De 3 gouden regels van personal branding!

De 3 gouden regels van personal branding!

Om dat te bereiken en bovendien ook nog te scoren in influencer marketing (zie WP), kunnen deze drie puntjes het verschil maken.

Ik zal je eens iets vertellen …

Enkele maanden geleden luisterde ik naar een aantal podcasts over verschillende onderwerpen, en eentje stak er voor mij bovenuit. Bij elke nieuwe aflevering hing ik aan de lippen van deze experte.

Naarmate de maanden vorderden, werden de afleveringen zeldzamer, en bleven bijna enkel nog Instagram-berichten over. Vandaag is er helemaal geen podcast meer, maar bekijk ik elke dag haar stories op Instagram. Ik word intussen lichtjes ongeduldig wanneer er een tijdje geen nieuwtjes komen.

De inhoud die me maanden geleden zo had geboeid, maakt nu nog slechts 10% uit van alle communicatie. Dat weerhield mij er niet van om een e-book van haar te kopen waar ik nauwelijks in heb gebladerd, en ik zou zomaar iets veel duurder van haar durven kopen. Ik werk nochtans zelf in marketing, en ken alle kneepjes van het vak.

Ben ik dan ongelooflijk manipuleerbaar, of is dit Personal Branding buiten categorie?

We gaan op onderzoek!

Omdat expert zijn in een vakgebied niet volstaat om de aandacht te trekken en een zaak uit te bouwen, is Personal Branding de kunst om zichzelf tot een merk te verheffen.

Hoe dan? Door je imago te beheren en je reputatie op te bouwen.

Waarom? Om de referentie bij uitstek te worden in je vakgebied.

Om dat te bereiken en bovendien ook nog te scoren in influencer marketing (zie WP), kunnen deze drie puntjes het verschil maken:

  • Transparante en authentieke communicatie
  • Een gepersonaliseerd en makkelijk te onthouden imago
  • Regelmatig hoogstaande content publiceren

 

Transparante en authentieke communicatie

Het imago van een merk of een product hoeft niet menselijk te zijn, maar een degelijke Personal Branding zal automatisch persoonlijke toetsen combineren met professionele acties.

Gebruikers van sociale media hebben van nature de neiging om zich te identificeren met de persoon die ze volgen. Dat dat terecht is, bewijst expertise in zijn of haar vakgebied maar ook het gratis en oprecht delen van een verhaal, een mening, sterktes en zwaktes, dingen waar je voor opkomt, wat je bezighoudt, wat je toegevoegde waarde is en wat je concreet kan betekenen. Dit zijn allemaal elementen waarmee je pas aan iemand gehecht raakt als je die persoon goed genoeg kent, als je gelooft wat die persoon vertelt, en dus overtuigd raakt.

Waarom denk je dat sommige merken werken met ambassadeurs? 😉

 

Een gepersonaliseerd en makkelijk te onthouden imago

Aangezien je op sociale media gebombardeerd wordt met visuals en je aandachtsspanne slechts drie seconden bedraagt, lijkt het evident om heel zorgvuldig om te gaan met je imago.

Je grafisch universum, of dat nu een logo is, een kleurenpalet, taalgebruik, persoonlijkheid of om het even wat je kenmerkt en je unieke universum vertegenwoordigt, zal eveneens helpen om je te onderscheiden en ervoor te zorgen dat internetgebruikers zich jou herinneren.

 

Regelmatig hoogstaande content publiceren

Werken aan je imago en hoogstaande content maken zullen je enkel vooruithelpen als je door iedereen gezien wordt die ook maar geïnteresseerd zou kunnen zijn.  Regelmatig en over een langere periode produceren zal dus je zichtbaarheid ten goede komen en je altijd top-of-mind houden.

Het netwerk identificeren waar je doelpubliek het meest aanwezig is en er alle details van kennen, zoals daar zijn: gegevens van de doelgroep, de belangrijkste hashtags, de juiste tijdstippen en dagen om te posten en de trends van het moment; dat zal je helpen om gefocust te blijven en niet verloren te raken in je communicatie.

Als besluit zou ik zeggen dat ik inderdaad manipuleerbaar kan zijn als de Personal Branding uitstekend is. Maar dat zal ook niet blijven duren, want al deze doeltreffende technieken hebben de neiging om standaard te worden. Het goede nieuws is dat er nog tal van goeie ideeën overblijven om aan de slag mee te gaan. Wie zal morgen het verschil maken ?

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous