Is influencer marketing relevant voor B2B?

Is influencer marketing relevant voor B2B?

B2C adverteerders verkiezen al jaren influencer marketing om reclame te maken. Maar wat als een merk andere bedrijven als klanten heeft? B2B influencers bestaan ook, en de markt bloeit volop!

Hoe kan een merk samenwerken met een B2B influencer?

Samenwerkingen met B2B influencers kunnen verschillende vormen aannemen. In het algemeen delen de influencer en het merk expertise, maar geen promotie van een product of een dienst, zoals dat bij B2C gebeurt. De B2B influencer publiceert content meestal op een sociaal netwerk, waarbij hij zijn expertise of mening over welbepaald onderwerp deelt. Content kan ook bestaan uit een artikel, een getuigenis, een interview, een webinar, een video of een foto. Dit hangt soms af van de voorkeuren van het merk.

De beste sociale platformen zijn LinkedIn, gevolgd door Twitter en Facebook, omdat het publiek daar voornamelijk professionele content zoekt. Professionele blogs zijn ook een vaste waarde.

Nu kent u de hoofdelementen die B2B influencer marketing relevant maken!

B2B of B2C influencers: wat is het verschil?

B2C influencers hebben als doel een merk of een aanbod aan te prijzen, en renderen op het vlak van reputatie, verkoop, enz. Dat geldt ook voor B2B influencers.
B2B influencers zijn echter geen beroemdheden of macro-influencers op Instagram of TikTok, zoals sommige B2C influencers dat wel eens zijn. Het zijn eerder Key Opinion Leaders (KOL) binnen een sector: journalisten of bedrijfsleiders bijvoorbeeld. De succesfactor van een goede B2B influencer is expertise in een specifiek domein. Net als consumenten zullen bedrijven veel makkelijker een influencer vertrouwen met erkende expertise in zijn vakgebied.

Wat zijn de voordelen van B2B influencers in de marketingstrategie van een merk?

Vooreerst genereren B2B influencers content met een unieke invalshoek en los van een merk. Deze expertise geeft hen duidelijk meer invloed bij het doelpubliek. Een studie van Marketing Hub van augustus 2021 bevestigt dat “90% van de 5.000 deelnemende merken of agentschappen in België influencer marketing als een doeltreffende strategie beschouwen”.

B2B influencers kunnen ook de content van een merk meer in de verf zetten en verhogen de geloofwaardigheid en de reputatie van dat merk. Wanneer een B2B influencer content deelt van een merk, voegt hij er zijn eigen expertise aan toe door uit te leggen waarom deze content relevant is voor zijn publiek. Op deze manier verhoogt hij de geloofwaardigheid van het merk waar hij mee samenwerkt. Vervolgens nodigt hij zijn publiek uit om er meer over te weten te komen door de pagina van het merk door te nemen. Zo bouwt het merk aan zijn reputatie. Bovendien kan een merk via een KOL makkelijker zijn klanten aan zich binden op de lange termijn, en daardoor zijn omzet vergroten.

Tenslotte bieden B2B influencers ook toegang tot hun professioneel netwerk. Merken kunnen zo nieuwe contacten leggen en eventueel nieuwe samenwerkingen opstarten met andere merken binnen dezelfde sector.

Een schoolvoorbeeld van een B2B influencer is Frederic Cavazza, mede-oprichter van een consulting- en opleidingsbureau in digitale beroepen. Door zijn schat aan ervaring in de digitale wereld heeft hij op Twitter 149.500 volgers verzameld, met wie hij zijn raad aan bedrijven deelt. Hij schrijft ook een blog met meer dan 4.000 artikels over digitale onderwerpen.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous