PR en journalistiek zijn twee zijden van één medaille

PR en journalistiek zijn twee zijden van één medaille

Cision's staat van de media, samengevat in vijf percentages

Economie is het beheren van waarde en schaarste. Dat is niks nieuws onder de zon. Maar hoe we waarde definiëren kan per sector verschillen. In de media hechten journalisten, PR- en communicatieprofessionals allemaal waarde aan dezelfde dingen: data, authenticiteit en relevantie, visuele hulpmiddelen en interactie met het publiek. Aandacht is een schaars goed en de mediamarkt is meer dan verzadigd.

Om erachter te komen waar de meerwaarde precies te vinden is, zoomt Cision’s 14e Staat van de media in op de vitale alliantie tussen journalisten en communicatoren. Download de volledige whitepaper hier. De bevindingen van de whitepaper zijn gebaseerd op een enquête onder 3.132 journalisten over hun problemen en prioriteiten. En aangezien gegevens een van hun grootste zorgen zijn, nemen we graag enkele cijfers door.

27% van de ondervraagde verslaggevers gaf aan dat het behoud van hun geloofwaardigheid als betrouwbare informatiebron en het verweer tegen beschuldigingen van nepnieuws echt zorgen baren. Daarom vertrouwen ze voornamelijk op grote persagentschappen en persberichten van professionele communicatoren voor betrouwbare, precieze en relevante inhoud.

Eén op de vijf journalisten maakt zich ook zorgen dat social media influencers de traditionele media zullen verstoren. Beperkte middelen en de constante druk om meerwaarde te leveren in een verzadigde economische omgeving maken het voor journalisten steeds moeilijker om verhalen te onderzoeken, bronnen te bevestigen en de inhoud van hun teksten te verrijken. Met een compleet PR-starterspakket kom je al een heel eind.

Interessant is dat 44% beweert dat ze in het afgelopen jaar sociale media hebben gebruikt om trending topics te vinden. Veranderende consumentengedrag en onrust op sociale mediaplatformen zoals Twitter zijn een uitdaging voor journalisten die op zoek zijn naar de volgende primeur. Ook dit is een kans voor communicatoren om meerwaarde te creëren: inzichten bieden in veranderend gedrag en opkomende trends.

43% van de ondervraagde journalisten gebruikte het afgelopen jaar infographics of datavisualisatie in hun werk. Ook hier kunnen PR- en communicatieprofessionals het verschil maken door waarde toe te voegen aan het redactionele proces, en nog geen klein beetje.

Een op de tien journalisten noemt de vervagende grenzen tussen redactionele inhoud en reclame als zorgwekkend. Journalisten willen op elk moment de redactionele controle en hun onpartijdigheid waarborgen. In plaats van hun agenda op te dringen of producten aan te prijzen, moeten communicatoren daarom regelmatig waardevolle inhoud aanbieden, wat betekent dat ze precies moeten weten wanneer, hoe vaak en aan welke verslaggevers. Met andere woorden, het onderhouden van public relations is waar voor je geld!

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP