Media intelligence: De onfeilbare manier om te weten wat over u gezegd wordt in 2023!

Media intelligence: De onfeilbare manier om te weten wat over u gezegd wordt in 2023!

In dit digitaal tijdperk horen we steeds meer nieuwe generieke termen, die niet alleen onbegrijpelijk zijn voor een neofiet, maar ook geen equivalent hebben in het Nederlands. We kunnen uitdrukkingen aanhalen zoals: big data*, media monitoring en business intelligence. Vandaag nemen we de tijd om te definiëren en uit te leggen wat de media intelligence is en, belangrijker nog, om uit te leggen welke voordeel voordelen u hiermee kunt behalen.

Hoe kan je media intelligence definiëren?

Media intelligence is het proces van voortdurend monitoren wat er over uw merk wordt gezegd en het analyseren van uw gegevens om te proberen inzicht te krijgen in de mediadekking, de reputatie, het imago, de kracht van het merk en de impact op de media en het publiek. Dit omvat het verzamelen, analyseren en interpreteren van mediagegevens, zoals persartikels, berichten in sociale media, tv- en radio-uitzendingen, om de publieke opinie, markttrends en het consumentengedrag te begrijpen.

Media intelligence gaat daarom dus gepaard met social media intelligence, dat verder gaat in de analyse van het web door ook sociale netwerken te onderzoeken. Het wordt meestal gebruikt om openbare discussies van consumenten over een product of merk te analyseren. Het wordt ook gebruikt om andere discussies met betrekking tot de concurrentie te analyseren.

In tegenstelling tot wat men zou denken, verschilt media intelligence echter van business intelligence: media intelligence is gebaseerd op gegevens buiten het bedrijf, zoals sociale netwerken, commentaren, artikles, enz., terwijl business intelligence gebaseerd is op gegevens binnen het bedrijf, zoals productiviteit, verkoop, voorraden, enz.

De voordelen van media intelligence

Auxipress laat U toe te beheren wat er over uw merk gezegd wordt: zowel de meningen van hypothetische prospecten alsook die van criticasters, maar wat doet U daarmee? In de eerste plaats kunt u door inzicht in de klanten en hun indrukken uw communicatie beter richten en uw boodschappen beter afstemmen op de behoeften van uw klanten en prospects. Beseft u bijvoorbeeld dat het merendeel van de online content uw merk koppelt aan aantrekkelijke prijzen? Wij raden u aan deze kans te grijpen en uw communicatie de nadruk te leggen op die uw prijzen!

Vervolgens is er de mogelijkheid om bijna in real time uw online reputatie te beheren. Dankzij de dagelijkse monitoring zijn merken er nu van overtuigd dat ze meteen kunnen reageren op kritiek of ontevreden klanten zijn. Of het nu gaat om preventie of crisisbeheer, wordt het steeds ondenkbaarder om het niet te gebruiken. Hoe meer kanalen u hebt om te volgen wat er over u wordt gezegd, hoe beter u inzicht krijgt in uw plaats in de markt. Bovendien kunt u het effect van een campagne onmiddellijk evalueren, zodat u deze kunt optimaliseren als de doelstellingen niet worden gehaald of de schade kunt beperken door deze onmiddellijk stop te zetten.

Bovendien kan media intelligence u helpen nieuwe kansen in marketing en andere aspecten van uw merk te ontdekken en te benutten om voortdurend te verbeteren. In 2023 is het belangrijker dan ooit om u te onderscheiden van uw concurrenten, aangezien er elk jaar meer en meer nieuwe merken worden gecreëerd. Monitoren wat er over hen en over u wordt gezegd, is de eerste stap om u te onderscheiden van nieuwkomers op de markt.

Media intelligence, een noodzaak?

Het is bekend dat het jaren duurt voordat een merk een reputatie opbouwt en dat het helaas een paar uur genoeg kan zijn om die reputatie te vernietigen, of dat nu komt door een “bad buzz”, een communicatieprobleem of om een andere reden, die soms volledig onafhankelijk is van het merk. Daarom is het, in dit digitale tijdperk waarin informatie sneller dan ooit circuleert, nu essentieel om media intelligence te gebruiken en ervan te profiteren.

 

Woordenlist:

*Het begrip big data is een begrip dat sinds 2012 populair is geworden om aan te geven dat bedrijven geconfronteerd worden met steeds grotere hoeveelheden gegevens die verwerkt moeten worden en die sterke commerciële en marketinguitdagingen met zich meebrengen.

*Media monitoring is een continu proces van toezicht op de media. In een marketingcontext wordt het meestal gebruikt om citaten en artikels over het bedrijf en zijn merken of producten, maar ook die over concurrerende bedrijven en merken, op te volgen en te analyseren door middel van mediamonitoring.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP