In marketing influence zou publiek altijd gelijk moeten staan aan relevantie

In marketing influence zou publiek altijd gelijk moeten staan aan relevantie

Vandaag zijn er 5.026.000 Instagram-gebruikers in België, oftewel 42,9% van de hele Belgische bevolking.

Instagram blijft dus hét geliefde platform voor influencers in België (Hier kan u een stand van zaken vinden over influencers op Instagram in België – Lien WP influence marketing), zelfs als het maar een van de vele mogelijkheden is voor hen. TikTok, Twitter, Facebook, YouTube, Twitch, enzovoorts: Allemaal hebben ze hun eigen kenmerken, taal en publiek. Hetzelfde geldt voor de influencers!

We weten dat het een hele uitdaging is om de juiste influencer te kiezen voor uw merk. Er zijn enorm veel criteria waarmee rekening gehouden moet worden, en valkuilen die vermeden moeten worden. Er zijn onnoemelijk veel vragen en subvragen die je kan stellen, specifiek over de influencer.

  • Welke zijn de eigenschappen van de influencer waar ik mee wil samenwerken? Zoek ik een man van 25 die zijn passie voor fotografie deelt, door eigen werken te delen op zijn account? Of eerder een vrouw van 35 die pleit voor een duurzame en ecologische levensstijl, bijvoorbeeld via upcycling tips en trucs?
  • Wil ik het grootst mogelijke publiek bereiken, of eerder een beperkter publiek dat heel open staat voor mijn boodschap?
  • Werkt de influencer samen met andere merken, of is hij/zij relatief nieuw?
  • Draagt hun imago dezelfde waarden uit als mijn merk?
  • Etc.

De lijst met mogelijke vragen is nagenoeg ongelimiteerd. Tussen al die vragen zit er een die fundamenteel is: die van het publiek!

Welk is het publiek van de influencer in kwestie? Niet in termen van bereik of engagement, maar van socio-demografische kenmerken, belangen, “communicatie” met het publiek van het merk, enzovoorts.

Een merk dat samenwerkt met een influencer heeft diens publiek als doelgroep. Dat publiek weerspiegelt niet per se de kenmerken van de influencer in kwestie. Laat ons even overdrijven en een erg simplistisch voorbeeld nemen.

Bijvoorbeeld:

Het ideale doelpubliek dat u geïdentificeerd heeft voor uw product is een zakenvrouw, ongeveer 40 jaar oud, die in de Verenigde Staten woont. Wanneer je enkel die criteria in aanmerking neemt, lijkt het u dan verstandig om Kim Kardashian te kiezen als influencer?

Dit zijn de kenmerken van van Kim Kardashian’s publiek:

Door deze gegevens te analyseren stellen we vast dat er een verschil is tussen het theoretische profiel dat we van een influencer kunnen opmaken, en dat van hun publiek. Natuurlijk zal een groot deel van het gigantische publiek van de influencer altijd overeenkomen met het theoretische profiel van dat publiek, maar dat is niet echt het “profieltype” van de volger van Kim Kardashian. Dat betekent dat een ruim deel van het publiek dat uw boodschap zal krijgen niet echt interessant is voor u. Door samen te werken met die influencer, zou u dus betalen om een boodschap over te leveren aan een deel van hun publiek dat u absoluut niet interesseert. Niet meteen ideaal wat betreft return on investment.

Zoals we eerder vermeldden is het publiek zeker niet het enige criterium om in gedachten te houden wanneer u een influencer zoekt. De analyse van dat publiek is wel een cruciale stap in het vinden van influencers voor een merk. In die zoektocht is het interessant om beroep te doen op experten die de data kunnen analyseren, om de influencers te identificeren die kunnen bijdragen aan de uitstraling van uw merk.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous