YouTubers voor deze leeftijdsgroep de traditionele radiopresentatoren vervangen.

4. Wat zijn de belangrijkste criteria voor consumenten?

De vier belangrijkste selectiecriteria voor consumenten zijn de kwaliteit van het muziekgeluid, het luistercomfort, de kwaliteit van de stemgeluiden en het gemak om zenders te vinden.

Op dit niveau scoort FM-radio minder goed tegenover alle andere vormen van radio. Digitale radio behoudt wel een hoog niveau van algehele tevredenheid.

5. De belangrijkste uitdagingen van radio

Voor zenders komen er drie belangrijke uitdagingen naar voor in 2024: ten eerste is permanente technologische aanpassing nodig om te blijven voldoen aan de behoeften en verwachtingen van consumenten. Ten tweede is het belangrijk om te weten hoe je je moet positioneren tegenover de concurrentie van BigTechs (YouTube, Spotify, Apple, enz.). Ten slotte, is het vooral cruciaal om opnieuw de connectie te maken met jongere doelgroepen en de leeftijdsgroep van 12-34 terug te brengen naar de radio. FM-radiozenders moeten zichzelf dus heruitvinden en een eigen universum creëren, net zoals televisiekanalen dat deden tegenover streaming. Innoveren is de boodschap, als je overeind wil blijven in een voortdurend veranderend medialandschap.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP