Gaming en esport in het oog van de media

Gaming en esport in het oog van de media

In deze gedigitaliseerde tijden is de markt van gaming en esport exponentieel gegroeid. Ze zijn een industrie op zich geworden, met een fanbase die maar blijft toenemen en steeds grotere evenementen over de hele wereld. Ook in België is deze evolutie niet onopgemerkt gebleven: dat is te zien aan de brede interesse hiervoor in de media.

Online gaming-platformen worden steeds populairder

Het spreekt voor zich dat de groei van gaming en esport in de jongste jaren deels te danken is aan het feit dat online gaming-platformen steeds talrijker en makkelijker toegankelijk worden. Ook de grafische kwaliteit, die steeds beter wordt, is een factor in de populariteit van de videospelletjes. Online games trekken dan ook een steeds ruimer publiek aan, en dat blijkt uit de persaandacht voor esport. Denken we maar aan Fortnite, dat de gamingwereld volledig op zijn kop heeft gezet, of FIFA, Rocket League, League of Legends en CS:GO. Al deze spelletjes zijn bij de populairste in de media en hebben daardoor een enorme invloed op de pers en op sociale media.

Het onderwerp wordt het vaakst aangesneden in de Nederlandstalige media en de artikels zijn doorgaans zeer positief.

Zichtbaarheid genereren via gaming/esport-evenementen

In België iso ok het aantal evenementen in gaming en esport de jongste jaren fel toegenomen. De bedoeling is om de profs en de gebruikers bij elkaar te brengen, en zo meer zichtbaarheid te creëren. Een groot evenement leidt immers to media-aandacht en/of vermeldingen in de media. Competities zoals de LouvardGame, de Elite Series van de League of Legends, of de PGL Major Antwerp worden overvloedig in de media gecoverd, maar een groot deel van hun faam komt van de gebruikers zelf, die de evenementen vermelden op hun sociale media. Deze competities en de verschillende esport-evenementen hebben aanzienlijk tot de sector bijgedragen in België.

Ook LouvardGame, een grote bijeenkomst van online gamingliefhebbers, heeft aanzienlijk bijgedragen aan de reputatie van de sector. De organisatoren bieden ook beurzen aan rond hetzelfde thema, waardoor de profs hun successen kunnen delen. Op 1 april jongstleden was Auxipress aanwezig op zo’n beurs. Het was een verrijkende ervaring voor een sector met een groeiend aanbod aan aan mediakansen voor merken!

Om de zichtbaarheid van esport nog meer te vergroten, zijn de grote Belgische media, zoals de RTBF en RTL-TVI, gamingprogramma’s beginnen uitzenden: verslagen van videospelletjes, online gamingcompetities en reportages over gaming-evenementen in België en de wereld. Eén voorbeeld is de Proximus ePro League, die een grote groep voetbalsupporters en -profs aanspreekt, net omdat de competitie door de traditionele Belgische voetbalclubs verslaan wordt, en dus een zeer groot publiek bereikt.

Lees hier de studie van Auxipress

Met MediaTopiQ analyseerde Auxipress de zichtbaarheid van gaming en esport in de media. De studie is gebaseerd op de analyse van meer dan 1.500 verschillende bronnen uit de geschreven pers, en meer dan 2.000 online bronnen in België. Ook Belgische Tweets werden geanalyseerd tussen 01/01/2022 en 29/03/2023. In totaal werden 26.939 artikels (online en off-line) geselecteerd voor dit onderwerp. Deze cijfers tonen aan dat de zichtbaarheid van de sector in de media zeer breed toeneemt.

U kan het rapport hier gratis downloaden!

Rapport gaming esport (NL) 2023

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP