Achter de schermen van Auxipress – Wie schuilt er achter uw Daily News?

Achter de schermen van Auxipress – Wie schuilt er achter uw Daily News?

Wie schuilt er achter de verschillende beroepen bij Auxipress? In dit interview neemt Hugo Laporte, Editorial Content Coordinator – Redaction, ons mee achter de schermen van zijn job.

Met de expertise van meer dan 160 werknemers is Auxipress de Belgische marktleider op vlak van media monitoring en digital audience research. Wie zit er verscholen achter deze kennis? Wat doen ze tijdens hun dagelijkse bezigheden om merken te helpen in hun groei? In dit interview geeft Hugo Laporte, Editorial Content Coordinator – Redaction, ons een blik achter de schermen van zijn job.

Dag Hugo! Bedankt om ons te woord te staan. Om te beginnen en je meteen wat beter te leren, kennen, wat kan je ons vertellen over jouw functie bij Auxipress? Hoe lang werk je daar al?

Ik ben tien jaar geleden begonnen bij Auxipress als redacteur/lezer. Sinds begin januari 2019 ben ik Editorial Content Coordinator, wat wil zeggen dat ik de redactionele producten beheer in samenspraak met de verantwoordelijke voor de lezers.

Kan je ons, als verantwoordelijke van de redactieploeg, meer details geven over het redactiewerk binnen het bedrijf?

De redactie is verdeeld in meerdere stappen. Ons werk begint met het zoeken naar informatie door de redacteurs en de lezers. Daarna selecteren we de informatie die wij relevant vinden uit alles wat wij ontvangen hebben. Ten slotte vatten wij die informatie samen in een formaat gekozen door de klant.

Kunnen we zeggen dat het redactiewerk gebeurt op maat en in functie van de klant?

Jazeker. We beschikken over een basistemplate die aangepast wordt in functie van de klant, en die steeds evolueert. Het basiswerk (opzoeken, selecteren en samenvatten van informatie) is hetzelfde voor alle klanten, maar de manier waarop we te werk gaan kan compleet verschillend zijn.

Zijn er limieten wat betreft de wensen van de klanten?

Wanneer er nieuwe aanvragen zijn, moeten we open zijn van geest en zien hoe we aan die wensen kunnen voldoen. Het is vooral hier dat verschillende afdelingen ons bijstaan. De klant zet ons aan tot vooruitgang, en dat is waarom we in staat moeten zijn om naar hen te luisteren.

Zijn er vaak wijzigingen binnen de ploeg?

In het algemeen zijn er niet veel veranderingen, alle collega’s zijn er nog steeds, ondanks onze werkuren. We werken 5 of 6 dagen per week, en we beginnen om 5 uur ’s ochtends. Het is veeleisend werk en je moet non-stop geconcentreerd blijven. Het gaat vooral over lectuur, redactie en nalezen in verschillende talen (Frans, Nederlands en Engels). Toen ik hier aankwam, was ik aangeworven als redacteur. Nu verzorg ik de coördinatie voor een kleine ploeg. Ik ken de sterktes en zwaktes van iedereen in mijn ploeg. Wanneer er een taak aankomt, weet ik wie het gaat appreciëren, en wie het beste resultaat kan afleveren. Uiteindelijk is het werk voor de klant de prioriteit, het maakt niet uit wie wat doet.

Hoe ziet een typische dag eruit voor jou?

Ik kom aan rond 4u30 en verzeker mij er eerst van dat de hele ploeg weet wie welke taak heeft. Tussen 6 uur en 9 uur is er enorm veel redactie- en naleeswerk, dat is het grootste deel van mijn job. Ik bekijk bijna alle producten voor die naar de klant vertrekken. Van 9 uur tot ’s middags heb ik meer administratieve taken: de planning opmaken, een handleiding bijwerken, een handje helpen met de lectuur, of vertalingen van andere departementen nalezen. Rond 12-13 uur zit de dag erop. Als coördinator van de ploeg blijf ik beschikbaar tot 17-18 uur, mocht men mij nodig hebben voor iets.

Heb je een zekere evolutie opgemerkt in je job over de jaren heen?

Covid heeft geen impact gehad op mijn werk. Wat wel opvalt is dat klanten vragen om de informatie steeds vroeger te krijgen. We behandelen de bestellingen zo snel mogelijk, maar er zijn steeds hogere verwachtingen en eisen. Klanten willen niet alleen weten wat er in de kranten staat, maar ook wat er op de televisie, op het internet, op Twitter en op Instagram gezegd wordt.

Wat is je favoriete deel van de job?

Ik houd ervan om te werken in een omgeving waar ik bijna iedereen ken. Er is ook veel flexibiliteit binnen het bedrijf, wat voor mij heel belangrijk is. Een ander voordeel is dat ik op de hoogte ben van wat er gebeurt in de wereld, in allerhande domeinen. Ik evolueer mee met de omgeving waarin ik werk. Mijn ploeg is buitengewoon. Ik sta op met een glimlach, een goed humeur en veel motivatie.

Hoe denk je dat je job zal evolueren in de toekomst?

Ik weet dat we steeds meer gaan moeten doen, en steeds sneller werken. Ik denk ook dat er nieuwe regels gaan komen voor gegevensbescherming en auteursrechten. We zullen alsmaar meer informatie steeds beknopter moeten samenvatten om een product af te leveren dat aan de wens van de klant voldoet. De klanten willen een steeds kleiner, digitaler en bondiger product ontvangen. Dat zal voor ons een echte uitdaging zijn.

Nogmaals bedankt aan Hugo om ons te woord te willen staan. Blijf ons vooral volgen indien u meer te weten wenst te komen over de verschillende beroepen bij Auxipress.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous