Je online reputatie beheren: 5 Acties die je Vandaag Nog kunt Ondernemen

Je online reputatie beheren: 5 Acties die je Vandaag Nog kunt Ondernemen

We weten allemaal hoe belangrijk het is om de online reputatie van je merk te beheren. Met meer dan 4,2 miljard actieve gebruikers wereldwijd is een goed doordacht plan voor reputatiebeheer een must. Hier is een overzicht van acties die je vandaag nog kunt ondernemen om daarin een voorsprong te nemen.

1. Googel jezelf

De eerste stap in het beheren van je online reputatie is te zien waar je staat en de eenvoudigste manier om dit te doen is door jezelf te googelen. Typ je bedrijfsnaam/producten in en kijk welke informatie Google oppikt. Dit is ook de informatie die je klanten over jou krijgen wanneer ze naar je zoeken. Idealiter zie je in de topresultaten een link naar je website, vervolgens je social media-profielen en daarna artikels die over jou zijn geschreven of websites die naar jou linken. Als je merkt dat content van derden, met andere woorden content die je niet bezit en niet kunt controleren, eerder verschijnt dan je eigen content, laat dan alles vallen waar je mee bezig bent en begin met een sterke SEO-strategie op poten te zetten.

2. Claim je profielen

De tweede stap is je profielen claimen. Of je nu actief wil zijn op social media of niet, je moet je profielen claimen en beheren. Deze profielen (Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter) geven je een uniek platform om de boodschap te delen die jij de wereld wil insturen.

Naast de gebruikelijke sociale media mag je niet vergeten om je andere profielen te claimen, je weet wel, de niet-sociale media-profielen zoals vermeldingen, zoals je Google bedrijfsadres, je Yelp bedrijfsadres, branchespecifieke vermeldingen zoals TripAdvisor etc.

3. Zoek aansluiting bij je community

Sluit je aan bij branchesites en groepen en ga in gesprek met je community. Van LinkedIn-groepen tot ontmoetingssites, je wilt ervoor zorgen dat mensen binnen je branche precies weten wat je doet. Dit komt je offline natuurlijk ten goede, maar ook online. Zoals je weet, is het internet georganiseerd als een reeks verbindingen, het ‘world wide web’, waarbij sites naar elkaar linken en elkaar autoriteit geven. Hoe meer sites naar jouw site linken onder een vergelijkbaar thema; hoe meer zoekmachines zullen erkennen dat jouw website, en dus jouw bedrijf, aan dit onderwerp is gekoppeld.

4. Luister naar wat er om je heen wordt gezegd

Begrijp dat je bedrijf deel uitmaakt van een ecosysteem. Je hebt partners, leveranciers, concurrenten en klanten die allemaal opereren in het ecosysteem waarin jij je bevindt. Je moet nu eenmaal op de hoogte blijven en begrijpen wat er om je heen gebeurt. Vooral voor je eigen reputatiebeheer, het kunnen spotten van een trend of snel kunnen reageren op bewegingen in de branche geeft je een voorsprong op de concurrentie en stelt je in staat om altijd de controle over je merkreputatie te behouden.

5. Luister naar wat er over jou wordt gezegd

En tot slot, zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van wat er over jou wordt gezegd. Niets vernietigt een reputatie meer dan als laatste te weten wat de reputatie is. Gelukkig voor jou zijn er veel manieren om dit te doen.

Maar als je op zoek bent naar directe real-time meldingen wanneer je merk of product wordt genoemd, biedt de diensten van Auxipress gebruikers informatie onderweg over hun gekozen termen: dit kunnen merk-, bedrijfs-, product-, concurrentie- en zelfs branchegerelateerde trefwoordmeldingen zijn. Je verbeelding is de enige beperking. Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP