Vijf manieren om uw content marketingstrategie te verbeteren

Vijf manieren om uw content marketingstrategie te verbeteren

In de loop van de jaren is content marketing aanzienlijk geëvolueerd tot een essentieel onderdeel van marketingstrategieën voor bedrijven en organisaties van verschillende omvang. Scherpzinnige content marketeers hebben begrepen dat creatief en bruisend zijn omtrent content productie uiterst belangrijk is. De marketeers dienen ook helder te zijn in hun marktstrategie.

Om dichter bij uw online publiek te zijn en een duwtje te geven alsook uw bestaande en potentiële klanten te geven waar ze naar op zoek zijn, dient u hen erbij te betrekken door interessante inhoud aan te bieden. Hier volgen enkele tips om u te helpen uw content te verbeteren, de distributie ervan te optimaliseren en uw rendement op investeringen te behalen. Hieronder vindt u enkele tips om uw inhoud en zijn levering te verbeteren en tegelijkertijd uw rendement op investeringen.

Denk verder dan een blog

De blog is niet langer het enige wapen van content marketing. Veel andere soorten content zijn ontstaan, zoals white papers, infographics, onlinecursussen, vlogs, podcasts en kunnen een belangrijk deel van uw strategie vormen. Voel je vrij te kiezen tussen de verschillende media, waarbij je in gedachten houdt dat het belangrijkste is om de behoeften van je publiek te begrijpen en om content van hoge kwaliteit te delen die waarde geeft en aan de verwachtingen voldoet. De blog is een krachtig hulpmiddel om uw geloofwaardigheid op te bouwen en uw SEO te verbeteren, maar gekoppeld aan andere vormen van inhoud, kan het ontmoedigend zijn in termen van efficiëntie.

Denk goed na over het kostenplaatje

Content marketing is duur, ongeacht of u zelf tijd en energie steekt in de ontwikkeling ervan of uw content creation uitbesteedt. Het is bijgevolg aangeraden om uw gegevensanalyse zorgvuldig te bekijken: hierdoor kunt u uw strategie aanpassen om betere resultaten te bereiken. Als u de prestaties van uw content evalueert, moet u het verkooppercentage kennen dat wordt gegenereerd door uw marketingacties, maar vergeet niet dat content marketing een speciale rol speelt bij elke stap van het aankoopproces. Afhankelijk van uw doelstellingen zijn hier enkele gegevens waarmee u in uw analyse rekening kunt houden: Het verkeer dat wordt gegenereerd door de trefwoorden, het aantal bezoeken aan de website of aandelen op sociale netwerken, de tijd die wordt besteed aan de site of het aantal geraadpleegde pagina’s, enz.

Besteed tijd, moeite en financiële middelen aan productieve strategieën. Indien u de productieve strategieën reeds kent, dankzij de verzamelde gegevens, kan u deze zoveel mogelijk trachten te verbeteren. Sommige inhoud werkt beter, afhankelijk van de sector. In de automobielsector bijvoorbeeld zijn tutorial het meest gebruikte format, wat verband houdt met de zeer technische aard van de behandelde onderwerpen. Dit houdt verband met de zeer technische aard van de behandelde onderwerpen, zodat merken in deze sector veel te winnen hebben bij de productie van dit type format. Wanneer een bepaald type inhoud meer bezoeken aan uw site of meer verkopen genereert dan een andere vorm van inhoud, is het zinvol meer middelen te investeren in de productie van dat formaat, soms zelfs ten koste van andere, zogenaamde “minder winstgevende” types.

Stel haalbare doelstellingen

Als u nog niet in staat bent om te bepalen wat u met uw content marketing wilt bereiken, wordt het onmogelijk iets uit uw content marketingcampagnes te halen. Nadat u beslist hebt om uw aandacht te vestigen op bepaalde tools – bijvoorbeeld uw blog, website of YouTube account – moet u tijd nemen om uw gegevens te analyseren om zo een realistisch doel te kunnen stellen. Deze zullen u helpen uw productie-inspanningen te optimaliseren en aldus een realistisch doel te bepalen.

Het is dan ook van essentieel belang om voor het begin van elke campagne een strategie met welomschreven doelstellingen uit te stippelen. Op basis hiervan, of het nu gaat om het ontwikkelen van de zichtbaarheid van uw merk, het laten groeien van uw community op sociale netwerken of het bereiken van een nieuw publiek, bepaalt u de juiste KPI’s waarmee u uw vooruitgang en uw inspanningen op het gebied van content marketing kunt meten.

Voorts kan u uitzoeken welke dagelijkse of wekelijkse handelingen kunnen helpen om uw mijlpalen te behalen. De doelen kunnen steeds worden bijgesteld, omdat ze in de loop der tijd blijven evolueren. Met de verzamelde gegevens hebt u de mogelijkheid uw doelstellingen aan te passen in het licht van uw eerdere resultaten: als u bijvoorbeeld onverwacht succes hebt geboekt met de blog van uw merk, weet u dat u de lat hoger kunt leggen wat betreft de doelstellingen voor dit type kanaal. Ook is het opschrijven van je doelen een eerste stap op weg naar succes, omdat het je in staat stelt te visualiseren waar je heen wilt in termen van prestaties. Uw jaarlijkse doelstellingen opsplitsen in driemaandelijkse of zelfs maandelijkse doelstellingen kan u ook helpen ze te bereiken.

Diversifieer uw digitale marketing

Content marketing is het middel bij uitstek om uw business een boost te geven. Het kan leiden tot verbluffende resultaten. Desalniettemin zou het dwaas zijn om op maar één paard te wedden. Daarom is diversificatie nog steeds noodzakelijk. Laten we het voorbeeld van de podcast nemen: dankzij uw podcasts begint uw bedrijf bekendheid te verwerven – dat is allemaal goed en wel, maar niets weerhoudt u ervan uw afleveringen om te zetten in blogberichten en capsules van uw afleveringen te maken voor uw sociale netwerken. Zo kunt u uw aanwezigheid versterken, aangezien een deel van uw publiek misschien geen podcastconsumenten zijn en uw bedrijf via sociale netwerken leren kennen. Door de inhoud te variëren, kunt u een breder publiek bereiken.

Bouw een band op met uw publiek

Tot slot, de beste manier om tegemoet te komen aan de verwachtingen van uw doelpubliek bestaat uit het hen te vragen, met hen in contact te komen. Aarzel niet om met hen in gesprek te gaan en te interageren. Vraag naar hun feedback, opmerkingen, meningen en suggesties. Welke inhoud consumeren zij het meest? Welke inhoud zorgt ervoor dat ze interactie willen met uw merk? Uw publiek is een schat aan informatie: Leg de nadruk op de opmerkingen en vragen die u van uw publiek ontvangt, zodat u zich voortdurend kunt verbeteren. Uw inhoud zal beter worden geconsumeerd als u de behoeften en verwachtingen van uw publiek begrijpt.

Werkwijzen en gebruiken in verband met content marketing evolueren voortdurend. Het is van essentieel belang om op de hoogte te blijven van nieuwe formats en trends, flexibel te blijven en open te staan voor verandering. Evalueer van tijd tot tijd, in het licht van uw resultaten, uw content marketingstrategie opnieuw en pas uw aanpak indien nodig aan. Door alle bovenvermelde tips in acht te nemen worden uw content marketing– strategieën optimaal benut.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP