Ter gelegenheid van de “Internationale radiodag 2019,” heeft onze stagiaire Marketing en Communicatie, Julien Robert, ons Head of RadioTV & Online Media, Klaas Van Hove, geïnterviewd.
Omdat ik van generatie Y ben, heb ik radio steeds ervaren zoals de meeste jonge volwassenen van vandaag: op de achtergrond, tijdens de ochtendcartoons of in de auto op weg naar school. Op deze Internationale radiodag ben ik nagegaan waarom dit medium, waarvan ik dacht dat het voorbijgestreefd was, nog niet is uitgestorven. Ik heb daarom onze expert Klaas Van Hove (hoofd Radio TV & Online Media) geïnterviewd, die werkt bij Auxipress, het toonaangevende Belgische mediamonitoringbedrijf. Ik moet toegeven dat mijn vooroordelen grotendeels verdwenen zijn.
Julien Robert: Klopt het dat de radio sinds zijn ontstaan nog steeds op dezelfde manier werkt?
Klaas Van Hove: Nee, er is duidelijk wat veranderd. We zien een verschuiving naar digitaal. Veel meer mensen maken gebruik van webradio’s (radio-uitzendingen via het internet) of luisteren via mobiele toepassingen naar de radio. Er zijn steeds meer manieren om naar radio te luisteren, zoals mp3-spelers, smartphones, smart TV’s, enz. Er zijn wel degelijk nieuwe trends in het radiolandschap.
J.R.: Radio staat bekend als een betrouwbaar medium, is dat het geheim van zijn aanhoudende succes? Of is het vanwege zijn reactiviteit?
Klaas VH: Beide, radio heeft altijd een zeer goede reputatie gehad. Het is het meest geloofwaardige medium in België, dankzij de journalisten die er werken en vooral dankzij nieuwszenders zoals La Première of Radio 1. We zien dat ochtenduitzendingen het nieuws voor de rest van de dag beïnvloeden.
J.R.: Kunnen we radio als een ochtendmedium beschouwen als het gaat om het verspreiden van informatie?
Klaas VH: Ja, we zien dat het aantal luisteraars piekt in de ochtend. Dat komt omdat ze vaak tussen 6.00 en 9.00 luisteren, in hun auto of bij het ontbijt. We merken een daling tussen 9.00 uur en 12.00 uur, wanneer de meesten op kantoor zijn. Tussen 16.00 en 18.00 uur is er opnieuw een piek, wanneer ze terugkeren van het werk.
J.R.: Autofabrikanten maken geïntegreerde schermen met eenvoudige toegang tot muziekstreamingplatformen zoals Spotify en Itunes. Zal dat ten koste gaan van de radio?
Klaas VH: Ik denk dat het een ander publiek is, we merken dat 80% van de 55-plussers elke dag naar de radio luistert. De mensen die werden bereikt door deze nieuwe platformen die in de auto’s zijn geïntegreerd, waren nog niet zo dol op radio, dus dit zal geen grote impact hebben op het huidige publiek. Bovendien moeten alle fabrikanten hun voertuigen in Europa voorzien van DAB+-ontvangers (digitale opvolger van FM-radio).
J.R: Is de podcast een substituut voor de radio zoals we die kennen of gewoon een instrument om een bepaald doelpubliek te bereiken? Of gaan we naar een kruisbestuiving van beide media?
Klaas VH: Podcasts zijn een aanvulling op de klassieke radio. Het viel me op dat in Vlaanderen de podcasts moeilijk van de grond komen, terwijl de trend aan de Franstalige kant toeneemt. Soms zijn het programma’s die al werden uitgezonden, waarvan korte versies of podcasts worden opgenomen. Daarnaast worden sommige programma’s rechtstreeks in podcasts opgenomen om een meer gericht publiek te bereiken.
J.R: Radio bereikt een relatief oud publiek, zijn er acties om een jonger publiek aan te trekken?
Klaas VH: Wat mij opvalt, is dat steeds meer radiozenders actief zijn op sociale netwerken, zoals Youtube. Zij gebruiken dit platform, dat in sommige opzichten als een concurrent kan worden beschouwd, om hun publiek aan zich te binden. Dat is het geval bij Studio Brussel, dat zijn sterpresentatrice heeft ingezet om vlogs (spontane mini-reportages in video) op Youtube te maken. Radiozenders zijn zich bewust van dit fenomeen en proberen hun voordeel te doen met cross-media.