De pandemie heeft de rol van communicatieleiders voorgoed veranderd: zij moesten zich aanpassen aan virtuele communicatie, anticiperen op verontrustend nieuws en effectief gebruik maken van media intelligence.
Uit het recente rapport van de VMA Group over veranderende communicatie haalde ik vijf zinvolle manieren waarop de Covid-pandemie en de daaropvolgende lockdown de rol van communicatieleiders blijvend hebben veranderd.
- Nu virtuele communicatie de norm is geworden, zijn heel wat lichaamstaal en groepsenergie verloren gegaan. Vooral in turbulente tijden is het daardoor moeilijker geworden om te weten hoe goed een bepaalde boodschap intern is ontvangen, of hoeveel impact berichten van buitenaf hebben op ons personeel. Videogesprekken zijn nu eenmaal niet zo informatief als wanneer iedereen in dezelfde ruimte zit.
- Interne en externe communicatie groeien snel naar elkaar toe. In tijden van constante verandering en vaak minimale feedback is het dan ook een enorme uitdaging om met één stem te spreken en ervoor te zorgen dat de boodschap wordt gehoord. Naast de sfeer op de werkvloer is de nieuwscyclus even belangrijk om in de gaten te houden, aangezien daar vaak het merendeel van de onrust binnen een organisatie vandaan komt.
- Weinig feedback en het steeds complexere medialandschap hebben het ook moeilijker gemaakt om te anticiperen op de impact van verontrustend of zelfs ontwrichtend nieuws. Toch is dat precies wat wordt verwacht van de doorgewinterde communicator: aanvoelen wat er binnen en buiten gebeurt, en ervoor zorgen dat alle communicatie wordt afgestemd op de buzz van het moment.
- Willen communicatieleiders de matrix zien – alles wat ze zien en horen in het juiste perspectief kunnen plaatsen – dan zijn de nieuwste hulpmiddelen in media intelligence essentieel. Een crisis beheersen is meer dan snel reageren. Het betekent ook begrijpen hoe ze werken, waarom ze escaleren en hoe communicatie kan helpen de gemoederen te bedaren.
- Om het spervuur aan berichtgeving de baas te blijven en het echt relevante nieuws eruit te filteren, moeten de juiste dashboards en alerts worden opgezet om tot data-driven inzichten te komen in wat uw sector bezighoudt.
In turbulente tijden moeten merken, bedrijven en organisaties de mediamatrix kunnen zien en steeds sneller goed geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. Op die manier kunnen communicatieleiders de controle behouden, ook in tijden van crisis, in een wereld waarin alles mogelijk lijkt. Lees het volledige rapport van VMA.