Het is bewezen, influencermarketing is onvermijdelijk geworden in de communicatiestrategie van een merk.
Volgens een recente studie van het Influencer marketingbureau Mediakix, heeft 65% van de marketeers zich voorgenomen om hun marketingbudget voor deze nieuwe troef op te trekken in 2019. Volgens Adweek is de sector zelfs al meer dan $10 miljard waard. De cijfers stijgen nog elk jaar, ondanks dat het fenomeen nog niet gedefinieerd is, waardoor het succes ervan moeilijk uit te leggen valt aan adverteerders.
Influencer marketing is de samenwerking tussen een influencer en een merk met als doel het promoten van een product of dienst. De influencer is een sleutelfiguur bij deze nieuwe marketingmethode. De influencer heeft de invloed of het charisma om de aankoopbeslissingen van anderen te sturen, dankzij zijn autoriteit, kennis, positie of zijn relatie met zijn doelpubliek.
Het succes van dit nieuwe communicatiekanaal kan op verschillende manieren worden uitgelegd. Eerst en vooral door de context waarin we leven, en die zowel sociaal als digitaal is. De alomtegenwoordigheid van sociale media is een gegeven waar merken dankbaar gebruik van maken in hun marketingstrategie. Consumenten zijn immers minder en minder geïnteresseerd om advertenties te zien te krijgen. Maar liefst 40% van de consumenten gebruikt een adblocker (Een programma dat reclame blokkeert op het internet). Dit heeft ervoor gezorgd dat adverteerders aankloppen bij influencers. Die zorgen voor een medium waar producten en services gepromoot kunnen worden zonder dat de consument zich geviseerd voelt door advertenties, het gevolg van een verschuiving van traditionele media naar sociale media.
Influencers en volgers – Een vertrouwensrelatie
De speciale relatie die een influencer met zijn publiek heeft, speelt een belangrijke rol in de verschuiving van traditionele marketing naar influencermarketing. Volgens een barometer van het internationaal marketing- en consultancybedrijf Edelman is vertrouwen voor 81% van de consumenten het belangrijkste als het op een merk aankomt. Toch vertrouwt slechts 34% van de consumenten de merken die ze gebruiken of kopen. Dit verschil van bijna 50 procentpunten kan deels verklaren waarom consumenten steeds vaker de communicatie van merken afwijzen. En waarom de merken zich achter influencers verschuilen.
Eigenlijk zegt 63% van de consumenten dat ze meer vertrouwen hebben in wat een influencer zegt over een merk dan in wat een merk over zichzelf zegt. Consumenten kunnen zich identificeren met de influencers en zichzelf in hen herkennen. Dat verklaart ook waarom consumenten hen vertrouwen. Dat heeft een belangrijke impact op de aankoopbeslissingen van 67% van de consumenten. Influencermarketing is dus een absolute vereiste voor adverteerders.
Tussen de overmatige blootstelling aan traditionele advertenties en het relationele aspect bij influencers, zijn er talrijke andere redenen waardoor de interesse van adverteerders in influencer marketing verklaard kan worden. We kunnen dus verwachten dat influencers stand zullen houden in het ecosysteem van sociale media.