Interview met Eponine, de maker van de “epobertemes” account

Interview met Eponine, de maker van de “epobertemes” account

De juiste influencer vinden is tegenwoordig heel belangrijk in de communicatie van een merk.

Het is een middel om reputatie mee op te bouwen, en vooral ook om met een community om te gaan. Eponine, een Belgische content creator die gespecialiseerd is in lifestyle, vertelt er ons meer over.

  • Kan je jezelf voorstellen? Wat voor content deel je graag met je community?

Ik heet Eponine Bertemes, ik ben 24 jaar oud, en woon in een klein dorpje bij Spa, in de provincie Luik. Na mijn studies communicatie ben ik drie jaar geleden aangeworven als community manager in een kledingboetiek in Verviers. In maart 2020 ben ik als zelfstandige in bijberoep begonnen met content te maken op Instagram. Ik maak reclame voor verschillende winkels, merken en mensen waar ik bewondering voor heb. Ik deel lifestyle content, alles wat met het dagelijkse leven te maken heeft, mode, cosmetica, voeding, en reizen en toerisme. Het is een vrij brede waaier!

 

  • Wanneer zijn merken bij jou beginnen aankloppen om samen te werken?

Ik heb mijn account op Instagram zes jaar geleden aangemaakt, toen ik begon te studeren. Door mijn studies had ik niet veel tijd, en heb ik me niet ten volle kunnen toeleggen op Instagram voor ik mijn diploma haalde. Ondanks dat ik werkte, heb ik er dan toch dagelijks tijd kunnen aan besteden. Hoe meer tijd ik erin stak, hoe meer winst en hoe meer contacten met merken ik had, hoe meer voorstellen ik kreeg voor samenwerkingen. Ik kan er geen precieze datum op plakken. Het is echt geleidelijk aan gegroeid, stap voor stap. Ik nam de tijd om merken te taggen wanneer ik een foto van mezelf postte. Ik tagde de winkels waar ik mijn outfit had gevonden, als ik een hapje ging eten, tagde ik het restaurant, enzovoorts. Zo ben ik dus begonnen, en stilaan liketen die merken ook mijn posts. Zo is de bal aan het rollen gegaan, maar er een precieze dag op plakken kan ik dus niet.

 

  • Hoe reageert je publiek wanneer je een promotie voor een product of een dienst deelt? Vragen mensen dan bijvoorbeeld meer informatie over het merk?

Dat hangt af van het soort content dat ik deel, welk product, welke boetiek of concept, maar ook van wie naar de post kijkt. Iemand die leuk vindt wat ik op maandag post, doet dat op dinsdag misschien niet, en zal de connectie van de dag ervoor misschien niet voelen. Over sommige samenwerkingen vragen mensen wel door. Als ik niet alles vertel in mijn stories of één van mijn posts, gebeurt het wel eens dat mensen om meer informatie vragen. Niet al mijn volgers houden van dezelfde dingen, dus ik krijg niet steeds dezelfde reacties op samenwerkingen of producten, en het zijn altijd weer andere mensen die me contacteren.

 

  • Waarom is het belangrijk dat een merk je vrij laat bij het creëren van je content om een product aan te prijzen?

Ik deel enkel dingen die ik leuk vind en waar ik mezelf in herken, dus het is heel belangrijk dat een merk me die vrijheid gunt. Als ze mij een heel schema opleggen dat ik precies moet uitvoeren, zou dat ingaan tegen wie ik ben. Uiteraard heeft elk merk ook zijn wensen, en respecteer ik de gevraagde timing, of leg ik bepaalde accenten zoals gewenst, enzovoorts. Dat spreekt voor zich. Beide partijen moeten tevreden zijn. Het belangrijkste is dat ik me herken in wat ik deel.

 

  • Hoe zou je publiek reageren als je minder vrijheid had?

Ik denk dat als ik aan spontaniteit en naturel zou inboeten, mijn publiek zou aanvoelen dat er een samenwerking achter zit, wat schadelijk zou zijn. Het kan natuurlijk altijd dat ik een foto neem op een plek die voor mij ongebruikelijk is, of die haaks staat op wat ik normaal doe, maar het moet doordacht gebeuren.

 

  • Wat kan een samenwerkingen met een influencer volgens jou opleveren voor een merk? Kan je een voorbeeld geven uit je eigen ervaring?

Samenwerken met een influencer geeft een merk de kans om meer zaken te doen. Influencers geven een merk meer zichtbaarheid, omdat zijn of haar community het concept, het merk, het principe of het product uiteindelijk zal ontdekken.

Ik werk al een tijdje samen met een schoonheidsspecialiste. Haar zaak is niet erg zichtbaar, en als je ze niet kent, zou je er zo aan voorbij wandelen op straat. Ik was klant bij haar en praatte erover in mijn community omdat heel wat mensen haar diensten wel zouden waarderen. Ik weet dat verschillende mensen uit mijn community nu klant zijn bij haar. Ze heeft nu dus meer zichtbaarheid en meer klanten.

 

  • Hoe denk je dat influencer marketing er in 2025 zal uitzien?

Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik ben nogal naïef en zie de toekomst altijd positief tegemoet. Maar voor Instagram en influencer marketing hou ik beide voetjes op de grond. Sociale netwerken als Instagram kunnen zomaar van de ene dag op de andere in elkaar zakken. Toch zijn er meer en meer merken die voor influencers kiezen. Mensen informeren zich steeds vaker via sociale media om nieuwe merken of producten te ontdekken. Ik denk dat influencer marketing nog wel een tijdje meegaat en nog een mooie toekomst heeft.

 

  • Waar zie jij jezelf in vijf jaar? Zie je jezelf nog altijd als influencer? Welke rol zal dit nog voor jou spelen?

Als men mij zes jaar geleden had gezegd dat ik als zelfstandige in bijberoep content zou maken, had ik het nooit geloofd. Het is begonnen als een uitlaatklep voor stress, en het is een passie geworden. Dan is het ernst geworden, heb ik merken ontdekt, mensen ontmoet, en heb ik contacten gelegd. Wat ik het leukst vind, is dat ik mijn eigen baas kan zijn, doen wat ik wil en mijn creativiteit aan bod kan laten komen. Als ik er binnen vijf jaar volledig kan van leven, denk ik dat ik me nog vrijer zou voelen. Ook al zou ik een zekere regelmaat en veel discipline moeten hebben in mijn werk. Als ik die kans zou krijgen, zou ik ze met beide handen grijpen. Het zou dan mijn dagelijkse job worden, wat het nu niet is. Ook al ben ik nu heel tevreden, ik ben dankbaar voor wat ik heb, ik ontmoet veel mensen, ontdek heel veel en kan me ontplooien.

Met veel dank aan Eponine, die je kan volgen op Instagram!

Dankzij onze knowhow en expertise op het gebied van Social Media en analyse van de media en data, kan Auxipress u helpen de influencers te identificeren die zullen bijdragen tot de naambekendheid van uw merk.

Neem contact op met onze experts voor meer informatie.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous