Kan Corporate Communication de Wereld Verbeteren?

Kan Corporate Communication de Wereld Verbeteren?

Naar het einde toe van alweer een bewogen jaar, organiseerde C Square op 23 november een pittig panelgesprek tijdens de Corporate Communication Summit.

De centrale vraag was niet mis: Kan corporate communicatie de wereld een betere plek maken? Auxipress denkt alvast van wel; wij maken er immers een erezaak van om precies te weten wat er door wie wordt gezegd over elk denkbaar onderwerp, en hoe al deze gesprekken de wereld vormgeven.

Het panel boog zich over de toekomst van corporate communicatie en de uitdagingen die voor ons liggen. Annick Boyen, VP Communicatie bij Unilever, benadrukte de verantwoordelijkheid van communicatoren om de buitenwereld naar binnen te brengen, in de bestuurskamer, vooral “als het pijn doet”. Paul Gérard, Hoofdredacteur van L’Echo, voegde eraan toe dat bedrijfsleiders op hun beurt voldoende informatie en onafhankelijkheid moeten bieden aan communicatiemanagers, zodat ze vragen over hun organisatie behoorlijk kunnen beantwoorden. In een wereld waar alles steeds meer online is, heeft het steeds minder zin om de bestuurskamer af te schermen van de buitenwereld.

De integratie van generatieve AI in corporate communicatie werd aangekaart door Professor Brahim Zarouali van de KU Leuven. Gepersonaliseerde boodschappen en snelle trenddetectie zijn slechts twee voorbeelden van hoe AI-technologie communicatoren helpt om voorop te blijven in een wereld waarin meerdere stakeholders gelijktijdig bedrijfsboodschappen oppikken. Econoom Bruno Colmant merkte een verschuiving op in de rol van corporate communicatie, aangedreven door de opkomst van AI. Transparantie wordt volgens hem de norm, waardoor het achterhouden van informatie achterhaald wordt.

Paul Gérard pikte in op die toenemende behoefte aan openheid, correctheid, en het besef dat een bedrijf zijn verhaal niet in zijn eentje aanstuurt. Volgens Bruno Colmant zijn er ook steeds vaker financiële gevolgen voor bedrijven die niet voldoen aan de toenemende regelgeving of er onvoldoende over communiceren. Toegang tot financiering, waarschuwde hij, hangt daar steeds meer van af – bedrijven hebben er dus alle belang bij om hun communicatie serieus te nemen.

Na het panelgesprek voelde de Auxipress-delegatie zich vooral bevestigd in haar eigen missie – uitgebreide mediamonitoring en -analyse zijn cruciaal om de uitdagingen in corporate communicatie de baas te blijven. Media Intelligence kan een kompas zijn, waarmee merken en organisaties hun verhaal kunnen vertellen over verschillende kanalen en doelgroepen, en bijdragen aan een wereld die beter, veiliger en gezonder is. Laten we samen deze uitdagingen aangaan, verandering omarmen en bijdragen aan een betere toekomst.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP