Vijf manieren om uw content marketingstrategie te verbeteren

Vijf manieren om uw content marketingstrategie te verbeteren

In de loop van de jaren is content marketing aanzienlijk geëvolueerd tot een essentieel onderdeel van marketingstrategieën voor bedrijven en organisaties van verschillende grootte. Scherpzinnige content marketeers hebben begrepen dat creatief en bruisend zijn omtrent content productie een verschil maakt. De marketeers dienen ook helder te zijn in hun marktstrategie.

Om dichter bij uw online publiek te staan, en om uw klanten en prospecten te geven waar ze naar op zoek zijn, moet u interessante content aanbieden. Hier volgen enkele tips om u te helpen uw content te verbeteren, de distributie ervan te optimaliseren en uw ROI te halen.

Denk verder dan een blog

De blog is niet langer het enige wapen van content marketing. Veel andere soorten content zijn ontstaan, zoals white papers, infographics, online cursussen, vlogs, podcasts, enz. Die kunnen een belangrijk deel van uw strategie vormen. U kan kiezen tussen verschillende media, zolang u de behoeften van uw publiek maar begrijpt en waardevolle content deelt die aan een verwachting voldoet. De blog is een krachtig hulpmiddel om uw geloofwaardigheid op te bouwen en uw SEO te verbeteren, maar gekoppeld aan andere vormen van content, kan het uw efficiëntie aanzienlijk verbeteren.

Denk goed na over het kostenplaatje

Content marketing is duur, of u er zelf tijd en energie in steekt, of uw content creation uitbesteedt. Het is daarom aangeraden om uw gegevensanalyse zorgvuldig te bekijken: hierdoor kunt u uw strategie aanpassen om betere resultaten te bereiken. Als u de prestaties van uw content evalueert, moet u het verkooppercentage kennen dat wordt gegenereerd door uw marketingacties, maar vergeet niet dat content marketing een speciale rol speelt bij elke stap van het aankoopproces. Afhankelijk van uw doelstellingen zijn hier enkele gegevens waarmee u in uw analyse rekening kunt houden: Het verkeer dat wordt gegenereerd door de trefwoorden, het aantal bezoeken aan de website of het aantal keer dat iets gedeeld werd op sociale netwerken, de tijd die wordt besteed aan de site of het aantal geraadpleegde pagina’s, enz.

Steek tijd, moeite en financiële middelen in productieve strategieën. Indien u ze reeds kent, dankzij de verzamelde gegevens, kan u ze zoveel mogelijk trachten te verbeteren. Hoe goed bepaalde content werkt, hangt af van de sector. In de automobielsector bijvoorbeeld zijn tutorials het meest gebruikte format. Dat komt door de zeer technische aard van de behandelde onderwerpen. Wanneer een bepaald soort inhoud meer bezoeken aan uw site of meer verkopen genereert dan een andere, is het zinvol meer middelen vrij te maken voor die eerste.

Stel haalbare doelstellingen

Als u nog niet in staat bent om te bepalen wat u met uw content marketing wilt bereiken, wordt het onmogelijk iets uit uw content marketingcampagnes te halen. Zodra u beslist hebt welke tools u gaat gebruiken – bijvoorbeeld uw blog, website of YouTube account – moet u uw gegevens analyseren om zo een realistisch doel te kunnen stellen. De data zullen u helpen uw productie-inspanningen te optimaliseren en een realistisch doel te bepalen.

Het is dan ook belangrijk om voor het begin van elke campagne een strategie met welomschreven doelstellingen uit te stippelen. Of u de zichtbaarheid van uw merk wil vergroten, uw community op sociale netwerken wil uitbreiden, of een nieuw doelpubliek wil bereiken, bepaal de juiste KPI’s waarmee u uw vooruitgang op het gebied van content marketing kunt meten.

Voorts kan u uitzoeken welke dagelijkse of wekelijkse handelingen kunnen helpen om uw mijlpalen te behalen. Doelen kunnen steeds worden bijgesteld, omdat ze blijven evolueren. Met de verzamelde gegevens kan u uw doelstellingen aanpassen aan uw eerdere resultaten: als u bijvoorbeeld onverwacht succes hebt geboekt met de blog van uw merk, weet u dat u de lat hoger kunt leggen voor de doelstellingen voor dit kanaal. Uw doelen opschrijven is een eerste stap naar succes, omdat u zo kan visualiseren waar u heen wil. Uw jaarlijkse doelstellingen opsplitsen in driemaandelijkse of zelfs maandelijkse doelstellingen kan u ook helpen ze makkelijker te bereiken.

Diversifieer uw digitale marketing

Content marketing is het middel bij uitstek om uw business een boost te geven. Het kan leiden tot verbluffende resultaten. Maar het zou niet zo verstandige zijn om op maar één paard te wedden. Diversificatie is nog steeds nodig. Laten we het voorbeeld van de podcast nemen: dankzij uw podcasts begint uw bedrijf bekendheid te verwerven – dat is allemaal goed en wel, maar niets weerhoudt u ervan uw afleveringen om te zetten in blogberichten en fragmenten van uw afleveringen te maken voor uw sociale netwerken. Zo kunt u uw aanwezigheid versterken, aangezien een deel van uw publiek misschien geen podcastconsumenten zijn en uw bedrijf via sociale netwerken leren kennen. Door de inhoud te variëren, kunt u een breder publiek bereiken.

Bouw een band op met uw publiek

Tot slot, de beste manier om tegemoet te komen aan de verwachtingen van uw doelpubliek is het hen gewoon te vragen, met hen in contact komen. Aarzel niet om met hen in gesprek te gaan. Vraag naar feedback, opmerkingen, meningen en suggesties. Welke inhoud consumeren zij het meest? Welke inhoud zorgt ervoor dat ze interactie willen met uw merk? Uw publiek is een schat aan informatie: Leg de nadruk op de opmerkingen en vragen die u van uw publiek ontvangt, zodat u zich voortdurend kan verbeteren. Uw inhoud zal het beter doen als u de behoeften en verwachtingen van uw publiek begrijpt.

Methodes voor content marketing evolueren voortdurend. Het is essentieel om op de hoogte te blijven van nieuwe formats en trends, flexibel te blijven en open te staan voor verandering. Evalueer van tijd tot tijd uw resultaten en pas uw content marketingstrategie indien nodig aan. Door alle bovenvermelde tips in acht te nemen worden uw content marketing– strategieën optimaal benut.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP