Interview van Arnaud Steinkuhler, onze nieuwe CEO

Interview van Arnaud Steinkuhler, onze nieuwe CEO

Arnaud Steinkuhler is net benoemd als nieuwe CEO van Auxipress, om onze positie te bevestigen als Belgische marktleider op vlak van Brand Intelligence door media monitoring en het opvolgen van digitale doelgroepen. Ik heb hem enkele vragen gesteld zodat hij ons een blik kan gunnen op zijn toekomstplannen voor het bedrijf.

Gefeliciteerd Arnaud! Kan je ons wat meer vertellen over jezelf, zodat we je wat beter leren kennen?

Ik ben een Brusselaar 🙂 Ik ben 25 jaar geleden naar het buitenland vertrokken, nadat ik mijn studies had afgewerkt aan de ULB. Anderhalf jaar geleden ben ik teruggekeerd, getrouwd en vader van twee kinderen. En met mooie professionele ervaring daarbovenop.

Ik werd aangenomen door Auxipress om een gamma aan producten en diensten te ontwikkelen voor brand managers. Dat laat hen toe om geïnformeerde beslissingen te nemen dankzij media monitoring, analyses van maatschappelijke trends en het opvolgen van doelgroepen.

Daarvoor was ik Head of Solutions Europe bij Talkwalker, de globale marktleider voor SaaS-instrumenten voor Conversational Intelligence. Ik leidde er een team van consultants die verantwoordelijk waren om bedrijven te helpen uitdagingen op te lossen door digitale conversaties en doelgroepen op te volgen en te analyseren. Dat was zeer fascinerend.

Ik ben vooral bekend met de uitdagingen en noden van merken omdat ik de Media & Public Insights-divisie van Argus de la Presse (Cision) heb geleid gedurende enkele jaren, in Parijs. Met mijn ploeg van 70 mensen hielpen we 500 klanten met hun brand management, dankzij indicatoren, rapporten, inzichten en peilingen.

Ik heb bij veel bedrijven gewerkt, waaronder enkele prestigieuze merken en internationale organisaties, zoals PSA (Peugeot-Citroën), Nestlé Waters, Red Bull, Aéroport de Paris, EY, Groupe Seb, Decathlon, Volkswagen Group en L’Oréal. Ik hielp hen hun prestaties te verbeteren door data te analyseren.

Tenslotte heb ik bij mijn terugkomst in België Auxipress ontdekt. De ploeg daar is deskundig, gepassioneerd en onverzettelijk wanneer het aankomt op media observatie en het opvolgen van digitale doelgroepen!

Wat is je bijgebleven van je parcours?

Ons vak, het monitoren en analyseren van de media, is helemaal getransformeerd in amper enkele jaren tijd. De waarde van user cases heeft een ongelofelijke sprong vooruit gemaakt. Vandaag is de uitdaging voor Auxipress om zeer solide te blijven in het monitoren en rapporteren van PR-campagnes, en tegelijk te evolueren naar de bredere discipline van Brand Intelligence. Dat is de capaciteit om merken bij te staan om geïnformeerde beslissingen te nemen en acties te ondernemen, dankzij de intelligente opvolging van de markt, de doelgroepen, de trends en de media.

Die transformatie voldoet helemaal aan de nieuwe nood van merken om te begrijpen wat media en mensen van hen denken, in real-time. Het is van vitaal belang om marketing-inspanningen en productontwikkeling op het goede spoor te houden.

De sterkste merken, zij die zich ontwikkelen en crisissen overleven, zijn die met het grootste aanpassingsvermogen. Wat is er beter dan de permanente opvolging van de sector en van doelgroepen om zich aan te passen aan de veranderende markten en mensen?

Ons beroep bestaat er tegenwoordig uit om merken toe te laten zich te ontwikkelen door in nauw contact te staan met hun ecosysteem. We laten hen toe om relevant te blijven tegenover hun markt en publiek, dankzij het luisteren naar alle relevante actoren.

Welke zijn de nieuwe user cases vandaag?

Om van merken een ware troef te maken voor bedrijven kan je op vier essentiële pijlers steunen:

  • Beschermen: Alle publieke conversaties opvolgen om mogelijke risico’s of gevoelige informatie te detecteren.
  • Beslissen: Media- en sociale inhoud transformeren in strategische producten om professionals te helpen geïnformeerde beslissingen te nemen.
  • Vooruitgaan: De impact van PR-, marketing- en digitale activeringen en campagnes meten.
  • Inspireren: Merken helpen om inspirerende inhoud te creëren voor hun publiek door doelgroepen en influencers te verstaan.

Voor welke departementen zijn die user cases het interessantst?

Dankzij de aard van onze activiteit, het laten horen van de stemmen van het publiek, de markten en de media binnen een bedrijf, komen we in contact met alle lagen van dat bedrijf, en met alle communicatiepijlers, zoals marketing, HR, PR en sales.

Dat is een belangrijke rol. Het laat besluitvormers binnen een bedrijf toe een coherente en gezamenlijke aanpak uit te werken, ondanks het toenemende aantal informatiebronnen, -formats en media.

Iedereen moet op dezelfde manier en hetzelfde moment naar de media- en sociale agenda kijken. Als een departement niet op de hoogte is van wat er binnen of buiten het bedrijf gebeurt, hoe kan het dan een voorstel opmaken dat andere departementen zal versterken?

Ons beroep bestaat er, breder bekeken, ook uit het observeren van media en hun impact op de samenleving. In hoeverre heeft de ene een invloed op de andere tegenwoordig?

Als we terugkijken naar de evolutie van de democratisering van de “individuele” radio’s (in wagens, in de kamers van tieners, enzovoort) vanaf de jaren 60, bijvoorbeeld, dan zijn we geëvolueerd van een ervaring waarbij we als familie naar de radio luisterden naar een waar mensen individueel – of zelfs per generatie – naar de radio luisteren. Die verandering heeft een beweging gecreëerd binnen de samenleving, vooral bij de adolescenten. Die hebben een andere identiteit opgebouwd dan hun ouders, soms rebellerend, op het ritme van rock ’n roll en door zich bloot te stellen aan nieuwe invloeden. Wat startte als een onbeduidende beweging heeft mee geleid tot een onafwendbare culturele revolutie in de jaren ’70. Wanneer we nu terugblikken zien we hoezeer de media en hun evolutie aanzienlijke invloed hadden op onze maatschappij.

Als we nu kijken naar televisiegewoontes, herinneren we allemaal momenten waar we met onze ouders in de living naar een film keken op zondagavond, of naar nieuwsuitzendingen. Vandaag is dat helemaal geïndividualiseerd, iedereen consumeert audiovisuele inhoud op hun eigen manier, bijvoorbeeld met Netflix, YouTube, TikTok of IGTV.

Daarbovenop komt nog eens de rol van de algoritmes, die ons de inhoud aanraden waaraan wij dan blootgesteld worden. We zien in hoeverre de mediawereld een zekere invloed heeft en zal hebben op ons samenleven en ons gevoel dat we ergens bij horen.

Marketing is zo complexer geworden. Onze rol bij Auxipress is om een gecompliceerde, veelzijdige, multi-format en ongestructureerde omgeving om te zetten in begrijpelijke en leesbare producten. Wij bieden verschillende zulke producten aan, zoals persoverzichten, nieuwsbrieven, analyses, rapporten en real-time dashboards.

Ons dagelijkse doel is om duidelijke en verhelderende lectuur aan te bieden over complexe fenomenen, en ervoor te zorgen dat die eenvoudig begrepen en gebruikt kunnen worden door onze klanten.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP