Ons verhaal: Radio en TV Monitoring

Ons verhaal: Radio en TV Monitoring

Heb je de smaak voor Media Intelligence te pakken na onze blog over print monitoring? Dan hier is deel twee van ons verhaal: vandaag duiken we de geschiedenis in van onze radio en televisie monitoring (RTV).

Naast de geschreven pers doet Auxipress al sinds eind de jaren 90 Radio en TV monitoring. Net als bij de print heeft RTV-monitoring met de jaren ingrijpende veranderingen ondergaan.

Actie! En... cut!

Nog maar 20 jaar geleden stond er in onze kantoren een kamer vol met videorecorders die alle televisiejournaals opnamen. Er waren toen weliswaar minder kanalen om op te nemen, maar het kostte onze operatoren veel meer tijd! Onze collega’s bekeken deze programma’s van begin tot einde, selecteerden handmatig relevante fragmenten en knipten die uit voor klanten. Bovendien telde ons team toen slechts 6 mensen, dus het aantal programma’s dat ze konden bekijken was vrij beperkt.

Haast je langzaam

Voor radio- en televisie  journaals werd dagelijks een volledige samenvatting gemaakt. Als de klant werd genoemd, werd ie de volgende dag op de hoogte gebracht en kon de cassette met het relevante fragment opgestuurd worden. Zodra Auxipress die bestelling binnenkreeg, moest de cassette per post worden verzonden. Dit hele proces kon wel een week duren. De fragmenten werden een maand lang in een archief bewaard. Daarna werden de cassettes opnieuw gebruikt om de nieuwe programma’s voor de volgende maand op te nemen. De database werd dus handmatig gevuld. Het was een pak trager dan het digitale tijdperk van vandaag, wat een laaaaaaaang proces!

En nu?

Radio en televisie hield gelijke tred met de digitalisering, maar tot 2015 werden de samenvattingen nog steeds met de hand geschreven. Sindsdien zijn handmatige samenvattingen verdwenen en hebben we een spraakherkenningssysteem met meldingen geïntegreerd. Dit systeem helpt om klantvermeldingen gemakkelijk terug te vinden. Bovenop de technologie voegen we een laagje menselijke expertise toe om elk fragment te verifiëren en ervoor te zorgen dat de selecties echt relevant zijn.

Het spraakherkenningssysteem is voor zowat 96% betrouwbaar. Onze experts zorgen voor de overige 4%. Zo kan spraakherkenning een vermelding van een merk in een advertentie detecteren, wat doorgaans niet geldt als een relevant fragment. Onze specialisten maken het onderscheid en corrigeren. Als het echter relevant is, wordt het gevalideerd en verzonden, net als gedrukte media, met de bron, journalist, duur van het fragment, enz.

Volle kracht vooruit naar de toekomst!

In de afgelopen 20 jaar heeft technologische vooruitgang ons werk aanzienlijk veranderd. Nu gebeurt alles veel sneller. Relevante fragmenten worden 7 dagen per week, 24 uur per dag naar de klant gestuurd. Tegenwoordig monitort Auxipress tussen 300 en 350 programma’s per week. Dat is ongeveer 100 uur bekijken/luisteren per dag, wat nog steeds een enorme uitdaging is voor onze operatoren!

Net als bij het monitoren van gedrukte en webmedia, maken Radio en TV monitoring operatoren ook gebruik van kunstmatige intelligentie om hun selecties te verfijnen. AI inzetten sluit aan bij onze overtuiging dat de beste manier om de massa informatie die we verzamelen optimaal te benutten, in hybride intelligentie ligt, een mix van technologie en menselijke expertise. Gewapend met de nieuwste technologieën zullen we ook in de toekomst leiders blijven op het gebied van Media Intelligence.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP