Marketing en communicatie: noodzakelijke gegevens?

Marketing en communicatie: noodzakelijke gegevens?

Dagelijks worden we gebombardeerd met duizenden reclameboodschappen van verschillende communicatiekanalen en vele merken. Deze laatste zijn alomtegenwoordig in onze dagelijkse omgeving, waar we ook kijken, aldus de New York Times.

Hoe kunnen we er alsnog voor zorgen dat de boodschap van een merk zijn doelpubliek bereikt in een wereld die in hoog tempo evolueert, waar het menselijk brein zo goed als overbelast wordt door een continue informatiestroom? Welke gegevens moeten in overweging worden genomen en hoe moeten we deze gebruiken om communicatie- en marketingprofessionals te bedienen? Als brand intelligence-bedrijf gespecialiseerd in het monitoren en analyseren van de media-aandacht van merken, hun impact op het publiek en online gesprekken, heeft Auxipress eindelijk een bevoorrechte positie. Deze kennis van merken, hun problemen, de mediacontext geeft ons een 360-graden visie die ons in staat stelt de evolutie van de mediaproblemen te volgen, evenals veranderingen in de praktijken van communicatie- en marketingprofessionals.

De afgelopen 5 jaar zijn de oplossingen steeds meer gericht op merken.  We kunnen zien dat deze niet echt de wereld besturen, zoals vaak schertsend wordt gezegd, maar wel noodzakelijk zijn. Tegenwoordig kan geen enkele organisatie, zowel op economisch, internationaal, cultureel als maatschappelijk vlak, zich ontwikkelen zonder de steun van een krachtig merk om haar uitstraling te waarborgen. Naast haar primaire functies, zijnde de prijs van producten rechtvaardigen, de klantentrouw stimuleren en zich onderscheiden van de concurrenten, draagt een krachtig merk bij aan het overbrengen van een echte boodschap.

De voorbeelden zijn talrijk: Tussen feministische boodschap met l’Oréal die zelfrespect viert rond «Lessen van waarde», de beweging die natuurlijke schoonheid bepleit, en vooral aanvaarding van het zelf; Inclusief Victoria Secret, die tijdens zijn laatste campagne een beroep doet op Sofia Jirau, Model with Down Syndrome, in verband met de verkeersveiligheid van bepaalde automerken of op milieu- en maatschappelijke kwesties zoals het merk Patagonia, Dat sinds zijn oprichting een deugdelijk duurzaam ontwikkelingsmodel is geworden, heeft het zich ertoe verbonden ethische, duurzame, innovatieve en eerlijke productie te garanderen. De doelgroepen roepen merken op hun waarden te communiceren en een standpunt in te nemen over belangrijke maatschappelijke kwesties.

In een wereld waar infobesitas heerst, worden merken steeds meer verwikkeld in maatschappelijke problemen of worden ze geconfronteerd met waarden die door hun publiek worden opgelegd. Ze worden vaak ondanks zichzelf in een complex ecosysteem rondgegooid, waarin het moeilijk is om uw boodschap te laten horen. Sommige onderwerpen, zoals eco-verantwoordelijkheid, raken verzadigd, zowel de merken zijn versleten, en de ervaring en de intuïtie van de communicatie- of marketingprofessional kunnen een boost gebruiken.

Hier kunnen media-analyses en cijfers zeer complementair zijn. Het gebruik van grote data in de communicatieafdeling maakt het immers mogelijk om bepaalde trends te anticiperen voor hun opkomst: dit is wat we zwakke signalen noemen. Hun detectie stelt merken in staat om zich te positioneren op veelbelovende onderwerpen wanneer ze zich in de opwaartse fase van hun zichtbaarheidscyclus bevinden, wat de kansen om gezien, gelezen en gehoord te worden en vooral om het merk te raken aanzienlijk vergroot. Daarnaast moet ook een grondige analyse van de mediacontext of een benchmark van concurrenten worden overwogen, als we ervoor willen zorgen dat het het resultaat van het gekozen communicatiekanaal zal aanslaan.

Kortom, gegevens en hun analyse ervan worden steeds belangrijker, noodzakelijk en nuttig in de strategische plannen, benaderingen en praktijken van communicatieprofessionals. We merken echter op dat het aandeel van creativiteit, intuïtie en ervaring niet afneemt. Het gebruik van deze enorme hoeveelheid mediagegevens stelt ons in staat om deze praktijken te voeden, naast het verstrekken van relevante informatie, duidt dit erop dat de wereld van communicatie en marketing nog steeds evolueert dankzij deze boeiende nieuwe perspectieven!

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP