Eco-influencers, de verdedigers van de ecologie

Eco-influencers, de verdedigers van de ecologie

Het ecologische vraagstuk is vandaag de dag alomtegenwoordig in de maatschappij. Op sociale netwerken zijn toegewijde eco-influencers aan het werk, met een educatieve aanpak. Zijn zij de nieuwe woordvoerders van de milieuproblemen? Dat is wel wat ze willen, door hun publiek te sensibiliseren. Laat ons die “groene” influencers even van naderbij bekijken…

Ecologie op sociale netwerken: Een thema dat centraal staat in debatten

De milieuproblemen nemen een steeds belangrijkere plaats in de maatschappelijke debatten. Na een evenement zoals COP26 en vele natuurlijke rampen de laatste jaren is de maatschappij bewust geworden van de urgentie, een fenomeen dat ook tot uiting komt in discussies op sociale netwerken. De afgelopen twee jaar zijn er steeds meer posts in België over zero waste, tweedehands producten en de circulaire economie. Influencers zijn actief in alle sectoren, inclusief het milieu. Hoe wordt dat thema aangepakt?

Welke rol spelen eco-influencers?

Sommige influencers halen het milieuprobleem slechts occasioneel aan, terwijl anderen er een hoofdzaak van hebben gemaakt en hun verantwoordelijke levenswijze delen. Via gesprekken met hun community en de inhoud die ze delen, spelen influencers een belangrijke educatieve rol. Hun doel is om hun publiek te sensibiliseren voor de klimaat- en milieuproblematiek, en hun denkwijze te doen evolueren. Een voorbeeld is Louise Peeters, met 5.000 volgers op Instagram. Zij publiceert regelmatig leerzame posts over verschillende ecologische aspecten: Hoe men greenwashing kan herkennen, wat fast fashion is, aan welke ecologische materialen men de voorkeur moet geven, enzovoorts.

Naast hun educatieve doel spelen eco-influencers ook een rol in het promoten van meer verantwoorde producten. Dat doen ze vooral via samenwerkingen met duurzame merken, die ook willen aantonen dat het mogelijk is om “groener” te consumeren. Die merken kiezen dan om te werken met influencers die hun waarden en interesses delen. Zoals uitgelegd in ons artikel ‘Authenticiteit, het eerste probleem in influencer marketing’ speelt eerlijkheid een belangrijke rol wanneer consumenten beslissen een product te kopen. Zij vertrouwen de raad en de mening van influencers. In België heeft 26% van de jongeren tussen 16 en 24 bevestigd dat ze tijdens de afgelopen drie maand een aankoop gedaan hebben op aanraden van een influencer (SMI Barometer 2021).

Van zero waste tot slow fashion

Er zijn veel nieuwe gewoontes die mensen kunnen aanleren om groener te consumeren. Die worden uitvoerig besproken door eco-influencers op sociale netwerken, waardoor ze steeds meer mensen ertoe verleiden en een antwoord bieden voor specifieke problemen.

Posts over zero waste, bijvoorbeeld, floreren meer en meer. Influencers delen allerhande raad, trucjes en alternatieven aan hun volgers, in een poging hen te helpen hun dagelijkse hoeveelheid afval te verminderen. Zo zijn er veel DIY (Do It Yourself, doe-het-zelf) tutorials, die bekeken worden door duizenden mensen op sociale netwerken.

De transitie naar een vegetarische of veganistische levenswijze is niet altijd even eenvoudig. Bepaalde influencers hebben daar hun hoofdthema van gemaakt. Ze geven raad aan abonnées die hun eetgewoontes wensen aan te passen. Er worden vooral veel recepten gedeeld, zoals u kan zien via Instagram Reels, de korte video’s waar muziek aan toegevoegd werd.

Fast fashion is het deel van de kledingindustrie gekenmerkt door een snelle vernieuwing van kleren die te koop aangeboden worden. Om de fast fashion-reuzen tegen te gaan is er de slow fashion. Daarbij wordt aangeraden naar lokale ontwerpers te kijken, en materialen te gebruiken die het milieu meer respecteren. Die “zachte” mode is ook het onderwerp van tal van posts op sociale netwerken. Eco-influencers willen aantonen dat er veel alternatieven bestaan voor fast fashion. Juliet Bonhomme is zo iemand. Deze 26-jarige vrouw heeft meer dan 13,000 volgers op Instagram. Ze deelt regelmatig haar aankopen uit kringloopwinkels en tweedehands winkels.

Met een educatieve aanpak proberen eco-influencers raad te geven en hun volgers te sensibiliseren voor de milieuproblematiek. Deze nieuwe woordvoerders voor de ecologie hopen het geweten van de mensen wakker te schudden via hun sociale netwerken.

 

Dankzij onze knowhow en expertise op het gebied van Social Media en analyse van de media en data, kan Auxipress u helpen de influencers te identificeren die zullen bijdragen tot de naambekendheid van uw merk.

Neem contact op met onze experts voor meer informatie.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP